Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ossy

Torkararmar

Rekommendera Poster

Hej. Jag skulle behöva byta torkararmar, då dom gamla börjar bli lite trötta. Och fästena till torkarbladen håller också på att säga upp sej. Själva axeln på torkarmotorn är 6mm. Det jag har hittat på nätet, för marint bruk är ju inte direkt billiga, om man ska ha till tre torkare. Och söker man billiga biltorkare på t ex Biltema, så står det ju bara vilken bilmodell den passar. Inga uppgifter om axeldimension, eller andra måttuppgifter. 

Jag byter torkarblad varje säsong, eftersom att saltvattnet nöter hårt. Därför tror jag dyra, marint anpassade torkargrejer inte har mycket längre livslängd än billiga. 

   Har någon tips på billiga torkararmar för 6 mm axel, gärna med något ställbar armlängd? Och gärna något standard j-fäste till torkarbladet. Till överkomligt pris.  

Mvh Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torkararmar till bilar är inte rostfria så de kommer börja rosta väldigt snabbt och du kommer få rostfläckar på gelcoaten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Nimbusen hade jag torkararmar till bil. Dom var redan svartlackerade, men jag lade på ytterligare lack. Det höll väldigt bra. Men det var långa armar och med kraftigare axeldiameter.

Det är bra med "bilarmar" då dom har ett annat fäste för torkarbladen än vad de marina i allmänhet har. Då är utbudet och priserna på torkarblad större och bättre. Bosch torkarblad är enligt min mening de bästa.

Dessvärre är det inte så vanligt med 6mm spindlar på bilar.... 

Men om inte rutorna är så stora, så fungerar det med korta armar och 6mm.

 

Kolla vad Roca har! Dom är specialister på torkare, inte bara till båt utan även till tunga fordon, som turistbussar och liknande...

 

Gamla VW har 6mm torkararmar, dom är omkring 30 cm långa, men det finns flera olika modeller beroende på modell och årsmodell, kolla vad Classic VW har! Men kolla så de inte har koniska infästningar, en del har nämligen det.

 

Torkararmar på bilar rostar inte! Inte ens förr i tiden, ja litet ytrost vid infästningarna, trots allt vägsalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torkararmar till båtar är ofta inte rostfria. Till vissa armar medföljer en bussning så att de passar på 6mm axel. Jag vet inte om bussningen finns att köpa lös. Den här finns hos Hjertmans. Den har justerbar längd och vinkel på bladet.

Torkararm.jpg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har alltid tyckt att de flesta vindrutetorkare för båtar (ventiltorkare?) är helt undermåliga. Varför är det så?

Armarna är det väl inget fel på egentligen, men bladen är oftast under all kritik. De funkar inte alltid ens när de är nya!!!

 

Torkarblad till bil ger en helt annat sikt, eller ska man säga att de ger sikt eftersom båttorkarna inte ger sikt.

 

En variant som ofta funkar bra är att använda Rain-X eller andra vattenavvisande produkter.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Rollen:

Torkararmar till båtar är ofta inte rostfria. Till vissa armar medföljer en bussning så att de passar på 6mm axel. Jag vet inte om bussningen finns att köpa lös. Den här finns hos Hjertmans. Den har justerbar längd och vinkel på bladet.

Torkararm.jpg

Detta är en bra torkararm. Här har jag gjort tvärtom, jag har sådana här på en gammal beach-buggy, funkar bra där! Men man får lägga litet gänglåsning på skruven till den yttersta delen.

Armen är även teleskopisk, lossa den blanka spärren och man kan skjuta ut, skjuta in den yttre delen. Bosch torkarblad passar, det finns ett fästa med i torkarbladets förpackning som passar på denna arm, ja sådana finns väl i alla moderna torkarbladsförpackningar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har alltid tyckt att de flesta vindrutetorkare för båtar (ventiltorkare?) är helt undermåliga. Varför är det så?

Armarna är det väl inget fel på egentligen, men bladen är oftast under all kritik. De funkar inte alltid ens när de är nya!!!

 

Torkarblad till bil ger en helt annat sikt, eller ska man säga att de ger sikt eftersom båttorkarna inte ger sikt.

 

En variant som ofta funkar bra är att använda Rain-X eller andra vattenavvisande produkter.

Håller med dig till fullo!

På min Nimbus bytte jag till Rocas torkarmotorer, American Bosch-kopia. Torkararmarna kom från en japansk pick-up, Mazda tror jag. Armar med krokar i ändarna där biltorkarblad passade.

 

Jag har skivit den x flera tidgare, men nuvarnade båt har tre vindrutor, och numera tre torkarmotorer, varav två kommer från Biltema, även här den kraftigare modellen, American Bosch-Kopior. Parallelltorkararmar från Seasea, 30cm torkarblad från Bosch, torkar rent men bara åt ena hållet, fjädern i torkararnarna som skall dra armen och bladet mot rutan är för svag.

Men jag har Biltemas glasvax på rutorna så det blir fri sikt ändå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Det lutar nog åt Hjertmans variant. 😎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-26 vid 21:06 skrev Georg_Ohm:

 Parallelltorkararmar från Seasea, 30cm torkarblad från Bosch, torkar rent men bara åt ena hållet, fjädern i torkararnarna som skall dra armen och bladet mot rutan är för svag.

Skall köpa nya rostfria parallell torkararmar för de gamla i svart järn, Casteels armarna från 2002, har dålig fjäderkraft. Har 6 mm axlar på torkarmotorn från Doga i Spanien.

 

Vilket fabrikat har bra fjäderkraft på sina rostfria parallell torkararmar?

  • Roca
  • Biltema
  • Vetus
  • ?
Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Doga är ett större märke för fordon och marint bruk. De har vissa modeller som är mer marinanpassade.

Det är proffsmärke som är svår att köpa på nätet.

 

Min båt har en Doga-motor som behövde en ny parallellarm. Då kom jag fram till att de fanns att köpa för privatpersoner hos Tyrilux i Göteborg.

 

Doga har armar för många typar av axlar. Bla 6mm med konisk spline.

 

Hemsidan, inte så bra:

http://www.doga.es/windshield-wiper-systems.html

 

En bra produktkatalog. 

https://www.flexibledrive.com.au/static/uploads/files/fd059-product-catalogue-2017-wiper-systems-sml-wfvzjldzforr.pdf

 

En bra sammanställning av artikelnummer men de enbart grossist för butiker.

https://www.cdsprodukter.se/sv/articles/85/doga-torkarutrustning

 

Du kan ringa eller maila Tyrilux om du har hittat en arm som du tror passar. Bli inte tveksam för de inte har någon info på hemsidan. De är också experter på vindrutetorkar för båt.

http://tyrilux.se/kontaktbilverkstadgoteborg/

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är märkt av en svensk firma på en pappersetikett: 116.1560.124.HP

Min tolkning är att det då är en Doga motormodell 116.

CC 57 mm mellan de 2 motoraxlarna.

 

Det svenska företaget verkar idag inte ha några anställda och ägaren jobbar enligt Linkedin profil på Tyrilux. Internet är fantastiskt.

 

Börjar misstänka att jag har motortyp W12.

 

Möjligen en Casteels parallellarm med beteckning TM.12.5060 för CC-längd på arm är ca 508 mm och CC-axel 57 mm.

 

Muttern på babords axel lossades med en 10 mm ringnyckel.

På styrbords axel sitter det en xxxx runt toppen, dia 6 mm.

Se bifogat foto.

 

@anuba stort tack för dina pusselbitar🙏

 

 

 

 

 

1CDAC53E-F407-4A41-8685-BC0C50BCB374.jpeg

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skippeer:

Motorn är märkt av en svensk firma på en pappersetikett: 116.1560.124.HP

Min tolkning är att det då är en Doga motormodell 116.

CC 57 mm mellan de 2 motoraxlarna.

 

Det svenska företaget verkar idag inte ha några anställda och ägaren jobbar enligt Linkedin profil på Tyrilux. Internet är fantastiskt.

 

Börjar misstänka att jag har motortyp W12.

 

Möjligen en Casteels parallellarm med beteckning TM.12.5060 för CC-längd på arm är ca 508 mm och CC-axel 57 mm.

 

Muttern på babords axel lossades med en 10 mm ringnyckel.

På styrbords axel sitter det en xxxx runt toppen, dia 6 mm.

Se bifogat foto.

 

@anuba stort tack för dina pusselbitar🙏

 

Det kul att det hjälpte. Själv tyckte jag att det blev en osannolik historia. Men Tyrilux kunskap inom området är goda. De är dock lite sega på mail.

Då har du samma motor som jag. Den verkar rätt lik den nya 316.

 

Tyrilux erbjuder tjänsten modifiera utstyrningsvinkeln genom borra egna kugghjul som ser ut som på bilden.

 

 

Doga 116.jpg

Doga 116 kugghjul.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett tips för Doga 116. Om man saknar hastighetsstyrning och spolarvätska, kan man använda Rocas styrenhet för att få tre farter och spolarstyrning från en knapp.

Den funkar bra. Det underlättar med intervalltork när det skvätter lite på rutan.

https://www.svb24.com/en/roca-wiper-control.html 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev anuba:

Ytterligare ett tips för Doga 116. Om man saknar hastighetsstyrning och spolarvätska, kan man använda Rocas styrenhet för att få tre farter och spolarstyrning från en knapp.

Den funkar bra. Det underlättar med intervalltork när det skvätter lite på rutan.

https://www.svb24.com/en/roca-wiper-control.html 

Jag byggde själv en sådan enhet, med hjälp av en Roca-strömställare ses relän en strömbrytare och en timer från Wellerman, ja och en hel del kabel och kabelskor. Har lagt ut ett kopplingsschema här någonstans. Jag har tre kraftiga torkarmotorer, en från American Bosch, de andra två Från Biltema.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, vi har bara en torkare som inte används så ofta men den måste fungera och så ogillar jag rosten så det blir en biltur när skutan är på land.
Tänkt mig rostfria detaljer lackerade i svart (om det nu sitter kvar....)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Gripen72:

Doga är bra kvalitet, finns att köpa hos abkati.se

https://www.abkati.se/produkter/fordonselektriska-detaljer/torkarutrustning.html

 

För att få färg att sitta någorlunda på rostfritt vill jag påstå att sandblästring av ytan krävs. Möjligen fungerar det utan blästring om man lägger en etsande primer först.

 

Tack för tipset men när jag försökte skapa ett konto hos Abkati så står det att man måste vara företag för att e-handla. Lite samma som CDS produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratat med en kille hos Tyrilux om min rostiga parallell torkararm.
Står skrivet på etikett  på Doga torkarmotor "116.1560.124.HP"

skall vara "116.1560.12V.HP"
Doga model 116
Längd 15
Sveper 60 grader
12 Volt
HögerParkerande

 

Det tråkiga är att Doga sedan i somras har slutat att tillverka marina torkararmar, franska Castells verkar ingå i samma koncern som spanska Doga.
Har lämnat kontakt info hos Tyrilux som hör av sig när de funnit en alternativ lösning/leverantör.

Ett tips till er som försöker demontera parallell torkararm, jag fick loss muttern på den aktiva axeln med en fast 10 nyckel men den passiva hade rostat/oxiderat ihop.
Av en tillfällighet råkade jag vrida och då lossade en gänga på den övre axeladaptern så jag fick loss torkararmen. Enligt Tyrilux har andra kunder inte upptäckt att det går att gänga av övre adaptern och några kunder har skadat den passiva axeln.image.png.abc7a73d4a9154c1f95d210349f7ea63.png
 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För trilskande fastrostade torkararmar finns det hos bland annat Biltema en speciell avdragare.

B8B27655-1B73-4FA4-A8A8-68ACF3442718.thumb.jpeg.18be35aa0f64c6f43673e081d655e502.jpeg

 

Ok, den kanske inte passar till speciella marina torkararmar, men då de ser likadan ut som de till bilar så funkar den bra.

 

Måla rostfria torkararmar, javisst går ju det bra om man blästrar först, men betydligt enklare är det ju att dra på och värma krympslang över dessa, kanske tillockmed blir snyggare.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den passiva armen sitter fast med en "distanshylsa" som skall rotera gentemot den passiva armen, behöver inte dra loss den för på den nya armen sitter den en ny fräsch dito.

 

Firman jag fick tips om var trevliga att prata med och eftersom Doga slutat med marina armar skulle de göra lite research och återkomma.
När jag väntat i flera månader utan att blivit uppringd så ringde jag och vi kom överens om att jag skulle ta med mig mina gamla rostiga prylar till företaget.

Efter några vändor fram och tillbaka så sa firman att de hittat en Doga rostfri torkararm 500 mm lång ( art nr 1210226GA06 ) och ett 350 mm torkarblad ( art nr 134.1635.GA.06 / M 134.350 ).

 

Igår skulle jag montera prylarna på båten men då upptäckte jag att det bara var en fjäder på den aktiva armen, den passiva armen saknade fjäder vilket firman påstår vara korrekt.

Det var 2 orsaker till att jag tog tag i detta i höstas: rost och dåligt tryck med 2 fjädrar på Casteel armen....

image.png.e16dbb8c237aaac40baf952880f2136a.png

 

För att få rätt tryck på armen hade jag önskat att det fanns 2 fjädrar, 1 per arm (aktiv och passiv).

Kanske går det att köpa lös fjäder till min passiva arm.....men var

 

@Georg_Ohm Hur löste du ditt problem med löst tryck?
 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@skippeer Nej, det har jag inte, det är så himla sällan jag behöver använda torkarna på denna båten, trycket tycks öka då torkararmarna är på väg tillbaka mot parkeringsläget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snackade med Tyrilux killen och då berättade han att till dubbelarmar finns det bara fjäder på en av armarna från tillverkaren Doga.
Båtens originalarmar från Frankrike hade en fjäder per arm (både aktiv och passiv arm).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...