Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
mikaojje

Volvo Penta - Vit rök

Rekommendera Poster

Hej Alla!

 

Nyligen ägare till en ny båt med en Volvo Penta 8,1 GI-P från 2011. 

Vid gas över 3000 varv, dvs planing uppstår rök från akterspegeln. 

 

 

Motorn är färskvattenkyld och enligt föregående ägaren har den alltid betett sig så. 

Motorn är sötvattenkyld med halvsystem där sjövatten går i limpa och knä .

Impeller bytt 2018. Tempen ligger runt 70 - 74 grader. 

 

Min tes är att om de vore topplockspackning skulle jag behöva fylla på glykol efter den längre tur. 

Eftersom limpa och knä ej är bytt på ett tag misstänker jag trånga passager i knäna som får vattnet att förångas. 

Ska byta dessa snarast!

 

Någon som har någon annan ide eller kan bekräfta ovan? 

 

MVH Joakim 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det inte är normalt? När du planar kanske det är så enkelt att avgaserna smiter ut nära vattenytan om du har utsläpp i kavplattan? Vad har du för drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också det ser helt normalt ut. Det är vanliga avgaserna som kommer ut ovanför vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på någonting! 😃

 

Det är ett DPS-A drev, hade samma motor och drev på förra båten där ingen "rök" uppstod alls. 

Röken tenderar att röra sig in i cockpit precis när man trycker på vilket gör att den känns väldigt påtaglig. 

 

Men era kommentarer är ju vad man vill höra =D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luktar röken avgaser? Min Mercruiser rök väldigt mycket på våren när det var kallt i vattnet. Ingen avgaslukt dock.
Att röken kommer tillbaka fram igen gjorde den när jag körde med främre kapellet uppe. det blev ett baksug av den konstellationen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det luktar avgaser! Men kan vara som du säger med baksug, dessutom blåste det ganska kraftigt när vi var ute. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev mikaojje:

Det är ett DPS-A drev, hade samma motor och drev på förra båten där ingen "rök" uppstod alls. 

Var det vid samma tid på våren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra båten hade vi flera säsonger.. Men alla båtar är olika antar jag.

Men visst borde ja förlora glykol om vore topplockspackning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja i motor, oljetryck ok, vatten i expansionskärlet ok, motortemp ok,

motorn går på alla cylindrar ok. Bara åk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...