Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rolle85

Garmin Echo hur mäta ström?

Rekommendera Poster

Ekolodet var stendött vid sjösättning. Nån som vet hur man mäter fram 12v på dessa tåtar? Tänkte kolla om de är kablaget eller displayen som strular.

2FA27CD4-0AEA-4771-AFDB-C1538AEC7651.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den röda är till drivspänningen.

Minns dock inte vilken som är + och - men det ser du vid mätningen.

Av erfarenhet vet jag att de väldigt klena kablarna kan vara dåligt anslutna och eller av vid anslutningen till båtens elsystem, så kolla inunder instrumentpanelen hur dessa är skarvade.

Min ena hållare av samma typ, som sitter monterad utomhus, oxiderar i kontaktstiften, ett 1mm borr sticker ja in i stiften och roterar det litet mellan fingrarna så blir det kontakt igen, litet elektronikspray är heller aldrig fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Rolle85:

ok får pilla lite med ett borr 😃

Liten instrumentskruvmejsel kanske är bättre vid eftertanke. Kontakthylsorna ser ju onekligen oxiderade ut.

Men du kan ju alltid prova att mäta spänningen mellan röd och svart kabel som då är ansluten till det röda kontaktstycket. Kablarna från navigatorn/ekolodet är ju väldigt klena, det blir ofta brott på dessa i anslutningen till annan kabel eller till säkringsdosa eller minusplint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pillade med en spik på kontakterna som du beskrev och då funkade det. Men hur gör man för att kontakterna inte ska oxidera? 5-56 osv försvinner med tiden, fett?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du  får se till att smörja elektronikspray ist för 5-56 och sedan underhålla någon gång per år. Är väl inte något stort jobb? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte lägga nått fett på istället så att syre inte når kontakten.

tack alla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaselin funkar.

Firma CRC hade tidigare en elektronikspray som hette/heter 3-36, kanske den blivit utbytt??

I alla fall är det aldrig fel att ha något typ av elektronik- eller kontaktspray ombord.

Jag anser att oljiga sprayer såsom 5-56 och liknande är alldeles för feta för el eller elektronikbruk.

 

Jag har två likadana sockelar, eller vad det heter, till min Garmin 52dv, jag har en vid förarplatsen och en vid den yttre styrplatsen. Det är meningen att jag skall kunna flytta instrumentet vid behov. Bara det att jag skulle behöva en "Y-koppling" till ekolodsgivaren... nåväl, min yttre ser likadan ut som din, oxid i kontakthylsorna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...