Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Emilioten

Olja penta md2b

Rekommendera Poster

Hej ny på inombordare men ska serva min gamla penta.  Har redan bytt bränslefilter och ska nu ta oljefilter och byta olja.   Till frågan,  vad rekommenderas för olja och hur mkt går det i ?  Jag hade inte tänkt köpa originalolja från vp då den var rätt dyr på tex seasea.   Förslag/ tips ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2,85 Liter mineralolja 15W-40.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instruktionsboken säger 3 liter alternativt 3,25 liter om du även byter filter. Dock är det inte säkert du får ut allt när du tömmer så det som gäller är att kolla så att det blir rätt på oljestickan dvs till övre strecket. Stickan skall INTE skruvas ner vid mätning. Viktigt på dessa motorer är att stickan är nerskruvad och tät vid körning annars uteblir oljetrycket. Sitter en o-ring på oljestickan och en under oljesilen som bör bytas ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara undrar. På vilket sätt kan oljeflöde och oljetrycket påverkas av oljestickans läge? 

 

Tätar stickan nåt hål i det trycksatta smörjoljesystemet? 

 

Revolutionerande inom förbränningsmotortekniken! 

 

Källhänvisning tack! 

 

Det är möjligtvis inte vevhusventillationen som påverkas? 

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

 

Tätar stickan nåt hål i det trycksatta smörjoljesystemet? 

Korta svaret; ja

 

3 timmar sedan skrev Hybro:

Källhänvisning tack! 

Du får väl leta upp något schema på smörjsystemet, om du inte tror på Rascal som är en kunnig medlem av detta forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte sant att oljestickan måste vara tätt iskruvad för att pumpen ska suga olja. Stickan sitter i ett rör som är tätt monterad upptill i delen som skruvas i vevhuset. Oljepumpen suger oljan på utsidan av detta rör, så det spelar ingen roll för oljetrycket om stickan är monterad eller inte. Däremot måste det vara tätt i förskruvningen mellan oljesil och vevhus, annars sugs luft in den vägen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Rollen:

Det är inte sant att oljestickan måste vara tätt iskruvad för att pumpen ska suga olja. Stickan sitter i ett rör som är tätt monterad upptill i delen som skruvas i vevhuset. Oljepumpen suger oljan på utsidan av detta rör, så det spelar ingen roll för oljetrycket om stickan är monterad eller inte. Däremot måste det vara tätt i förskruvningen mellan oljesil och vevhus, annars sugs luft in den vägen. 

Penta påpekar i instruktionsboken att det är viktigt att stickan tätar och det sitter en o-ring av en anledning. 

Dock är jag också tveksam och misstänksam till vad som påstås från olika håll så jag gjorde en test för några år sedan. Dels startade jag motorn utan oljesticka och dels lättade jag på stickan när motorn gick, i det ena fallet försvann oljetrycket!

Kommer tyvärr inte ihåg i vilket fall trycket försvann men det räckte som bevis för mig att se till att ha bra o-ringar och tätt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Hybro:

Bara undrar. På vilket sätt kan oljeflöde och oljetrycket påverkas av oljestickans läge? 

 

Tätar stickan nåt hål i det trycksatta smörjoljesystemet? 

 

Revolutionerande inom förbränningsmotortekniken! 

 

Källhänvisning tack! 

 

Det är möjligtvis inte vevhusventillationen som påverkas? 

 

 

Duger Volvo Pentas instruktionsbok för MD-1 och MD-2 från februari 1971 som källa?

Första stycket sidan 16. 

Periodisk skötsel:  Kontroll av oljenivå i motor

OBS. Kontrollera att mätstickans tätningsring ej är skadad samt skruva åt stickan (MD1b och MD2b)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det kan läcka olja om oljestickans tätningsring är trasig, men det påverkar inte oljepumpen om oljestickans rör är helt och tätar upptill.

 

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...