Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Wilpel

Inget händer när nyckeln vrids om och det regnar?

Rekommendera Poster

Hej! Igår skulle jag ta en tur med båten när det regnade och började bli mörkt, har aldrig vart ute när det börjat mörkna med den nuvarande båten (ryds 530dc) så det blir första gången jag använder lanternorna. Så jag slår på dom och börjar puttra ut men helt plötsligt lägger motorn av bara sådär och när jag vrider om nyckeln händer ingenting, inget ljud från startmotor och inget klickande. Som tur var lyckades jag paddla tillbaka in men sedan när jag testar igen efter regnet så går den igång som den ska. Detta känns ju såklart som ett el fel och det jag behöver hjälp med är vad jag borde felsöka. Det skumma var att all annan el verkade fungera normalt såsom lampor, motor hissen, ekolod etc. motor är förövrigt en Johnson 70 -89.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu har du ju lokaliserat det eventuella felet till just lanternorna. Varför då inte dra nya kablar och byta ut de, för att se om problemet löser sig? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev 535GT:

Ja nu har du ju lokaliserat det eventuella felet till just lanternorna. Varför då inte dra nya kablar och byta ut de, för att se om problemet löser sig? 

Glömde att nämna att det första jag gjorde för att försöka starta den när det inte gick var att stänga av lanternorna men problemet kvarstod. Kan det fortfarande vara det som är felet i såna fall? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med ett fulladdat batteri. Det hämtade sig nog lite under pausen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Jorgen01:

Prova med ett fulladdat batteri. Det hämtade sig nog lite under pausen.

Och därför gick det senare att starta om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kolla att poler och polskor på batteriet är rena och sitter fastdragna. Om det inte händer något alls när du vrider på nyckeln, är det knappast dåligt laddat batteri som är orsaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha ett mätinstrument redo om något elfel inträffar.
Om detta fel skulle upprepa sig så mät spänningen över startbatteriet. Har du runt 12.2-12.9 V så vrid runt nyckeln och observera instrumentet. Går spänningen ner? 
Om den inte gör det, mät vidare om du har 12V vid solenoiden när du vrider på nyckeln. Har du det är det något i startmotorn som inte fungerar som det ska. Osv osv.

Ta någon till hjälp om du inte vet hur man hanterar ett mätinstrument eller felsöker ett elsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...