Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Skeppskatt

Djupmätare/ekolod variationer?

Rekommendera Poster

Hej, 

fiskar inte och är ny med djupmätare på båten jag köpt. 

När jag var ute och skulle ankra så flackade djupmätaren mellan 15 meter och 1,5 meter. Enligt sjökortet inga stenar eller grund.

Så en nybörjarfråga: Är detta normalt? Är det smuts/vatten/ånga i givaren eller är det vanligt att det blir så tfa grejer som fisk eller gräs som passerar? Det stod ju inte länge på några grunda djup utan flimrade/flackade liksom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara många olika saker. Gränser mellan temperaturskikt, större saker som rör sig under vattenytan (sjögräs/tång), fel på ekolodsggivaren eller nån kabel/kontakt.

Var hände detta? Havet? Insjö? Är området ordentligt sjömätt så djup är korrekt? Hur snabbt ändrade sig djupangivelsen - långsamt från ena värdet till det andra, eller ögonblickligt utan mellanvärden? Vad är det för modell på ekolodet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en ögonblicklig men återkommande förändring utan några mellansteg direkt. Pendlade mellan 15-18 meter då vi drev men ögonblickliga flashar på 0,85-1,5 m. 

Hände I Mälaren. Osannolikt med sten där. Växte vass dock 20 meter in vilket ju är ngt märkligt iofs. Måste slutta bra då. 

 

Jag skall hålla det under uppsikt. Återkommer det så är det ju givaren eller nåt glapp kanske. Ville bara ha lite input om det är vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för en liknande sak för ett par år sen, fast under färd. Spännande att plötsligt se djupangivelsen bli mindre än båtens djupgående! Fast jag visste att det var runt 30 m djupt på platsen så särskilt orolig var jag inte. När jag hade seglat färdigt och förtöjde vid bryggan fick jag se att förtöjningslinan i fören hade fastnat på båten och låg och svepte under båten - och ekolodsgivaren - på några decimeters "djup". :D

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Minns ej exakt men kan ju ha varit ankarlinan som jag drog ut manuellt. Minns inte exakt vilket skede det hände. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh, det är bara den akuta och fullständigt oberäknerliga landhöjningen. Inget att oroa sig över. Mälaren går väl samma öde till mötes som Hornborgarsjön och Bajkalsjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om bottnen är väldigt mjuk så att ekot blir svagt så kan ekolodets elektronik få det besvärligt att anpassa uteffekten till mottagen signal. Om signalen blir svag så ökas uteffekten och då kan "skräp i vattnet" strax under båten ge eko, uteffekten minskas o "den verkliga botten" ger eko igen å så fladdrar det på....

 

Mälarens bottnar kan nog rätt ofta vara sådan mjuk dybotten.

 

På riktigt gamla ekolod med manuellt vred för förstärkning (gamla Seafarer) så blev det väldigt tydligt vilken mjukhet det var på botten och vilken uteffekt man fick ställa in.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Lintott:

Om bottnen är väldigt mjuk så att ekot blir svagt så kan ekolodets elektronik få det besvärligt att anpassa uteffekten till mottagen signal. Om signalen blir svag så ökas uteffekten och då kan "skräp i vattnet" strax under båten ge eko, uteffekten minskas o "den verkliga botten" ger eko igen å så fladdrar det på....

 

Mälarens bottnar kan nog rätt ofta vara sådan mjuk dybotten.

 

På riktigt gamla ekolod med manuellt vred för förstärkning (gamla Seafarer) så blev det väldigt tydligt vilken mjukhet det var på botten och vilken uteffekt man fick ställa in.

Fick litet trollvibbar.

men ok, som Raol och Lintott är inne på så finns det flera felkällor.

Här i Bohuslän ser man ju ofta dubbla bottenlinjer när det är en mjuk botten, dels leran eller dyn, dels en hårdare botten, kanske berget inunder.

Nu på våren kan ekolodet luras av de olika vattenskikten som kan ha olika temperatur eller salthalt.

 

Jag har provocerat ekoloden (jag har två) med att hålla en ankarlina inunder, men loden ser inte denna, däremot kan den se vajern till linfärjan mellan Malmön och fastlandet, men då är man för nära...

 

Ubåtar har jag aldrig sett, däremot har jag fått eko på kända vrak, och det är ju spännande att visa barnbarnen.

 

Många gånger har det hänt att jag i viss panik slagit i friläget då ekolodet visat mindre än en meter och dessutom larmat, några gånger har ekolodet haft rätt, andra gånger vet man inte orsaken, det kan ju vara submerst flytande tångruskor, gamla plastsäckar, fiskstim eller ansamlingar av maneter, men sådana (maneter och tångruskor) behöver du ju inte bekymra dig om i Hornborgar.. förlåt Mälaren. Däremot kan det väl förekomma växtlighet med långa blad, nästan som vallisneria.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart forum detta. Man ber om ett tips och får oändligt mkt info!

 

tack alla. Återkommer när jag provat lodet mer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid gång eller stillaliggande med vågor som slår mot skrovet kan det hända att ekolodet visar helt fel av, gissar jag, luft som passerar under skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev -PLM-:

Vid gång eller stillaliggande med vågor som slår mot skrovet kan det hända att ekolodet visar helt fel av, gissar jag, luft som passerar under skrovet.

Motsatsen, i högre farter , nu skriver inte trådskaparen vilka hastigheter båten färdas i, men mina båda lod funkar iallmänhet bra upp till 10-12 knop ungefär, sedan blir värderna i allmänhet osäkra, då det kommer luft och virvlar under och kring givarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan störningsorsak för ekolod är kölvattnet bakom större färjor/fartyg. Misstänker att det även i de fallen orsakas av luftbubblor i vattnet. Men risken för grundstötning är rätt osannolik i det störningsfallet....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Lintott:

En annan störningsorsak för ekolod är kölvattnet bakom större färjor/fartyg. Misstänker att det även i de fallen orsakas av luftbubblor i vattnet. Men risken för grundstötning är rätt osannolik i det störningsfallet....


Det behöver inte vara stora fartyg. Vilken kraftfull motorbåt som helst ger en turbulent "tarm" bakom som åtminstone syns och stör på vårt ekolod hundratals meter bakom, precis när man passerar.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nu ute och åkte. Djuplarmet gick på omotiverat vid ett par tillfällen:

 

1) Då jag backar (bubblor som kommer in under båten?)

2) När jag kör fort i planing (vattenbubblor in under skrovet då med?)

 

Är detta ngt man får acceptera helt enkelt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Skeppskatt:

Var nu ute och åkte. Djuplarmet gick på omotiverat vid ett par tillfällen:

 

1) Då jag backar (bubblor som kommer in under båten?)

2) När jag kör fort i planing (vattenbubblor in under skrovet då med?)

 

Är detta ngt man får acceptera helt enkelt?

 

Vid backning - ja. Du skickar då turbulent vatten in under båten.

Däremot borde du kunna hitta en bättre plats för givaren i planingsfart. Som det verkar nu sitter den för långt fram/off center dvs där båten inte har mycket "orört" vatten under. Kan vara svårt att hitta rätt, dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...