Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
observer

RB180 c Electrolux gaskylskåp svår att starta

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ett litet problem/möjlighet jag får inte igång kylen på gas , det finns gas och batteri någon som kan ha en tanke vad för fel det kan vara?

 

Har även funderat på att lyfta ur kylskåpet för felsökning men får inte loss det ... det sitter i en Utter 6300 , RB180 c Electrolux typ före dackefejden eller så. 

 

Hoppas någon har något bra svar Mvh Magnus  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt var så att man fick trycka en massa gånger på startknappen innan det hoppade igång. Hade planer på att plocka ur och rengöra men bytte till ett elektriskt istället. Inte för att det var dåligt utan för att jag har gott solpaneler och jag vill ha kylen igång hela sommaren. Men nu funderar jag på att sätta det i akterhytten som extra/reserv.

Vad jag fattat så kan det ta ett tag innan gasolen kommer fram därför ska man tända spisen först för att få fart på gasolen.

Det var inte lätt att få ut, jag använde en del våld. Såg att det stod på några plastskenor i botten, trolen skulle man stoppa in något där för att de skulle släppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack både värmare och spis funkade utan problem 😎 ska jaga på startknappen en tur i morgon med tjo flöjt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev observer:

Hej!

 

Ett litet problem/möjlighet jag får inte igång kylen på gas , det finns gas och batteri någon som kan ha en tanke vad för fel det kan vara?

 

Har även funderat på att lyfta ur kylskåpet för felsökning men får inte loss det ... det sitter i en Utter 6300 , RB180 c Electrolux typ före dackefejden eller så. 

 

Hoppas någon har något bra svar Mvh Magnus  

Hej

Blev nog fel med titel på tråden så jag ändrade till något jag kände var bättre.

Hör av dig via PM om det är en annan titel du vill ha.

 

//stavhammar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du får loss det, så i husvagnsvärlden är det vanligt att man först sotar brännaren ordentligt, om det hjälper men skåpet kyler dåligt, (tydligen vanlig följd) så vänder man skåpet upp och ned några gånger då skräp och annat kan ha fastnat i systemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska rycka å slita lite i helgen så får vi se 😎

Mvh Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort listerna som sitter på sidorna om skåpet så får du plats med ett 85 liters isothermskåp, jag gjorde så på den vi hade. Blev jättebra... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus.

Välkommen till MG🙂

 

Känner inte till den modell av skåp du har så svaret här blir mer i generella termer.

Har naturligtvis läst ditt första inlägg men förstår inte riktigt vad du menar.

Menar du att skåpet inte blir kallt eller menar du att skåpet inte blir kallt med gasol men kallt på batteridrift?

 

Principen för dessa skåp är att en värmekälla (gasol,elpatron 12 eller 220v) värmer kylapparaten som innehåller ammoniak och vatten.

Det blir då självcirkulation i systemet och så småningom kallt.

 

Det tar lång tid innan det blir kallt. Typisk tid för detta är 0,5-1 dygn.

 

Första steg i felsökningen är att säkerställa att värmekällan fungerar.

Kan vara att mäta, titta eller känna beroende på vilka förutsättningar som finns.

Starta helt enkelt värmekällan och vänta 3 timmar. Känn på kylapparaten, är det varmt?

Ja = stopp i kylapparaten. Snurra runt skåpet, skaka skåpet,  snurra runt igen.

Alternativt byt kylapparat.

Prova och det blir förhoppningsvis kallt.

 

Nej = Värmekällan fungerar ej. 

Försök hitta felorsak att det inte blir varmt eller byt värmekälla.

 

Kolla upp ditt skåp, beskriv vad som fungerar och inte fungerar med hjälp av ovanstående.

Återkoppla så ska jag försöka hjälpa dig sen.

 

Lycka till!

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-26 vid 17:19 skrev observer:

Har även funderat på att lyfta ur kylskåpet för felsökning men får inte loss det ... 

...det sitter i en Utter 6300...

 

25 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Har naturligtvis läst ditt första inlägg...

 

Ja = Snurra runt skåpet, skaka skåpet,  snurra runt igen...

Har du några enkla råd och tips på hur man snurrar runt och skakar en Utter 6300? 😉

 

I övrigt mycket bra råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte ett indikatorfönster där man kan se lågan? Mitt sitter längst ned så jag fick ligga på durken för att se och dessutom fick det inte vara för ljust.

Tydligen behöver man rengöra brännkammaren typ vart 5:e år det samlar sig skit där.

 

2 timmar sedan skrev micke_102:

Om du tar bort listerna som sitter på sidorna om skåpet så får du plats med ett 85 liters isothermskåp, jag gjorde så på den vi hade. Blev jättebra... 

Jag var inte så förtjust i gasolkylskåo tills jag fick en båt med sådant. Båten låg första tiden en bit bort så jag åkte ner varje helg. Kylen var alltid kall, jag slapp släpa hem smör ost och sill.

Tycker nog det fungerar helt suveränt och tyst är det också. Speciellt långsamt att få ingång är det inte heller, det är kallt på någon timma. Jag har en 10kg gasol flaska, räckte en dryg månad. Kör man bara helger så räcker det troligen hela sommaren.

RB180 är byggt för båtbruk, det klarar krängning och har ett helt slutet förbränningsrum. Jag pratade med en kille som har ett större gasolkylskåp med riktigt frysfack. Han har tillgång till landström och när han pluggar in så går det automatiskt över på el. Och vice versa. Tror det gäller RB180 också.

Ska man ha kompressor så behöver man minst 100W solpaneler.

Jag har, eller rättare sagt, kan ha 260W solpaneler och vill ha kylen igång hela sommaren så för mig fungerar kompressorkyl bättre. Hade jag haft landstöm så hade jag definitivt behållit gasolen.

Fråga husvangnsägarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev bhemac:

Ska man ha kompressor så behöver man minst 100W solpaneler.

Nej!

Vi har bara 50 W och det räcker om man har bra isolering.

Man bör ha 100 W kan jag hålla med om, men inte minst 100 W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Vi har bara 50 W och det räcker om man har bra isolering.

Kylskåp som går hela sommaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev bhemac:

Kylskåp som går hela sommaren?

Nej okej, det är en kylbox som bara går någon månad i sträck när vi är ombord och använder allt annat också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Nej okej, det är en kylbox som bara går någon månad i sträck när vi är ombord och använder allt annat också.

 

Och lite motorgång ibland?

Ja då räcker det, körde själv på 60W utan problem.

Ett kylskåp drar egentligen inte mer men öppnar oftast dörren oftare, i synnerhet med barn ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

 

Har du några enkla råd och tips på hur man snurrar runt och skakar en Utter 6300? 😉

 

I övrigt mycket bra råd.

Hehe...

 

Jo jag påstod ju att jag läst 🤯

Men jag skrev turligt nog också

"Kan vara att mäta, titta eller känna beroende på vilka förutsättningar som finns."

 

Får nu i efterhand lägga till truck, lastmaskin, mobilkran, dynamit och kraftig sjögång.

 

och naturligtvis är det du Mackey som upptäcker grodan 😁

 

Ha en bra kväll!

 

/Mathias

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Kunde inte låta bli, men du verkar ju ha tagit det på rätt sätt.

Jag läser väl för noga ibland...

 

Ha en bra kväl själv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Jag läser väl för noga ibland...

 

Kan det vara så att Du inte förstår vad Du läser...😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Kan det vara så att Du inte förstår vad Du läser...😉

Kanske, varför undrar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...