Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nsehlin

Tamd41b panelproblem

Rekommendera Poster

Hej på er,

Som skrivet i ämnet så har jag en tamd41b och panelen beter sig lite märkligt.

Mina observationer:

1. Voltmätaren på panelen visar ca 1v lägre än verkligheten. Jag har mätt både på batteri samt direkt på generatorn (dock inte bak på instrumentet kom jag på nu.

2. Oljetrycksmätaren visar alltid knappt 2kg, varken mer eller mindre. Här kan det säkert vara givaren som är kass också men ihop med de andra sakerna misstänker jag något annat.

3. När jag skall starta motorn får jag ofta hålla nyckeln i läge tre (startläge) ett par sekunder innan startmotorn studsar igång och motorn startar.

4. Ibland under gång så lägger sig varvräknaren på noll en sekund eller två för att sedan komma upp till normal.

 

Min felsökning hittills:

- kontrollmätt spänning på batteri och direkt på generatorn vilket visar normala värden

- kontrollerat spänningfall mellan generatorn och batteriet vilket också var normalt

- dragit en ny jordkabel till panelen vilket inte gjorde någon skillnad

- mätt om det är något anmärkningsvärt motstånd mellan jordkontakterna i panelen men hittar inget konstigt

 

Nu funderar jag på om det är risig + eller jordanslutning mellan batteri och motorn som jag inte kan märka med multimetern.

 

Motorn går som en klocka och den separata battiermonitor visar finfina värden...

 

Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skirvit det förut, men jag har haft likadant fel som blev värre.

Då var det den runda multikontakten till motorns kontrollbox som glappade och till sist ramlade ur nästan helt. Låsningen på min är delvis trasig, så den kan lätt åka ur särskilt om man varit uppe och krupit ovanpå motorn. Senast för några veckor sedan fick jag generatorlarm då laddningen upphörde eftersom kontakten hade åkt ut en liten bit, 0 volt och väldigt lågt oljetryck enligt instrumenten också... Varvräknare visade även den noll.

Om du har fler än en styrplats har du också en Y-koppling till den andra panelen, i den kopplingen kan det ju också uppstå glappkontakt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Har skirvit det förut, men jag har haft likadant fel som blev värre.

Då var det den runda multikontakten till motorns kontrollbox som glappade och till sist ramlade ur nästan helt. Låsningen på min är delvis trasig, så den kan lätt åka ur särskilt om man varit uppe och krupit ovanpå motorn. Senast för några veckor sedan fick jag generatorlarm då laddningen upphörde eftersom kontakten hade åkt ut en liten bit, 0 volt och väldigt lågt oljetryck enligt instrumenten också... Varvräknare visade även den noll.

Om du har fler än en styrplats har du också en Y-koppling till den andra panelen, i den kopplingen kan det ju också uppstå glappkontakt. 

 

Tack för tipset! Det skall jag kolla nästa gång jag är i båten 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...