Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kblomster

Fylla igen hål efter däcksgenomföring med epoxy

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

I sittbrunnen på vår båt finns det ett fäste till ett bordsben, i form av av en invändigt gängad bronskopp, där själva koppen är kanske två och en halv eller tre centimeter i diameter. Koppen har en fläns som är kanske en knapp centimeter bred och där finns fyra stycken försänkta skruvhål som fäster koppen i sittbrunnsdurken. Koppen är såpass djup att hålet fästet sitter i går helt igenom sittbrunnsdurken och koppens botten sticker ner några millimeter från akterruffens tak. Bordet och dess bordsben är inte längre i bruk, och nu har detta fäste börjat läcka så att det droppar in lite vatten längst föröver i akterruffen. Detta måste naturligtvis åtgärdas. Jag skruvade loss fästet, rengjorde och tänkte lägga dit ny tätningsmassa (Sikaflex) nu idag, men sen började jag fundera lite på varför jag egentligen skulle göra det. Fästet används ju inte längre. Dessutom har läckaget gjort att balsasandwichen i sittbrunnsdurken är ganska murken runt hålet.

 

Jag funderar istället så här: jag tar och skrapar ur några centimeter murken balsa runt hålet, tejpar igen noggrannt underifrån och sen fyller jag hela rasket med epoxy (typ West System 404 eller 406), så är jag av med problemet för gott och slipper oroa mig för ytterligare uppruttning av balsasandwichen. Vad tror ni om det? Kan man göra så med såpass stora hål som det rör sig om här, håller det eller måste man förstärka hålet på något sätt?

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har försökt motsvarande med ett par mindre hål. Tejp var inte bra, släppte när jag fyllt på epoxi. Skulle jag göra om det skulle jag ta en bit plywood, ovanpå den en bit liggunderlag för att jämna ut, och sist en bit byggplast/plastpåse och hoppas att epoxin inte fastnar. Sedan kila fast det med en stötta mot golvet.

En ytterligare erfarenhet var att eftersom däcket lutade lite rann epoxin över på ena sidan och fyllde inte på den andra. Så jag plastade upp en liten kraterkant runt hålet.

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-05-26 vid 19:35 skrev trewq:

Har försökt motsvarande med ett par mindre hål. Tejp var inte bra, släppte när jag fyllt på epoxi. Skulle jag göra om det skulle jag ta en bit plywood, ovanpå den en bit liggunderlag för att jämna ut, och sist en bit byggplast/plastpåse och hoppas att epoxin inte fastnar. Sedan kila fast det med en stötta mot golvet.

En ytterligare erfarenhet var att eftersom däcket lutade lite rann epoxin över på ena sidan och fyllde inte på den andra. Så jag plastade upp en liten kraterkant runt hålet.

Bra idéer, tack!

 

Eftersom hålet är ganska stort tänkte jag också att det väl inte kan skada att förstärka lagningen med lite glasfiberväv i botten och kanske även högst upp. Funderade också lite på det här med värmeutveckling när epoxin härdar; om man ska hälla i en deciliter eller vad det nu kan bli så kanske det är bäst att göra det i flera omgångar, men då får man väl se upp så att lagren fäster på varandra ordentligt... blir nog till att läsa West Systems manual ordentligt innan jag börjar.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag hade funderat på att förutom epoxy sätta i någon form av distansmaterial, divinycell, marinplyfa eller liknande så slipper man fylla helt med epoxi som ju kan bli för varmt om det är stor mängd som härdar. Man kan med fördel blanda ut epoxin med microballonger  / fibrer så rinner den inte men blir lika stark ändå. Jag brukar göra så när man skall spackla upp skador på vertikala ytor där det rinner annars. ( fungerar lika bra med microballonger i topcoat när man skall tillverka gelcotspackel för små reparationer på skrovet)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...