Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Seaman64

Montera lazy jack

Rekommendera Poster

Hej! Någon som har erfarenhet av att montera lazy jack? Har köpt hos Benns. Det som gör mig lite misstänksam är att två "knapar" ska popnitas fast genom försänkta hål. Popnitens nit del är mycket lång, har ni några erfarenheter? Alla nitar som behövs följde med i satsen, popnittång jag ska använda är en vanlig modell. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det andra möjligheter att fästa något på mast/bom tycker jag det är att föredra framför att nita fast knapar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Seaman64:

Ska kolla om det går, skruv kanske? 

Då är nog popnit bättre, jag skulle använda popnit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns det säkert en "mall" att följa var på bommen, i längsled fästbunkterna skall placeras. Har du genomgående lattor är det iofs inget problem att placera enligt "mall". Har du korta lattor tycker jag att det kan bli bättre att testa innan och justera placeringarna lite innan man borrar och nitar fast fästpunkterna. Någon latta vill gärna hänga ut lite på sniskan annars. Provisorisk infästning med lämplig tejp eller buntband runt bommen har jag använt.
Fast detta kanske bara tyder på att seglen börjar bli som jag, gamla och slitna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick med ritning och det är rätt klart med montering, största problemet är att dra de där grova popnit de skickade med. 4,8 mm man får ta i för kung och fosterland. Tack för feedback.. Alla... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...