Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sebzan

Defekt Drevlyft? 280-Drev

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Har en gammal Fjord Weekender 21" med motorn Volvo Penta AQ211A med ett 280-drev (vill jag minnas, är nog inget 290).

 

FELBESKRIVNING:

Under slutet av förra säsongen märke jag att när jag ibland körde på marschfart (ca 23 knop) så fick jag justera drevets lutning/tiltning lite då och då då lutningen inte stannade på "-2" som jag ville ha den utan gick ibland ner på "-4".

 

Nu när jag var ute i förra veckan lade drevlyften av helt och när jag försöker höja eller sänka den så hör jag ett mekaniskt "klickljud" varje gång jag trycker på knappen för att antingen höja eller sänka drevet.

 

FRÅGOR:

  • Är det någon vänlig själ som har någon idé om vad problemet kan vara? Verkar ju som reläna fungarer eftersom jag hör "klickljuden"...
  • Tror ni att det går att laga när båten är i sjön? Det ligger i nu...
  • Om det är motorn till drevlyften som gått sönder - är det någon som vet vad en ny kostar?

- Vad kostar en ny?

- Finns det annat alternativ? Piratkopia (Kina) eller annat märke?

 

Tacksam om någon vänlig själv kan komma med lite input. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När drevet sjunker är det oftast lyftcylindern som måste packas om eller ersättas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog ett 290, visst det fanns 280 med powertrim men dessa är/var ganska ovanliga.

 

Är det ett 290 så finns det två utföranden av pumpmotorn. Sjunker drevet så är det ett internt läckage i ventilpaketet/cylindrar

 

Är det ventilpaketet så går det att fixa när båten ligger i sjön. Cylindrarna är en annan femma.

 

https://marinexpress.se/lista.php?kid=903-907

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

När ni nämner ventilpaket eller lyftcylinder - är det själva motorn då då? Dvs "Powertrimp - Hydralpump"?

 

Hälsningar Zeb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta reda på om det är ett 280 eller 290 först, en jäkla skillnad på uppbyggnad och vilka delar som behövs. 

280 med  PT fanns i två versioner, en med dubbla trimcylindrar monterade utanpå skölden, såg ut som två stora öron, ett på varje sida.

Och en med en kort trimcylinder monterad mitt i skölden, har för mig att den satt under avgasbälgen. Men som sagt, inte så vanliga drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tjena,

Motorn är som sagt från 89 och om man kikar på bilden nedan ser det isf ut som ett 290-drev eller hur?

 

Drevet blev renoverat i vintras här därav att det ser hyffsat fräscht ut... (och nej, vill inte vända mig till "mecken" förrän jag har lite mer kött på benen i fråga...) :)

 

Se bild nedan:

 

 

 

drev.jpg

Redigerad av sebzan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...