Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
dspj

Försäkring - hur kan premien skilja så mycket?

Rekommendera Poster

Jag blir inte klok på försäkringspremierna!

När jag skaffade båten för 4 år sedan tog jag in offerter från 3-4 stycken. Valde Pantaenius som hade gott renommé och bra villkor, om än inte allra lägsta premien.

Förra året konstaterade jag att premien gått upp med 50% på dessa fyra år och tänkte därför ta in lite kontrollofferter i år.

 

Pantaenius vill ha c:a 9,500:-, Atlantica 8,000:-

If och Svenska Sjö vill ha c:a 3,500:- !!!

 

Är det något jag missar här eller? Vet att P ersätter nyvärde och lite andra plus, men nästan tredubbelt?

Har någon insikt i om det skiljer något väsentligt i villkor eller om de två sistnämnda är helt hopplösa på skaderegleringen?

 

Annars kan jag bara rekommendera fler att kolla över sin försäkring...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

3,500sek låter ju helt grymt! dock kan jag tycka att 9500sek låter mycket för du har väl "bara" en puffra i din? annars om du har två puffror så låter de rymligt=)

 

If kostade samma för mig som jag har idag=)

 

Svenska sjö vad ett par tusen billigare, men då vet jag inte vad självrisken var dock 😃

Redigerad av danzo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara uttala mig om Atlantica och deras kundservice är enastående bra. Sådant är viktigt. Sedan är det som alltid...granska villkoren. Ring gärna runt och fråga vad dom själva anser. Dom bör ha rätt bra koll på sina respektive konkurrenter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har If och det fungerade utmärkt när berget hoppade upp och slog i botten på båten för ett par år sedan. 😉

Skada med sprickor och visst fuktande runt sprickan uppstod. Skadan var inte sådan att den behövde omedelbar reparation. Det var mitt i säsongen och jag fick fortsätta använda båten till det var dags att ta upp.

På frågan om vad eventuell ytterligare grundstötning skulle göra med ärendet var svaret att så länge inte båten sjunker så bli fördyringen inte så stor så det spelar mindre roll. Båten måste ändå upp och kölen tas av och sprickan repareras. Om sedan sprickan är 10 eller 20 cm spelar mindre roll.

En stor del av hur bra bolaget är beror på den enskilde handläggaren. Har man otur får man någon som inte vet ett dugg och inte vågar göra egna tolkningar utan bara följer en inövad manual.

 

Att jag sedan haft ett längre åsiktsutbyte med If angående en vattenskada i huset är en annan historia.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skiljer mycket i villkoren för året runt användande och farvattenbegränsningar mellan bolagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skaffade min båt för drygt 15 år sedan var spannet 7.000-32.000 (!). Många gick på motorstyrkan med algoritmen hk = stöldbegärlighet trots att ingen med lätthet kan stjäla ett halvt ton inombordare.

 

Har numera TryggHansa som med rabatt för nautisk kompetens samt larm med spårning hamnar på 3.500:-/år.

 

Vissa bolag har begränsad användningstid, dvs båten måste vara uppe t ex 1/10. Kolla sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev dspj:

Jag blir inte klok på försäkringspremierna!

När jag skaffade båten för 4 år sedan tog jag in offerter från 3-4 stycken. Valde Pantaenius som hade gott renommé och bra villkor, om än inte allra lägsta premien.

Förra året konstaterade jag att premien gått upp med 50% på dessa fyra år och tänkte därför ta in lite kontrollofferter i år.

 

Pantaenius vill ha c:a 9,500:-, Atlantica 8,000:-

If och Svenska Sjö vill ha c:a 3,500:- !!!

 

Är det något jag missar här eller? Vet att P ersätter nyvärde och lite andra plus, men nästan tredubbelt?

Har någon insikt i om det skiljer något väsentligt i villkor eller om de två sistnämnda är helt hopplösa på skaderegleringen?

 

Annars kan jag bara rekommendera fler att kolla över sin försäkring...

Det är fri marknad. Ju bättre marginal desto färre kunder behövs å desto mer marknadsföring och service kan du bjuda på.

Jag hade panta tills i vår.. dkickade några frågor.. väntade... skickade igen... väntade.. närmade mej brytdatum för ny period.. fick inte svar. Skickade uppsägning på samma mejladress och ett par mejl till för att få bekräftelse, vilket jag fick tillslut, å valde annat bolag som jag hade förr.  Nästan halva priset.. å för min del är det hittils endast inbetalning till som behövt fungera. Tror alla bolag e lika bra på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

 

Det blir nog rätt stor skillnad på hur bolagen fördelar ut skadekostnader också. Om vi med halvtons inombordare får vara med och betala för alla stulna aktersnurror t.ex. Den stölduppgången är ju omskriven, men knappast något jag har lust att bekosta.

 

Sedan noterade jag att hos P kan man ligga i året runt och åka ända ner till Medelhavet, men det är inget jag har nytta av. Likadant med maskinskademomentet, som är inbakat, men som inte ger något för mig med 19 år gammal maskin.

 

Det får nog bli byte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om/när det blir ett försäkringsärende med åldersavdrag så kanske ett byte från P ångras? 

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Om/när det blir ett försäkringsärende med åldersavdrag så kanske ett byte från P ångras? 

Så kan det bli...

Ett alternativ kan ju vara att höja sälvrisken hos Pantaenius för att få lägre premie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Så kan det bli...

Ett alternativ kan ju vara att höja sälvrisken hos Pantaenius för att få lägre premie.

😆 helt otroligt.. ute å seglar. Första seglingen.. när jag går från grannbåt å ska lägga mej upptäcker jag att jollemotorn, som varit upphängd på akter pulpit eller pushpit.. ja rören i akt1ern... e borta. En evinrude eller jonsson eller vad det nu va.. 3.3hk 2takt från 1990.. vem kan få mer än värt för besväret för en sån.. den e borta. Stulen.

Länge tänkt köpa elmotor.. nu har jag anledning.. vad köpa. Anväder jollen sällan men kan vid dom tillfällena behöva köra 2ggr 500m ca. 2.3m jolle.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev dspj:

Jag blir inte klok på försäkringspremierna!

När jag skaffade båten för 4 år sedan tog jag in offerter från 3-4 stycken. Valde Pantaenius som hade gott renommé och bra villkor, om än inte allra lägsta premien.

Förra året konstaterade jag att premien gått upp med 50% på dessa fyra år och tänkte därför ta in lite kontrollofferter i år.

 

Pantaenius vill ha c:a 9,500:-, Atlantica 8,000:-

If och Svenska Sjö vill ha c:a 3,500:- !!!

 

Är det något jag missar här eller? Vet att P ersätter nyvärde och lite andra plus, men nästan tredubbelt?

Har någon insikt i om det skiljer något väsentligt i villkor eller om de två sistnämnda är helt hopplösa på skaderegleringen?

 

Annars kan jag bara rekommendera fler att kolla över sin försäkring...

Hej 

Jag har en känsla av att Svenska Sjö har bra koll på vad respektive båtmodell kostar i skador. Snipor med inombordsmotor och depalcementfart, och långkölade segelbåtar har låga premier i förhållande till snabba motorbåtar med utombordsmotor.  Alltså är inte Svenska Sjö billigast i alla lägen. Under fyrtio år som försäkrad i Svenska Sjö har jag haft en skada utan egen förskyllan och kan bara säga att bemötandet var bra, fick hela skadan betald och ersättning av eget arbete.

 

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Ove-T:

Jag har en känsla av att Svenska Sjö har bra koll på vad respektive båtmodell kostar i skador.

Det gäller nog alla bolag. Vet inte hur det är med båtförsäkringar men för bilar var det så (länge sedan) att min inte fick sätt premien i förhållande till olika modeller. Någon gång på 90-talet försvann detta och min gamla lyxbil fick en premie som bara var en tredjedel mot tidigare.

Det skadar inte att kolla sin försäkring ibland!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Caribic410:

 

Länge tänkt köpa elmotor.. nu har jag anledning.. vad köpa. Anväder jollen sällan men kan vid dom tillfällena behöva köra 2ggr 500m ca. 2.3m jolle.

Eller... åror..? 

Låg stöldrisk på de gissar jag 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Eller... åror..? 

Låg stöldrisk på de gissar jag 🙂 

 

Jag hade en öppen utombordare för ett antal år sedan. Den fick både motorn och årorna stulna. Det var iofs sprillans nya åror, kanske är ett grymt värde på svarta marknaden då? Var i varje fall jobbigt att få tillbaka båten igen, svinen hade bara släppt den drivandes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns en gång när jag köpte bil och skulle försäkra den. Jag ringde mitt vanliga försäkringsbolag. Ja, man gjorde så på den tiden...

Ringde menar jag.

 

- Jag ska försäkra, bla, bla, bla.

- Det kostar 12 000:- kronor per år.

 

Oj, det var dyrt tänkte jag, måste ringa något annat försäkringsbolag och kolla.

 

- Jag ska försäkra, bla, bla, bla.

- Det kostar 8 000:- kronor per år.

 

Okej, då var ju 12 000:- kronor lite i överkant. 

Härligt, jag har sparat 4 000:- kronor.

 

Här kunde historien ha tagit slut, men det gör den inte.

 

- Jag ska försäkra, bla, bla, bla.

- Det kostar 6 000:- kronor per år.

 

Och det sista försäkringsbolaget jag ringde.

 

- Jag ska försäkra, bla, bla, bla.

- Det kostar 4 000:- kronor per år.

 

Jag sparade alltså 8 000:- kronor på några telefonsamtal på en produkt som på den tiden var i stort sett exakt lika dan.

 

Konstigt?

Nej, det är upp till varje näringsidkare att prissätta sina produkter som de vill och det är upp till mig som konsument att undersöka marknaden ock köpa det jag vill av den jag vill.

Tänk vad skönt det är att det är så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Eller... åror..? 

Låg stöldrisk på de gissar jag 🙂 

Har åror... eller.. ska kolla om dom finns kvar 😂😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det går att ladda extrabatteri genom att sätta den på lastutgången på regulatorn?

Kan det bli nåt strul om spänningen i förbrukningsbanken blir lägre än i det batteri man laddar genom lastutgången?

Det borde väl bara bli så att extrabatteriet typ ingår i förbrukarbanken då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Caribic410:

Undrar om det går att ladda extrabatteri genom att sätta den på lastutgången på regulatorn?

Kan det bli nåt strul om spänningen i förbrukningsbanken blir lägre än i det batteri man laddar genom lastutgången?

Det borde väl bara bli så att extrabatteriet typ ingår i förbrukarbanken då?

Nu är det trådstöld igen, gult kort! 

Men - frågan har varit uppe i andra trådar, och där rekommenderas separat regulator för jollebatteriet. Sök, och du skola finna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Undrar om det går att ladda extrabatteri genom att sätta den på lastutgången på regulatorn?

Nej, spänningen blir för låg för att kunna ladda.

Köp ett "Golf Trolly" Li-Ion batteri, kostar lite mer men betydligt trevligare och väger ingentig.

Läs vad Ove-T skriver HÄR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...