Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Greta Thunberg - Hur påverkar hon och miljöfrågorna båtlivet?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu tror jag mig veta att många har fått för sig att detta handlar om politik och att det därför inte passar på Maringuiden.

Så är det ju naturligtvis inte, det handlar om människans tillvaro på jorden.

Greta har sagt något i stil med att "Det finns ingen planet B" och så är det med mycket, mycket stor sannolikhet. Det finns nog inte ens någon plan B i dagsläget, man kör på och hoppas på det bästa...

 

Låt inte politiken och politikerna kidnappa miljöfrågan, den är viktigare än så.

 

Mitt eget opolitiska engagemang i miljöarbetet stärktes av Brundlandrapporten 1987 och stiftelsen Det Naturliga Steget, https://thenaturalstep.org/ DNS startades av Karl-Henrik Robért - docent i medicin och professor i strategisk hållbar utveckling - och var väldigt aktivt på 90-talet. Basen var fyra ganska lättfattliga systemvillkor:

 

  1. Förhindra koncentrationsökning av ämnen från berggrunden i naturen.
  2. Förhindra koncentrationsökning av ämnen från samhällets produktion i naturen.
  3. Inte utsätta naturen för undanträngning med fysiska metoder.
  4. Inte skapa något som systematiskt förhindrar människor att tillgodose sina behov.

 

Jag har följt Greta Thunberg sedan hösten 2018 och jag hoppas verkligen att Greta sätter nytt fokus på miljöarbetet och för vidare arbetet efter Karl-Henrik Robért i Sverige och världen, fast på ett annat vis förstås. Grundpelarna är ungefär de samma fortfarande...

 

Vad kan vi göra inom båtlivet? Om vi fokuserar på DNS:s systemvillkor blir det inte så svårt. Jag börjar lite.

 

  1. Råolja är basen i fossil bensin och diesel. Kör på etanol, HVO eller något annat ickefossilt bränsle.
  2. Här är vi fritidsbåtsägare duktiga. Om vi låter bli att bajsa och kissa ut våra mediciner och kväve i naturen så blir vi ännu bättre.
  3. Även här är vi duktiga. Vi kan spara på vatten för att inte sänka grundvattennivåerna ute i skärgården.
  4. Kanske är båtlivet en del av att tillgodose våra behov, men låt inte behoven inkräkta på de andra systemvillkoren.

 

Vad mer kan du komma på att göra?

 

Tänk till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela klimatrörelsen påverkar hur vi i framtiden kommer att semestra. Jag tror att vi om 20-30 år kommer att semestra i närområdet; sommarstugan, svenska fjällen och fritidsbåten gör comeback. 

Dvs - vi kommer få se ett ökat intresse för båtliv igen. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Jag tror att vi om 20-30 år kommer att semestra i närområdet; sommarstugan, svenska fjällen och fritidsbåten gör comeback. 

Dvs - vi kommer få se ett ökat intresse för båtliv igen. 

Jo så blir det nog oavsett om människan gör något eller inte.

 

Gör människan inget blir det öken runt medelhavet och många fina öar försvinner under havet. Dessutom blir det medelhavsvarmt i Sverige...

...eller så blir det polarkallt för at Golfströmmen stannar av.

 

Gör människan något så blir det svårare/dyrare att resa, men inte omöjligt. Jag tror fortfarande på att det är möjligt att framställa syntetiska flytande bränslen i rät stor omfattning och då kan vi resa vidare utan att påverka miljön fast till högre kostnad.

 

Synd att man är för gammal för att investera i billiga segelbåtar som kommer att öka dramatiskt i värde... 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller för segelbåtar att segla mer och inte köra bara för att få laddning t.ex. Skaffa fler solceller/vindgeneratorer istället.

Motorbåtsägare får tänka till mer, men på lång sikt borde det gynna ny-gamla skrovformer som inte måste gå upp i planing. 

Med elmotor och mycket solceller och vindgeneratorer kan man bli självförsörjande även som motorbåtsägare. Man kan kanske inte köra precis som idag, men den förändringen måste vi kunna ta.

Själv har jag både segel- och motorbåt och är väldigt sugen på att skaffa elmotor till båda!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:
  • Även här är vi duktiga. Vi kan spara på vatten för att inte sänka grundvattennivåerna ute i skärgården.

Eller göra eget vatten med watermaker..

--

Kompostera vår skit istället för att överbelasta reningsverken.

--

Det största problemet är nog de 77 000 ton koldioxid som fritidsbåtarna släpper ut helt i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste i senaste NyTeknik om en 25-fots bärplansbåt som just börjat serietillverkas. Eldriven med 50 sjömils räckvidd och toppfart kring 30 knop. Tack vare ett avancerat datoriserat balanseringssystem och många sensorer med upp till 100 korrigeringar per sekund kunde den annars instabila bärplanslösningen hållas stabil. De hade tydligen anställt ett par som jobbat med JAS 39 Gripen då det fanns stora likheter (det planet är ju helt instabilt också  - utan datorhjälp)

 

Själv kör jag i alla fall elmotor till gummibåten......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå sidospår och Greta så var jag och kollade på grafitti-målning i Snösätra söder om Stockholm idag, och där fanns bl a den här nära fyra meter höga målningen 

C9A68C2C-DD1E-4F03-86A2-B6830274AF02.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

El motor till jollen,  Tömmer alltid skittanken på anvisad plats, cyklar till hamnen. använder så mycket Svanenmärkt / miljövänliga medel som möjligt

Nog fan försöker vi så gott det går att ta vårt ansvar utan pekpinnar från Greta!

 

 

 

Citat

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Alicia1:

Nog fan försöker vi så gott det går att ta vårt ansvar utan pekpinnar från Greta!

 

Ja fortfarande sitter nog de flesta vuxna på en del värdefull kunskap.

Hur framtiden ska bli kan man undra över när ungdomar hellre verkar strejka än att skaffa sig den kunskap som kan leda till ett bättre samhälle.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att vara petig så skall vi inte förväxla klimat och miljö med varandra.
De är olika frågor som kräver olika lösningar och det ena går inte före det andra.
Å ena sidan har vi klimatförändring. Å andra sidan har vi biosfärens resiliens, tålighet för att anpassa sig till den förra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog för att vi båtfolk kör omkring för nöjes skull men vi är duktiga på att hålla liv i gamla båtar vilket är det bästa för miljön

Konsumtion/nyköp är det sämsta för miljön

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Capitan:

Nog för att vi båtfolk kör omkring för nöjes skull men vi är duktiga på att hålla liv i gamla båtar vilket är det bästa för miljön

Typ tvåtaktare menar du?

En gamal båt med en ny, ren motor är bäst för miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev bhemac:

Typ tvåtaktare menar du?

En gamal båt med en ny, ren motor är bäst för miljön.

Det är en avvägning. 

Det är klart miljövänligare att köra in- och ut ur hamnen med din tvåtaktare tankad med alkylat hängd bakpå på segelbåten än att det skall tillverkas en ny motor samt eventuella batterier, som sedan skall skeppas från andra sidan jorden för att sedan göra samma uppgift. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är en avvägning. 

Håller du på att vänja dig vid tanken på en snurra i stället för MD5:an ;)

Det är inte segelbåt in/ut ur hamnen som är problemet utan alla andra tvåtaktare som gör av med stora mängder bränsle.

Fortfarande lär 44% av alla båtmotorer tvåtaktare av den gamla sorten. Hur många som kör alkylat är inte klart men intrycket från mackägarna är att det bara är en bråkdel. Dessutom är det mest små, långsamma roddbåtar och segelbåtar som kör alkylat.

Både Transportstyrelsen och Naturvårdsverket anser att det bästa är att byta ut de gamla motorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-25 vid 12:42 skrev Mackey:

Jo så blir det nog oavsett om människan gör något eller inte.

 

Gör människan inget blir det öken runt medelhavet och många fina öar försvinner under havet. Dessutom blir det medelhavsvarmt i Sverige...

...eller så blir det polarkallt för at Golfströmmen stannar av.

 

Gör människan något så blir det svårare/dyrare att resa, men inte omöjligt. Jag tror fortfarande på att det är möjligt att framställa syntetiska flytande bränslen i rät stor omfattning och då kan vi resa vidare utan att påverka miljön fast till högre kostnad.

 

Synd att man är för gammal för att investera i billiga segelbåtar som kommer att öka dramatiskt i värde... 🙂

 

Vad får er att tro detta?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev gusten1:

Vad får er att tro detta?

Var snäll och dra inte i den tampen för då blir tråden låst omedelbart.
Detta är inte rätt plats för den diskussionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev bhemac:

Både Transportstyrelsen och Naturvårdsverket anser att det bästa är att byta ut de gamla motorerna.


För rena motorbåtar gäller det tveklöst, men för såna som mig, med en liten tvåtaktare på akterspegeln, mest använd för ut ur och in i hamnen, och en del transportsträckor med segelförbud, är nyttan tveksam.

Hur som helst är fyrtaktare inget bra alternativ. De är tyngre och dyrare för samma effekt, och är känsligare för hantering och har större servicebehov. En tvåtaktare är väldigt tolerant och tålig. Fyrtaktarens enda egentliga fördel är den lägre bränsleförbrukningen (och möjligen en aning lägre ljudnivå, men det är ingen större skillnad).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev bhemac:

Håller du på att vänja dig vid tanken på en snurra i stället för MD5:an ;)

Inte en chans.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev bhemac:

Fortfarande lär 44% av alla båtmotorer tvåtaktare av den gamla sorten. Hur många som kör alkylat är inte klart men intrycket från mackägarna är att det bara är en bråkdel. Dessutom är det mest små, långsamma roddbåtar och segelbåtar som kör alkylat.

Både Transportstyrelsen och Naturvårdsverket anser att det bästa är att byta ut de gamla motorerna.

Ja det stämmer säkert till antal, men de flesta av dessa tvåtaktare används i väldigt liten omfattning; det är därför de finns kvar trots sin ålder, de som används flitigt är utskrotade sedan länge. Det är inte ofta man ser en större tvåtaktare på en akterspegel längre tycker jag.


Dvs, den gängse uppfattningen bland de som kan miljö är att det oftast är bäst för miljön att hålla liv i grejer så länge de fungerar, och sedan byta ut dem när de inte funkar längre till det miljövänligaste som finns då på marknaden. Oavsett om det är bilar, båtmotorer, fönster på hus eller annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Peter_K:

Dvs, den gängse uppfattningen bland de som kan miljö är att det oftast är bäst för miljön att hålla liv i grejer så länge de fungerar, och sedan byta ut dem när de inte funkar längre till det miljövänligaste som finns då på marknaden. Oavsett om det är bilar, båtmotorer, fönster på hus eller annat.

Stämmer verkligen det när det gäller äldre tvåtaktare?

De bokstavligen häller ut skadlig bensin i vattnet, lite som om vi bilåkare skulle hälla ut ett par dl bensin per mil på vägen. Essingeleden skulle bli ett bensinhav varje morgon ock kväll.

 

Jag håller med i sak, men inte när det gäller gamla utombordsmotorer, tvåtakts-SAAB:ar och Trabanter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Stämmer verkligen det när det gäller äldre tvåtaktare?

De bokstavligen häller ut skadlig bensin i vattnet, lite som om vi bilåkare skulle hälla ut ett par dl bensin per mil på vägen. Essingeleden skulle bli ett bensinhav varje morgon ock kväll.

 

Jag håller med i sak, men inte när det gäller gamla utombordsmotorer, tvåtakts-SAAB:ar och Trabanter.

Så länge du kör på alkylat, ja. 

Tvåtaktarna börjar som sagt försvinna. Eller, de som används försvinner, precis som Trabanter och SAAB:ar som inte heller tillverkas längre.

De tvåtaktare som hänger i sjöboden, eller på en vind, släpper ut otroligt lite.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-25 vid 12:42 skrev Mackey:

Jo så blir det nog oavsett om människan gör något eller inte.

 

Gör människan inget blir det öken runt medelhavet och många fina öar försvinner under havet. Dessutom blir det medelhavsvarmt i Sverige...

...eller så blir det polarkallt för at Golfströmmen stannar av.

 

Gör människan något så blir det svårare/dyrare att resa, men inte omöjligt. Jag tror fortfarande på att det är möjligt att framställa syntetiska flytande bränslen i rät stor omfattning och då kan vi resa vidare utan att påverka miljön fast till högre kostnad.

 

Synd att man är för gammal för att investera i billiga segelbåtar som kommer att öka dramatiskt i värde... 🙂

 

 

 

1 timme sedan skrev gusten1:

Vad får er att tro detta?

Jag vet hur gammal jag är och tror mig veta ungefär hur länge jag kommer att ha glädje av en investering.

 

När det gäller klimatfrågan...

Nicolaus Copernicus, Galileo Galilei och Johannes Kepler blev nog alla hånade och straffade på olika vis för att de påstod något så urbota korkat som att jorden inte är alltings medelpunkt utan att jorden snurrar runt solen.

Jag litar mer på forskning än tro helt enkelt.

 

Syntetiska flytande bränslen är min egen tro sedan länge. De är möjligt att framställa sådant bränsle med el från solenergi eller kärnenergi, vi har en färdig infrastruktur och vi har färdiga motorer. Det är "bara" att sätta igång.

 

1 timme sedan skrev BSven:

Var snäll och dra inte i den tampen för då blir tråden låst omedelbart.
Detta är inte rätt plats för den diskussionen.

Vi får väl se...

Det är inga problem att diskutera detta sakligt om man har väl underbyggda argument, så vi får hoppas det inte dyker upp en massa mystiska troenden och konspirationsteorier.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peter_K:

Så länge du kör  alkylat, ja. 

Det håller jag också med om, i vattnet alltså, inte på Essingeleden. Det skulle bli sådär 15 000 liter per dygn som släpptes ut på vägbanorna fem dagar i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om denna tråd kunde få ett par tvåtaktsägare till att börja använda alkylat och ytterligare några som propagerade för bränslet. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkylat har ingen effekt på CO2, vilket väl är det som greta pratar om. För att minska CO2 per sjömil(som marginaleffekt, produktion ej inräknad) är det fyrtakt som gäller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det håller jag också med om, i vattnet alltså, inte på Essingeleden. Det skulle bli sådär 15 000 liter per dygn som släpptes ut på vägbanorna fem dagar i veckan.

Är det många av de bilar som kör på Essingeleden idag som har tvåtaktsmotorer..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev AndW:

Alkylat har ingen effekt på CO2, vilket väl är det som greta pratar om. För att minska CO2 per sjömil(som marginaleffekt, produktion ej inräknad) är det fyrtakt som gäller.

Snarare åror...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev AndW:

Alkylat har ingen effekt på CO2, vilket väl är det som greta pratar om. För att minska CO2 per sjömil(som marginaleffekt, produktion ej inräknad) är det fyrtakt som gäller.

Det beror väl på hur mycket av bränslet som rinner rakt igenom tvåtaktaren och ut i vattnet. Att hälla ut bensin i havet ger ingen koldioxid.

Min rätt välgrundade gissning är att det bränsle som blir värme och rörelseenergi inte skiljer sig så mycket åt på de två motortyperna, men tvåtaktaren drar mycket mera för den släpper ut en massa oanvänt bränsle.

 

Greta Thunberg - Hur påverkar hon och miljöfrågorna båtlivet?

Så lyder rubriken och jag tänkte nog båte på Greta Thunbergs påverkan och miljöfrågornas påverkan.

Lite otydligt kan jag hålla med om.

 

Min förhoppning är att både klimatfrågan och andra miljöfrågor får lite mera fokus tack vare Greta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äldre tvåtaktare utgör 44% av alla båtmotorer och förbrukar 12 000 000 liter bensin. Av detta går 20-30% oförbränt ut dvs minst 2 400 000 liter som hälls ut i naturen.

Förbjud äldre tvåtaktare och inför en skrotningspremie!

Det är riktig miljöpolitik!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

När det gäller klimatfrågan...

Jag litar mer på forskning än tro helt enkelt.

 

Vi får väl se...

Det är inga problem att diskutera detta sakligt om man har väl underbyggda argument, så vi får hoppas det inte dyker upp en massa mystiska troenden och konspirationsteorier.

Detta att lita på forskning. För ett tag sedan slutade jag att lita på forskning, eller snarare lita på vad en journalist säger att en forskare säger att.., och började leta upp grunddata och faktakolla alla påståenden, även rena "självklarheter". Det var i många fall en ögonöppnare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...