Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Rekommendera Poster

Hej. Nu skulle jag behöva lite expertishjälp. Har i höstas köpt en Uttern 4300, som inte varit speciellt omhändertagen. Hade stora visioner om rengöra riktigt och bottenmåla. Köpte Sharkbite för hört att den skall funka bra mot gulnad på skorv. Nu har jag kört två gånger utan något vidare resultat, även stora problem att få bort gamla uttern dekalen (kört med ultra munstycken på högtrycken med halvtaskigt reslutat).

Vet sedan tidigare att Oxalsyra kan göra jobbet, men problemet är då att den står på en ny galvad kärra, som kostade mer än båten, så törs inte göra detta.

Finns det något annat knep mot gulnad? 

Sedan kommer nästa, börjar bli nojlig att Sharkbiten kanske även den gör skada på vagnen? (extremt rädd om vagnen) :)

Och några bra tips att få bort gammal dekal?

 

Ha en fin kväll allihop.

 

 

IMG_20190525_203624 (1).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lägg gamla bildäck eller lastpallar på marken och kalva av båten från trailern på dem.

Sedan kan du gå på med oxalsyran eller rabarberkrämen.

Deklarernas addisive löses antagligen upp av kemisk ren bensin. Aceton funkar också, men är du för generös och allt för långsam kan gelcoaten skadas, men då dår man söla rätt ordentligt.

Det finns även speciell vattenlinjerengöring. Kanske du får rubba med Autosol.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Citat

Sedan kommer nästa, börjar bli nojlig att Sharkbiten kanske även den gör skada på vagnen? (extremt rädd om vagnen) :)

Sharkbite är oxalsyra (om du menar deras vattenlinjerengöring) så din noja är befogad.

Autosol vattenlinjerengöring har jag använt med bra resultat, är också oxalsyra.

 

Citat

Och några bra tips att få bort gammal dekal?

Bästa sättet att ta bort dekaler är att värma med hårtork eller varmluftspistol på låg effekt samtidigt som man drar bort dekalerna. Då får man oftast med både plastfilm och lim.

 

Sedan finns det olika typer av dekalborttagare som jag aldrig behövt använda.

 

Det tråkiga är att även om dekalerna tas bort så kommer de att finnas spå kvar som skuggor (solen har inte kommit åt) och upphöjningar (eftersom man inte rubbat/polerat under dekalerna).

 

Färgförändringarna brukar kunna ge med sig med tiden, eller så förtränger man dem....

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aceton funkar ofta bra på dekallimmet. Sedan är det polering som gäller för att få stil på det hela. Du får då också bort det gula...

 

Ett grovt medel likt 3M fast cut med grön kort fungerar mycket bra för att avverka ordentligt. Sedan helst mildare steg likt cleaner och sist vax. Är man lat hoppar man cleaner och kör vax direkt.

 

Autosolen fungerar bra, men anses kunna ge en gulnande yta med tiden. Inte upplevt detta själv, men då 3M gör jobbet lika bra, kör jag på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för tipsen. Då kommer nästa fundering ang. Kärra och oxalsyra. Missfärgar den bara, eller förstör. Kommer jag behöva åtgärda det som blivit missfärgat för risk för rost? 

 

Känns som dom flesta som använder dyligt har båten på trailer? 

Redigerad av Niklas-ES
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Tack för tipsen. Då kommer nästa fundering ang. Kärra och oxalsyra. Missfärgar den bara, eller förstör. Kommer jag behöva åtgärda det som blivit missfärgat för risk för rost? 

 

Känns som dom flesta som använder dyligt har båten på trailer? 

Det är en galvad trailer du har?!

Tråkigt att behöva göra dig ledsen, men dom förändras med tiden, blir mattare och gråare.

För att bevara trailerns yta får du väl lägga på något bra vax, eller klarlack?

 

Om du nu inte vill tippa av båten på gummidäck eller lastpallar får du väl skydda trailern med sådan där skyddsplast, eller någon gammal lättviktspresänning. Sedan skall du ju måla botten också, de flesta båttrailar jag sett har färgstänk på ramen, stänkskärmarna, baklykorna, nummerplåten och inte minst på stödhjulen och kölrullarna....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju eka. Ta tre kompisar till hjälp och vänd båten upp och ned på några brädor. Gör jobbet och en kompis till hjälp för att vända båten rätt igen. Vilket jäkla krångel! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en galvad vagn, tvättar varje år av vattenlinjen med oxalsyra. Att vagnen skulle bli förstörd var något nytt för mig. Men matt är ju vagnen men den är lika matt vid fästet för kulhandsken som under båten så jag vet inte om det påverkar med oxalsyra. Det kanske det för men... min lilla flakvagn som varit ute på saltade vägar är betydligt ”fulare”. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först, du använder ju oxalsyran blandad med vatten 1:10 typ.

Sedan sprayar du ju på den på båten, beroende lite på vinden bl.a. kommer ju ingenting på kärran.

Skulle det komma några droppar på kärran tror jag, dels att det inte påverkar särskilt mycket, ens om det får ligga kvar - vilket det inte får, du tvättar ju av det efter ca en kvart. Då spolar du ju naturligtvis vatten på kärran också.

Dessutom är ju ju kärran till för att användas, den kan ju inte fortsätta att vara ny för all framtid.😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå till en byggvarubutik, köp ett spikförband eller liknande, det är en bit galvad plåt med en massa hål i, söla på med oxalsyran, låt stå över natten, och kolla nästa dag hur detta påverkade ytskiktet.

 

I något gammalt nummer av Praktiskt Båtägande fanns en artikel med den fyndiga rubriken "Lägg rabarber på båten". Där tipsade man om rabarberkräm att lägga på fula missfärgningar. Om jag nu inte helt minns fel så innehåller väl rabarber oxalsyra? Krämen är ju dessutom rätt så tixotrop och lär ju inte glida av i första taget... kanske...

 

På de ställen på min båt där det är missfärgat har jag rubbat med Aoutosol, lägger på medlet på en polertrissa i den lilla polermaskinen, rubbar/polerar/slipar under moderat tryck, torkar bort dammet för att sedan polisha och vaxa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klipp upp lättviktspresenningen som du redan fått tips om.

Trä in den mellan båt och vagn och tejpa springorna med byggfolietape.

Blir i stort sett hermetiskt tillslutet. Du kan spola och blaska så mycket du vill.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan också tejpa fast presenningen runt båten.

Så att den ser ut som en svävare, då kan du också blaska som du vill.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. För att klarlägga så är jag inte rädd om båtvagnen för den skall se bra ut, utan var mer rädd för den skall börja rosta. Missfärgningar gör mej ingenting.

Vad jag har kunnat läsa mej till nu, så skall det inte vara någon fara med oxalsyra, mer än att den missfärgar direkt (förutsatt att man spolar bort det såklart). Och missfärgad blir den av mycket annat ändå. Sedan när det kommer till bottenmålning osv. så är naturligtvis latheten som gjorde att jag hade planer att måla direkt på vagn. Men där har jag nu fått ändra uppfattning. Naturligtvis kommer jag lyfta av den, men det får bli till hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...