Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
joelfrodin

Låna/hyra verktyg för mellanaxel 290dp

Rekommendera Poster

Har en aqad41b där jag tänkte byta yttre strutlager pga rost och vatteninträgning för jag har drevet nere. Men jag får inte ur axel med mina hemma gjorda slaghammare. Den lokala penta verkstan säger att de inte har, marinshopen som tidigare lånade ut gör inte det längre. Någon som vet någon som har, eller är det kanske rent utav någon här som har en att hyra ut? Vore väldigt tacksam för hjälp.

 

/Joel joel.frodin@astrum.se 0722273754

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en... Vad finns du ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmland, jag har glidhammare så det är bara att få grepp på själva axel, jag betalar frakten, såklart. Skicka gärna över telenr eller mail så kan vi kanske lösa något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev joelfrodin:

Har en aqad41b där jag tänkte byta yttre strutlager pga rost och vatteninträgning för jag har drevet nere. Men jag får inte ur axel med mina hemma gjorda slaghammare. Den lokala penta verkstan säger att de inte har, marinshopen som tidigare lånade ut gör inte det längre. Någon som vet någon som har, eller är det kanske rent utav någon här som har en att hyra ut? Vore väldigt tacksam för hjälp.

 

/Joel joel.frodin@astrum.se 0722273754

Men axeln får du inte ut utan det är det yttre lagret du får ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev kossor:

Men axeln får du inte ut utan det är det yttre lagret du får ut.

 

 

Så som jag har uppfattat det så även om man har den axel med två lager så dra man ut axeln och byter lagret? skillnaden är att man inte kommer åt det inre. Är det inte så får du gärna upplysa mig om det, jag förstår att det bli lite krafter på inre lagret. Menar du att man ska ta ut lagret med axeln kvar i svänghjulet? Typ spräcka kulhållaren och sedan försöka komma åt att slå ut lagerbanorna det med slaghammare? Borde ju leda till samma krafter på inre lagret? Lite trådar om det:

 

"Jag antar du menar mellanaxeln dvs. drivaxeln mellan motor och drev den som sitter i svänghjuls-kåpan/struten. 
Att lossa axeln kräver special avdragare. Om man skall lossa axeln med avdragare när motorn sitter kvar i båten kan endast ett lager (det yttre) bytas.
Det räcker i de flesta fall om lagret enbart är slitet har det däremot kommit vatten i lagren så åker man oftast på att byta båda lagren och då måste motorn lyftas ut. 
Först tas tätningsringen bort nr 80 på bilden (nedre tätningsringen) som sitter ytterst mot drevet. Enklast är att slå med skruvmejsel så att packboxen viker sig. Slå två kraftiga gropar i tätningsringen 180 grader från varandra så viker sig tätningsringen och är enkel att ta ut.
Därefter skall de två låsringarna lossas man behöver en ganska lång och grov låsringstång.
Nu kan axel med det yttre lagret dras ut med specialavdragaren som dras fast runt axeln och slå ut med en en glidhammare.
Byt lager och montera en ny tätningsring."

 

En annan...

 

"Om det har varit rikligt med fett runt axeln, kanske inre lagret har klarat sig. Man kan dra ur axeln och det yttre lagret utifrån, och sen göra rent och fetta in det inre lagret genom hålet. Problemet är bara att axeln med två lager sitter ännu hårdare fast. Det inre lagret sitter ju pressat på axeln, och det yttre sitter fast i kåpan. Är det yttre lagret riktigt dålig, så att ytterringen har roterat i kåpan brukar det dock inte sitta så hårt fast. Tvärtom brukar man behöva limma fast det med Loctite för cylindrisk fastsättning."

 

 

Men jag kan ha fel får man bara ut lagret så låter det ju bra! Någon som har bild på detta?

 

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Efter att man har tagit bort de två större låsringarna så drar man ut axeln och då följer yttre lagret med. Det inre om det finns sådant måste bytas inifrån som flera påpekat.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu men här är en bild...

Verktyg.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aha jag har en annan version av drev med mellanaxel genom akterspegeln, denna sitter pressad i två lager och ska nu ut.

 

 

 

290 strut.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmen visar inte 290 drev utan ett nyare vilket då inte ser lika ut som 290. Till 290 behövs inget linjerings verktyg då axeln är fix i svänghjulskåpan (struten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en idé av det kossor sa och begav mig till feltema, 319kr sen löste det sig! De har ändå lite fina grejer där. 

Screenshot_20190528_185619.jpg

Screenshot_20190528_185601.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På samma sätt som om axeln hade följt med ut, knacka in lagret? Med en rörstump som går över axeln?Tänker jag fel? Kan tillägga att det satt inte speciellt hårt bara man fick tag på det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kommer då att driva in primäraxeln i vevaxeln på motorn . Den får då ett helt annat läge än den ska ha och du får troligen inte dit låsringen.

Kan du inte be någon med rätt verktyg att hjälpa dig dra ut axeln och sen montera den på rätt sätt.

Redigerad av sanktanna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
‎2019‎-‎05‎-‎27 vid 19:23 skrev joelfrodin:

 

 

Så som jag har uppfattat det så även om man har den axel med två lager så dra man ut axeln och byter lagret? skillnaden är att man inte kommer åt det inre. Är det inte så får du gärna upplysa mig om det, jag förstår att det bli lite krafter på inre lagret. Menar du att man ska ta ut lagret med axeln kvar i svänghjulet? Typ spräcka kulhållaren och sedan försöka komma åt att slå ut lagerbanorna det med slaghammare? Borde ju leda till samma krafter på inre lagret? Lite trådar om det:

 

"Jag antar du menar mellanaxeln dvs. drivaxeln mellan motor och drev den som sitter i svänghjuls-kåpan/struten. 
Att lossa axeln kräver special avdragare. Om man skall lossa axeln med avdragare när motorn sitter kvar i båten kan endast ett lager (det yttre) bytas.
Det räcker i de flesta fall om lagret enbart är slitet har det däremot kommit vatten i lagren så åker man oftast på att byta båda lagren och då måste motorn lyftas ut. 
Först tas tätningsringen bort nr 80 på bilden (nedre tätningsringen) som sitter ytterst mot drevet. Enklast är att slå med skruvmejsel så att packboxen viker sig. Slå två kraftiga gropar i tätningsringen 180 grader från varandra så viker sig tätningsringen och är enkel att ta ut.
Därefter skall de två låsringarna lossas man behöver en ganska lång och grov låsringstång.
Nu kan axel med det yttre lagret dras ut med specialavdragaren som dras fast runt axeln och slå ut med en en glidhammare.
Byt lager och montera en ny tätningsring."

 

En annan...

 

"Om det har varit rikligt med fett runt axeln, kanske inre lagret har klarat sig. Man kan dra ur axeln och det yttre lagret utifrån, och sen göra rent och fetta in det inre lagret genom hålet. Problemet är bara att axeln med två lager sitter ännu hårdare fast. Det inre lagret sitter ju pressat på axeln, och det yttre sitter fast i kåpan. Är det yttre lagret riktigt dålig, så att ytterringen har roterat i kåpan brukar det dock inte sitta så hårt fast. Tvärtom brukar man behöva limma fast det med Loctite för cylindrisk fastsättning."

 

 

Men jag kan ha fel får man bara ut lagret så låter det ju bra! Någon som har bild på detta?

 

Jodå jag har ett sådant verktyg. Lagret åker ut axeln blir kvar. 

Personligen lite skeptisk att släpa ur hela axeln den ska ju tillbaks med, i ett gammalt lager som är slitet, går åt en del våld att få tillbaka den. Därav min reaktion på att rycka ur hela axeln. Du får ju inte med det inre lagret om du rycker ur axeln. Risken blir ju att du får lyfta motorn iaf om det inre lagret säckar. Jag har precis bytt mina båda lager och det gick åt en del kraft för att få tillbaka dem. Dessutom så får du ju kraften på fel lagerbana då du ska slå tillbaka axeln. Om du mot förmodan rycker ut axeln så lägg den i frysen ett dygn alldeles innan montage den krymper då lite och det fodras inte riktigt lika mycket våld för att få tillbaks den i inre lagret. Men det går säkert bra lycka till.

Va det inte du som hade ett drev som lät väldigt illa?? som du la ut bild på? Det var alltså yttre lagret som var slut i struten och inget fel på drevet då?

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå det var dåliga lager i drevet pga torrgång alt vatten (nyss köpt båten) tänkte bara passa på att byta detta lager då det såg rostigt ut pga tidigare vatteninträgning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev joelfrodin:

Jodå det var dåliga lager i drevet pga torrgång alt vatten (nyss köpt båten) tänkte bara passa på att byta detta lager då det såg rostigt ut pga tidigare vatteninträgning. 

Ser på bilden att din strut ser rätt misshandlad ut, var noga kolla så bälgen sluter tätt runt dessa skador, annars har du svaret på ditt rostiga lager. Kolla i höst så inget vatten kommit in under sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎05‎-‎29 vid 21:28 skrev joelfrodin:

Jodå det var dåliga lager i drevet pga torrgång alt vatten (nyss köpt båten) tänkte bara passa på att byta detta lager då det såg rostigt ut pga tidigare vatteninträgning. 

Hur går det för dig med strut och lager?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev kossor:

Hur går det för dig med strut och lager?

Bra fick ut lagret väldigt fint, och bonkade försiktigt i ett nytt. gick väldigt fint. Behövdes inte speciellt mycket kraft, tog inte många minuter. Därimot såg ju inte inrelagret så roligt ut,  mycket rost pga vatteninträgning.....

 

 

Screenshot_20190528_185601.jpg

IMG_20190531_151511_resized_20190603_035910956.jpg

 

säkringarna och packboxen monterades natuligtvis efteråt.

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev joelfrodin:

Bra fick ut lagret väldigt fint, och bonkade försiktigt i ett nytt. gick väldigt fint. Behövdes inte speciellt mycket kraft, tog inte många minuter. Därimot såg ju inte inrelagret så roligt ut,  mycket rost pga vatteninträgning.....

 

 

Screenshot_20190528_185601.jpg

IMG_20190531_151511_resized_20190603_035910956.jpg

 

säkringarna och packboxen monterades natuligtvis efteråt.

Ok kul det gick bra, tur du inte slet ur axeln då, hade gett lagret lite mer smisk, jo det går bra göra som du gjorde, man behöver inte ur med axeln. Lär bli motorlyft till hösten då med andra ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-06-03 vid 22:50 skrev kossor:

Ok kul det gick bra, tur du inte slet ur axeln då, hade gett lagret lite mer smisk, jo det går bra göra som du gjorde, man behöver inte ur med axeln. Lär bli motorlyft till hösten då med andra ord.

 

Efter att ha legat sömnlös och funderat på inre lagret, och vad som händer om det havererar första turen, samt hur mycket magsår jag kommer få av att åka runt och lyssna på det i sommar så blev det ett ryck häromkvällen. Dessutom har båt åkar vädret var siochså hitills i Värmland.

 

Släppte fyra skruven till främre motorfästena, släppte sedan struten från skölden (sex bult) 

Tog bort avgaskröken.

 

Sedan lyfte jag fram motorn,  av med struten (runt 10 bult), och drog den bakåt mot skölden.

 

Ta daaaaa! inre lagret,

 

Slog sönder tätningen på mitt nya fina yttre lager, lät dock SGA sitta kvar mot axeln, och satte dit min nya fina avdragare med struten som mothåll, fick då ut lager och axel (!) 

Lyckades med en SGH tång släppa låsringen för inre lagret (Det var lite pilligt pga dåligt med utrymme)

 

Sen slog jag inre lagret innåt med ett rör. Köpte nya lager på momentum (fast täta). Satte i inre lagret för hand, sedan en tjock platta med distanser i lagom diameter för att kunna pressa lagret in i sitt läge, gängstång i plattan sen drog jag med mutter och mothåll på utsidan mot struten, det var lite pilligt pga platsbrist. Dit med låsringen och packboxen för inre

 

Axel med nytt lager låg i frysen, var nästan bara att stoppa i, på med låsringar vid yttre. 

 

Fram med struten mot motorn på med alla skruv och eventuella jordningar. Drog sedan motorn bakåt, i med bulten till drev mot sköld, och i med skruvarna till främre fästet.

 

Tog lite längre tid att göra det än att skriva om det, typ 2x3h. Men nu är det gjort känns sköööööönt.

IMG_20190603_212506_resized_20190605_070846504.jpg

IMG_20190604_214603_resized_20190605_070846824.jpg

IMG_20190604_233849_resized_20190605_070846664.jpg

Redigerad av joelfrodin
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev joelfrodin:

 

Efter att ha legat sömnlös och funderat på inre lagret, och vad som händer om det havererar första turen, samt hur mycket magsår jag kommer få av att åka runt och lyssna på det i sommar så blev det ett ryck häromkvällen. Dessutom har båt åkar vädret var siochså hitills i Värmland.

 

Släppte fyra skruven till främre motorfästena, släppte sedan struten från skölden (sex bult) 

Tog bort avgaskröken.

 

Sedan lyfte jag fram motorn,  av med struten (runt 10 bult), och drog den bakåt mot skölden.

 

Ta daaaaa! inre lagret,

 

Slog sönder tätningen på mitt nya fina yttre lager, lät dock SGA sitta kvar mot axeln, och satte dit min nya fina avdragare med struten som mothåll, fick då ut lager och axel (!) 

Lyckades med en SGH tång släppa låsringen för inre lagret (Det var lite pilligt pga dåligt med utrymme)

 

Sen slog jag inre lagret innåt med ett rör. Köpte nya lager på momentum (fast täta). Satte i inre lagret för hand, sedan en tjock platta med distanser i lagom diameter för att kunna pressa lagret in i sitt läge, gängstång i plattan sen drog jag med mutter och mothåll på utsidan mot struten, det var lite pilligt pga platsbrist. Dit med låsringen och packboxen för inre

 

Axel med nytt lager låg i frysen, var nästan bara att stoppa i, på med låsringar vid yttre. 

 

Fram med struten mot motorn på med alla skruv och eventuella jordningar. Drog sedan motorn bakåt, i med bulten till drev mot sköld, och i med skruvarna till främre fästet.

 

Tog lite längre tid att göra det än att skriva om det, typ 2x3h. Men nu är det gjort känns sköööööönt.

IMG_20190603_212506_resized_20190605_070846504.jpg

IMG_20190604_214603_resized_20190605_070846824.jpg

IMG_20190604_233849_resized_20190605_070846664.jpg

Härligt jobbat jag gillar resoluta beslut, ja  det är bättre göra från grunden direkt.👍😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett rejält trådlyft... 

 

Men om trådskaparen är kvar, eller någon annan som gjort motsvarande operation har info om hur långt man måste få fram motorn? Jag står inför samma operation, lagerbyte, och det är så klart trångt som f*n framför motorn.

 

Om man nu kommer åt att lossa struten från motorn och demontera där istället för att lossa struten från skölden, krävs det mindre utrymme framför motorn då?

 

AD41 och 290DP är det även i min båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...