Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
StyrmanKarlsson

Skölja skithustank

Rekommendera Poster

Jag  har läst någon gång att ett bra sätt att få loss gamla avlagringar ur septitanken skulle vara att fylla tanken med vatten och ättika och ge sig ut och åka så att det skvalpar runt. 

 

Är det någon här som har provat detta?

Hur mycket ättika skall man ha i vattnet? 

 

/Roy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag  har läst någon gång att ett bra sätt att få loss gamla avlagringar ur septitanken skulle vara att fylla tanken med vatten och ättika och ge sig ut och åka så att det skvalpar runt. 

 

Är det någon här som har provat detta?

Hur mycket ättika skall man ha i vattnet? 

 

/Roy 

Vet inte vad syra skulle göra för nytta i att lösa.. det är om det är mkt kalk lanske. Jag har skaffat medel som lantbruk använder för att tvätta bort skit.. 1% i tanken.. fyller nästan helt. Låter skvalpa runt å suger.. det syns skillnad på plasttanken utifrån.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skölja skithustanken, år inte det lite som att städa på en soptipp?

 

Min uppfattning är att de material (och bakterier) som ingår i toasystemet mår bäst av att så långt som möjligt slippa alla former av kemikalier förutom det som kommer ut ur människokroppen.

 

Många klagar på jokerventiler, pumpfunktion och packningar i toapumpen.

Vi satte in vår toa 2012 och sedan dess har vi gjort följande underhåll.

  • Jokerventilen rengörs i ättika en gång per år och den har vi använt i sju år.
    Vi köpte den första nya jokerventilen i år, men det var mest för att vi inte hittade den ursprungliga.
  • Pumpen har samma gamla packningar som 2012 och det är inget fel på dem.
    Cirka tre gånger har vi öppnat pumpen och rengjort samt smörjt in med exsickatorfett, ett silikonbaserat högtrycksvakuumfett.
  • I övrigt håller vi rent toaskålen med vatten och borste under säsongen och lite Ajax på hösten som sugs ut med vattendammsugaren.

Vid tanktömning fyller vi på 10 - 20 liter vatten ett par gånger och suger ut.

Vi har prövat att tillsätta OxyG (toabakterier), men det gör varken till eller från tycker vi.

 

Ingen av oss är särskilt intresserad av hur det ser ut i själva tanken så den får vara i fred...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väl inte heller intresserad av hur det ser ut i tanken. Det är snarare så att jag behöver lossa och byta lite grejer och jag skulle uppskatta om det som tveklöst kommer att läcka ut är lite mindre äckligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag är väl inte heller intresserad av hur det ser ut i tanken. Det är snarare så att jag behöver lossa och byta lite grejer och jag skulle uppskatta om det som tveklöst kommer att läcka ut är lite mindre äckligt. 

Då skulle mitt intresse också öka markant.

Vi har ett medel som heter Odörgo som är klart effektivt, http://www.biokleen.se/produkt/odorgo/

Finns i enlitersförpackning också.

Minns inte var vi köpte den.

 

Tillägg: Karta med återförsäljare

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev segelbagaren:

Transclean 65.

Innehåller fosforsyra, sulfaminsyra och amidosulfonsyra, typ 30 %.

Kanske också något rengöringsmedel, men det framgår inte.

Så här står det på tillverkarens webbsidor.

Citat

Produktinformation

Transclean 65 är speciellt utvecklat för att ta bort hårda avlagringar i toalettsystem för fritidsbåtar med sugtömning och för att förebygga och upprätthålla en problemfri funktion. Transclean65 är en specialvätska som löser urinsten och andra hårda avlagringar i septitank och rörledningar samt förhindrar stopp i toalettsystemet. Transclean 65 påverkar inte de nyttiga bakterierna i systemet, är miljövänligt och biologiskt nedbrytbart. Transclean 65 är inte skadlig för metaller, plast eller gummi.

Verkar mest vara för att få bort urinsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar mycket bra och får bort det mesta inte bara urinsten. Kan rekommenderas. Finns numera på varenda båtaffär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Ingen av oss är särskilt intresserad av hur det ser ut i själva tanken så den får vara i fred...

Men det är jag så jag skickade ner inspektionskamerna.

Fanns inga avlagringar eller något annat.

Förr brukade jag fylla tanken med Klorin och vatten, låta det stå några dagar och sen släppa ut. Numera kör jag rent vatten med några droppar diskmedel.

 

Anledningen till mitt intresse var att jag fick byta slangar pga att de var helt igensatta med troligen urinsten. Men det fanns alltså inget i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Många klagar på jokerventiler, pumpfunktion och 

Jokerventilerna är det backventiler i pumpen eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jokerventilerna är det backventiler i pumpen eller? 

Japp, "kakspritsarna". Ska bytas varje eller vartannat år enligt tillverkarna....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Numera kör jag rent vatten med några droppar diskmedel.

 

Yes diskmedel fungerar även i skitiga sammanhang.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även på hästar  När jag jobbade på ett travstall för många år sedan använde vi Yes på sår på framför allt benen som hästarna fick när det kutade runt runt... Yes i såret och sedan gnugga. Funkade riktigt bra så Yes är bra till mycket. Använde även på katten, för inte så länge sedan, när hon hade försvarat sitt revir lite mer än vanligt. OT med lite skitprat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att man kan hälla i filmjölk,  det ska rena tanken. Billigt att prova i alla fall.😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 liter filmjölk är inte direkt gratis... 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

40 liter filmjölk är inte direkt gratis... 😁

Kan man äta den först?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad i he...te tänkte jag,

4 minuter sedan skrev bhemac:

Varm nyponsoppa! Går att hälla i lite rom för de som har svårt att klara sig utan alkohol.

men märkte sedan att jag öppnat fel ämne.

 

12 minuter sedan skrev bhemac:

Kan man äta den först?

Blir ju inte billigare för det...

Och så tror jag att den rengörande effekten uteblir.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Och så tror jag att den rengörande effekten uteblir.

 

Beror på vilken septiktank man pratar om. Skulle jag hälla i mig 40 liter filmjölk så lovar jag att min septiktank blir både rengjord och tömd...😋

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag själv tror inte att det fungera med filmjölk, men det var ett rykte som gick.

Ättika har ja däremot provat, jag inbillar mig att det hjälpte.

 

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...