Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bjorns_snipa

Propelleraxelfäste MD7

Rekommendera Poster

Jag ska ta ut motorn och behöver råd hur jag lossar propelleraxeln från backslaget. Motorn sitter så pass trångt att jag inte ser kopplingen, men kan nå den med ena armen. Möjligen kan man ta hjälp av en spegel. Jag stack in mobilen och tog en bild:

 

9688ED65-D5B9-445D-A55A-A185E1A9D226.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett värre problem är väl hur du senare ska få dit den igen. Kanske lika bra att ta fram sticksågen direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att såga av axeln löser ju bara problemet för stunden. Motorn ska ju tillbaks igen. Det går säkert på något sätt att skruva loss flänsen från backslaget.  Finns det ingen inredning som går att ta bort?Jag brukar använda en insexnyckel förlängd med ett rör. Om du lägger i backen så håller motor emot. Det brukar gå att knycka loss skruvarna. Se till att det är rent i skruvskallarna så att nyckeln går ända i botten. Annars är det lätt att förstöra skallen, och då får man problem. Hur ser det ut framför motorn? Går det att dra fram den utan att lyfta den mer än att den lättar från bädden? I så fall kan du ta av propellern, och dra fram motorn med axeln på. Då blir det lättare att komma åt . När du monterar tillbaks motorn, måste den riktas upp. Om man inte ens ser backslagsflänsen blir det problem. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menade inte att du skulle såga av axeln utan det som hindrar åtkomligheten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev trewq:

Menade inte att du skulle såga av axeln utan det som hindrar åtkomligheten

Jag borde kunna plocka bort saker så att jag får in huvudet också. Min oro är att eftersom båten är i vattnet vill jag inte störa propelleraxeln så mycket att havet kommer in. Axelkopplingen har nog inte lossats sedan den monterades för 40 år sedan. Om jag tar bort skruvarna i flänsen, hus stort våld behöver man sedan för att få loss den?

För att få ut motorn måste jag först lyfta den några cm, sedan kan jag dra den snett uppåt bakåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser tre insexskruvar, med skruvskallen till vänster.

Finns det tre till på andra sidan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är likadant på andra sidan. Det finns också

 ett mindre hål i mitten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I hålet i mitten finns en låsskruv ett stift eller möjligen en rörfjäder. 

Lossa samtliga skruvar, med bra insexnyckel eller insexbits. 

 

Om de är fastrostade så kan du prova lossa de fyra insexskruvar dom håller ihop flänsarna. Tre av skruvarna syns och de pekar mot motorn. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska motorn ut är det väl lättast att lossa kopplingshalvorna (medbringaren mot backslaget).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, där delar du. 

IMG_20190527_064101.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen omöjligt att komma åt skruvarna på undersidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev henriknil:

Det är förmodligen omöjligt att komma åt skruvarna på undersidan.

 

 

Om man roterar axeln kommer undersidan att vara överst med viss regelbundenhet.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-26 vid 21:00 skrev Hybro:

I hålet i mitten finns en låsskruv ett stift eller möjligen en rörfjäder. ....

Jag kommer att vara tvungen att lossa klämkopplingen också. Om det är en låsskruv är det väl bara att lossa, men hur gör man om det är ett stift eller en rörfjäder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur trångt det verkligen är,  men om det är svårt att komma åt att skruva loss bultarna så kanske det går att få ner en batteridriven vinkelslip och kapa bultskallarna vid medbringaren? Blir ju tillräckligt med bult kvar som sticker ut i backslagsflänsen så det går att skruva loss dom med lämplig tång när motorn är ur. Sen går ju klämflänsen att lossa när motorn är ur.

Centrumbulten i klämflänsen brukar för övrigt vara en spetsig skruv som bara är är skruvad mot axeln, ibland något försänkt i den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

 

Mitt förslag.

 

Lossa propellern. Palla upp motorn på nåt plank eller en skiva. 

Lossa motornfäste och alla reglage, avgasslang mm. 

 

Hasa allt frammåt. Men bara, så mycket som behövs för att lossa flänsen, inte axelklämkopplingen. 

 

Akta motorfästenas höjdjusteringar... Lossa helst bara de nedre fästena mot motorbalkarna. 

Då har du något att utgå ifrån, när paketet ska in igen. 

 

Och kontrollera axeltätningen mot propellertrumman, när du fått loss allt. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var lättare än jag trodde. Jag nådde med händerna men fick känna mig fram. Nu är axeln loss. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...