Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mbyrod

Få ordning på UV gulnad ruta

Rekommendera Poster

Har precis köpt en gammal hardtop (crescent 495 HT) där vindrutan är rejält gulnad. Två frågor:

 

Hur får jag bäst ordning på den, någon rubbing?

 

Finns det något sätt att skydda den, typ ytbehandling som gör att den inte gulnar så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi på detta forum brukar rekommendera att reparera och renovera framför att köpa nytt...

Men sådana där missfärgade rutor av plastmaterial är dessvärre ingenting at göra åt.

Om du har båten på en trailer så tar du den till ett glasmästeri för kostandsförslag och ev byte. Kanske har glasmästaren ett bättre förslag på annat material till ruta.

 

Det går att såga till själv en plastruta med långsam såg, bandsåg, inte sticksåg, och om man har tålamod och glaslistverktyg kan man sätta in en sådan ruta själv, jag har försökt x flera både i ht-båt och i andra fordon, men gav upp då jag såg en glasmästare in action och då jag förstod att det inte var så himla dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han som sålde den sa att han hade gjort det en gång själv och att det blev kanon, men rätt snabbt går tillbaka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev mbyrod:

Han som sålde den sa att han hade gjort det en gång själv och att det blev kanon, men rätt snabbt går tillbaka

Ja han ljög nog inte, inte så mycket iallafall.

Rubbing är ju polerande, men ger mikrorepor.

Prova i en hörna, med olika rubbing, även tandkräm kan du testa.

Som du skrev i rubriken är det stjärnan "Sol" och dess strålning som är boven i dramat, den bryter ned plasten i rutan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall det var mitt projekt, så skulle jag byta till Lexan med uv-skydd.
Att slipa utan att kunna få på ett skyddande lager kommer alltid sluta med en ny-gulnad ruta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev least:

Ifall det var mitt projekt, så skulle jag byta till Lexan med uv-skydd.

Eller plexiglas som är mycket billigare och som tål UV.

Fast riktigt härdglas är bäst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev least:

Ifall det var mitt projekt, så skulle jag byta till Lexan med uv-skydd.
Att slipa utan att kunna få på ett skyddande lager kommer alltid sluta med en ny-gulnad ruta.

Så är det!

Vindrutor i plastmaterial kan jag känna som rätt så "utsiktslösa" om uttrycket tillåts, även om det då finns olika kvaliteter på dessa material.

Om det vore praktiskt möjligt, och ekonomist försvarbart och om det hade varit min båt, så hade jag övervägt "riktigt glas" alltså laminerat glas som i större båtar och i bilar.

Men klart en kostnadsfråga, om rutan dessutom är välvd är det dyrare.

 

Lexan, reg varumärke, materialet heter polykarbonat, är ju väldigt bra, men det åldras också, och trots att många säger motsatsen, så sliter vindrutetorkarna även på detta material. 

(Jag har kör ibland en liten grävmaskin, nästan som en Bobcat, som har sådana "fönster" och där finns det fula spår av vindrutetorkaren, men klart den maskinen går ju i en annan miljö än vad en båt gör, det är skillnad på ett sandtag och havet eller en sjö...

Visiret på mig MC-hjälm är av polykarbonat, blir repigt efter några år, men det beror nog mer på användaren).

 

Jag hade för många år sedan en Monarkbåt (Monark 670), och på den tiden gick det att köpa i alla fall vissa reservdelar från MCB i Varberg, du kan ju alltid kolla om den möjligheten finns kvar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte laminerat glas utan härdat glas. Inte så dyrt, prata med glasmästaren.

Glas är det enda som som tål vindrutetorkare. Polykarbonat är ganska repkänsligt, plexi är bättre.

Förr hade stridsflygplanen rutor av plexi. Dessa "renoverades" med jämna mellanrum genom att snabbt torka av med kloroform. Det krävde en viss vana, dels att torka snabbt i stora svepande rörelser, dels kunna kunna hålla andan innan man blev sövd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev bhemac:

Inte laminerat glas utan härdat glas. Inte så dyrt, prata med glasmästaren.

Glas är det enda som som tål vindrutetorkare. Polykarbonat är ganska repkänsligt, plexi är bättre.

Förr hade stridsflygplanen rutor av plexi. Dessa "renoverades" med jämna mellanrum genom att snabbt torka av med kloroform. Det krävde en viss vana, dels att torka snabbt i stora svepande rörelser, dels kunna kunna hålla andan innan man blev sövd.

Ja det var det jag menade, laminerat glas, tänkte bara fel.

Så minns jag båtägaren som satte vinkelslipen med diamatklinga i en begagnad vindruta till en Saab 9000, och skar till den så at den skulle passa till någon sportbåt, han lyckades väl på det tredje försöket.

I Discoverys channels "Wheeler Dealers" lyckas man också skära till en vindruta, minns bara inte i vilket avsnitt, där gör man en skåra med diamant lägger i någon brännbar vätska och bränner på något vis, ser väldigt lätt ut på TV....

Kloroform, åh det var längesedan, tillsammans med Choklad-Zingo var det en oslagbar kombination, för oss som tänkt klart...😎

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 mm härdglas kostar runt 500 kr/m2, Lexan kostar ca 3000 kr/m2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har förvisso inga vindrutetorkare, så det är bara UV skydd som gäller. Men glas tål ju UV hyfsat bra :)

 

Börjar nog med att testa något fulfix, så får jag se på ny ruta till nästa säsong. 

 

Båt med kärra och alla tillbehör gick på 17.000, så en ruta blir ju snabbt en signifikant kostnad ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev mbyrod:

Båt med kärra och alla tillbehör gick på 17.000, så en ruta blir ju snabbt en signifikant kostnad

Hade båten kostat 170 tkr så hade det varit en skitkostnad ;)

Prova att rubba och polera först. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Hade båten kostat 170 tkr så hade det varit en skitkostnad ;)

Prova att rubba och polera först. 

Glasmästaren i Rimbo bytte båda sidorutorna ("Plexi") i dotterns HT-båt för 1500 kr.

Då ställde vi båt och trailer utanför glasmästeriets lokal på förmiddagen och hämtade den på eftermiddagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...