Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BSven

Nollställa räkneverk?

Rekommendera Poster

När jag köpte min båt satt det en gammal logg "Silva 2000" med trasig display och till denna kopplat ett räkneverk som visar totalt seglad sträcka.
Jag har lagat loggen och funderar på att även ansluta räkneverket.
Går det att nollställa ett sådant här?

IMG_0556.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar isär den så kan du ställa räknehjulen rätt. Precis som man gör med motorns timräknare ;)

Till min Silva logg köpte jag ett räkneverk som gick att nollställa med en knapp. Kostar ca 50 kr på eBay. Finns även elektroniska med minne.

Sök på tex digital counter

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Om du tar isär den så kan du ställa räknehjulen rätt. Precis som man gör med motorns timräknare ;)

Till min Silva logg köpte jag ett räkneverk som gick att nollställa med en knapp. Kostar ca 50 kr på eBay. Finns även elektroniska med minne.

Sök på tex digital counter

I min ungdom dick jag sådana räkneverk från en nedlagd bensinstation, vissa hade nollställningsknapp, andra inte. Tog i sär som bhmac skrev ovan, men ett helsike att då i hop det igen efter det att alla sifferhjulen vreds till noll.

Ett annat roligt sätt är ju att räkna ut hur många pulser det är kvar till 999999 och sätta sig med räkneverket och ett 9volts "brandvarnarbatteri" och ge räkneverket så många pulser och "räkna fram"....:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

ett helsike att då i hop det igen efter det att alla sifferhjulen vreds till noll.

Japp, kallas terapi ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ett annat roligt sätt är ju att räkna ut hur många pulser det är kvar till 999999 och sätta sig med räkneverket och ett 9volts "brandvarnarbatteri" och ge räkneverket så många pulser och "räkna fram"....:)


Givaren har ett paddelhjul. Jag kanske skall prova att sätta upp den i vinden?
Eller så monterar jag den som den är och antecknar ställningen. Det är ju faktiskt vad skrovet har seglat även om jag nu bytt nästan allt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev BSven:


Givaren har ett paddelhjul. Jag kanske skall prova att sätta upp den i vinden?
Eller så monterar jag den som den är och antecknar ställningen. Det är ju faktiskt vad skrovet har seglat även om jag nu bytt nästan allt annat.

Elektronikfirmorna har ju sådana här till salu, en del modeller med 0-ställningsknapp.

kanske du kan köpa och koppla in en till men 0-ställningsknapp, så har du ju totaldistansen och en trippmätare. Och som sagts, det finns digitala också, jag köpte sådana av "Mr Wang" i Kinna. Dessa styrs av minuspuls, kan räkna både upp och ned, samt då 0-ställas, finns med gröna, röda eller blå siffror, och koster väl "typ" 24 kr plus Nordpostens avgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...