Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
BSven

Klippa coaxialkabel?

Rekommendera Poster

Till min AIS följde en antenn med däcksfäste och en kabel med hankontakt i bägge ändar.
Jag vill sätta antennen på pushpit och har inhandlat SeaSea fäste för detta.
Saken är att hålet genom fästet är så litet att jag måste klippa av kontakten i ena änden och sedan montera en ny kontakt.
Hur gör jag detta på rätt sätt?

Coaxial.thumb.JPG.e40e0740b33c295374fc25ef33a84f29.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem, kontakten ser ut som en N-kontakt, jag köpte och pressade dit en ny, jag har en tång. Annars finns det nog skruv-variant. På bilden ser det ut som det sitter en FME kontakt på kabeln som är skruvad i en FME/N-adapter. FME är obetydligt tjockare än kabeln och lätt att dra fram, titta lite till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-23 vid 15:25 skrev bhemac:

Det är inga problem, kontakten ser ut som en N-kontakt, jag köpte och pressade dit en ny, jag har en tång. Annars finns det nog skruv-variant. På bilden ser det ut som det sitter en FME kontakt på kabeln som är skruvad i en FME/N-adapter. FME är obetydligt tjockare än kabeln och lätt att dra fram, titta lite till!

Jovisst är det så!
Men hålet i fästet är inte rakt utan det sitter en genomgående bult så kanalen som kabeln skall igenom är C-formad...
Dessutom var min pushpit inte av 25mm rör utan någon gammal dimension typ 26,5mm så det blir lite omformning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev BSven:

Men hålet i fästet är inte rakt utan det sitter en genomgående bult så kanalen som kabeln skall igenom är C-formad...

Japp men ta ut den stora bulten så går det att få fram kabeln, jag gjorde det precis häromdagen, inte samma fäste men jag tror det funkar på de flesta fästen.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att klippa och skarva koaxialkabel brukar vara NEJ, NEJ OCH NEJ! men det kan kanske gå ändå...

Men det bör i högsta grad undvikas.

Som bhmac redan skrivit är kontakterna skruvbara, och det finns skavstycken att köpa.

Möjligen om det underlättar kan du klippa kabeln precis vid kontakten, dra den igenom trånga rör och genomföringar och sedan löda på en ny kontakt när du kommer fram till AIS -mottagaren (eller vid antennen). Kjell & Company har de kontakterna som du behöver. Det finns i allmänhet även vinklade kontakter om nu det skulle underlätta för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev bhemac:

Japp men ta ut den stora bulten så går det att få fram kabeln, jag gjorde det precis häromdagen, inte samma fäste men jag tror det funkar på de flesta fästen.

Jag har provat men jag får inte ut bulten. Det sitter antagligen en låsmutter på insidan och sedan är vredet som ett barnsäkert burklock som bara går att vrida åt ena hållet men låser åt andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev BSven:

Det sitter antagligen en låsmutter på insidan

Vilka rackare! Jag ha två sådana, den ena Shakspeare och ett noname, båda har handtag istället för ratt och de kan man ta isär. Finns bla hos https://www.ssbilbehor.se

De har flera typer bla en enklare med en skåra i 1" gängan.

Ska du kapa och pressa kontakt så lär det bli dyrare än att köpa ett nytt fäste.

Till min VHF antten (2,4 m lång) så har ett ställbart, rostfritt fäste som är bultat till en svetsad platta på pushpit. Detta för att jag ska kunna fälla antennen längs relingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag ändå måste göra åverkan pga mina grova rör så kan jag ju försöka borra upp och förskjuta hålen så att jag får igenom kontakten. Det värsta som kan hända är som sagt att jag får pröva något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana där små jobb som man bara älskar ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

Sådana där små jobb som man bara älskar ;) 

Fast just nu så funderar jag på att ta det medföljande däcksfästet och göra ett eget rörfäste i ek istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Fast just nu så funderar jag på att ta det medföljande däcksfästet och göra ett eget rörfäste i ek istället.

Varför inte? Ibland är sådana lösningar både snabbast och bäst. 

Under många år hade jag en VHF antenn som satt på ett 2 m aluminiumrör som satt surrat i pushpit, enkelt och fungerande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-25 vid 14:06 skrev Georg_Ohm:

Att klippa och skarva koaxialkabel brukar vara NEJ, NEJ OCH NEJ! men det kan kanske gå ändå...

Men det bör i högsta grad undvikas.

Som bhmac redan skrivit är kontakterna skruvbara, och det finns skavstycken att köpa.

Möjligen om det underlättar kan du klippa kabeln precis vid kontakten, dra den igenom trånga rör och genomföringar och sedan löda på en ny kontakt när du kommer fram till AIS -mottagaren (eller vid antennen). Kjell & Company har de kontakterna som du behöver. Det finns i allmänhet även vinklade kontakter om nu det skulle underlätta för dig.

Varför kan man inte klippa o kontaktera om coaxkabel??

 

Jag har själv kontakterat nya antennkablar med FME-kontakter o kopplat samman med lämpliga adapterkontakter. Hela installationen fungerar utan anmärkning.

 

Kjell & Co har en crimptång för 280:- https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/verktyg/pressverktyg-for-koaxialkontakter-p38270 

FME-kontakterna kostar 50:-/st https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/kontakter/fme-kontakter/fme-kontakt-hona-for-crimpning-p37139  

 

Sen gäller det att vara noggrann med kapning av hölje, strumpa, innerledarisolering o innerledare. Det går att se rätt enkelt vilka mått man ska ha. Vass kniv är ett måste (brytbladskniv fungera bra). En viktig punkt för att få en långtidsfungerande installation är att sätta en limmande krympslang över skarven mellan kabel o kontakt så skarven blir vattentät, den hjälper även till att hålla samman kabel o kontakt.

 

Biltema har rätt bra pris på limmande krympslang (billigare än ELFA)  https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/krympslangar/krympslang-med-lim-2000041557   Det är bara att kolla kabeldiameter (FME-kontakten) o välja lämplig dimension.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lintott:

Varför kan man inte klippa o kontaktera om coaxkabel??

 

Jag har själv kontakterat nya antennkablar med FME-kontakter o kopplat samman med lämpliga adapterkontakter. Hela installationen fungerar utan anmärkning.

 

Kjell & Co har en crimptång för 280:- https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/verktyg/pressverktyg-for-koaxialkontakter-p38270 

FME-kontakterna kostar 50:-/st https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/kontakter/fme-kontakter/fme-kontakt-hona-for-crimpning-p37139  

 

Sen gäller det att vara noggrann med kapning av hölje, strumpa, innerledarisolering o innerledare. Det går att se rätt enkelt vilka mått man ska ha. Vass kniv är ett måste (brytbladskniv fungera bra). En viktig punkt för att få en långtidsfungerande installation är att sätta en limmande krympslang över skarven mellan kabel o kontakt så skarven blir vattentät, den hjälper även till att hålla samman kabel o kontakt.

 

Biltema har rätt bra pris på limmande krympslang (billigare än ELFA)  https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/krympslangar/krympslang-med-lim-2000041557   Det är bara att kolla kabeldiameter (FME-kontakten) o välja lämplig dimension.

Jo om man gör det ordentligt med riktiga kontakter och/eller skarvstycken.

 

Men hemmagjorda lösningar blir  aldrig bra.j

Om sedan kontakten går att skruva bort kan jag ju tycka att det är onödigt, bara att beklaga om kabeldragningen blir svår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

Varför kan man inte klippa o kontaktera om coaxkabel??

Det är som att gå på isen, är man försiktig och vet vad man gör så är det inget problem.

--

Det finns ett skalverktyg som underlättar mycket.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/verktyg/skalverktyg-for-koaxialkabel-p38276

 

Jag har haft dessa verktyg i många år och pressat om massor med kontakter åt båtgrannar mm. Verktygen är betalda sedan länge och jag har fått många nya kamrater.

Jag har också sett en del skräckexempel på hur det inte ska göras, sockerbit är inte lämplig att skarva antennkabeln till VHF-antennen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det blir till att inhandla dessa verktyg!
Nu behöver jag nog inte klippa denna gång med det skall bla.a dras vhf kabel till masttoppen.
Jag har läst att den helst skall vara obruten från antenn till sändtagare. Hur gör man då på vintern?
Kransar man upp båtdelen av kabeln som sedan får hänga på mastfoten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev BSven:

Jag har läst att den helst skall vara obruten från antenn till sändtagare. Hur gör man då på vintern?

Äsch inte då, man använder bra kontakter. De UHF kontakter (PL259) som brukar vara original är inte bra. BNC är betydligt bättre och smidiga men kan vara lite pilliga att montera. De är billiga så man kan kosta på sig en eller två att träna på. Använd inte skarvstycken utan hane resp hona.

Ännu bättre N-kontakter, det är proffsvarianten som nästan alltid sitter i kommersiell utrustning. Lite klumpig. Finns även vattentäta men de brukar vara svindyra.

Jag köpte från Kina, hittade en som har mycket god kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Jag har ett sådan också men har aldrig blivit riktigt vän med det. Jag tycker att en vass kniv fungerar bättre - fast det tar kanske lite längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

- - - det skall bla.a dras vhf kabel till masttoppen.
Jag har läst att den helst skall vara obruten från antenn till sändtagare. Hur gör man då på vintern?
Kransar man upp båtdelen av kabeln som sedan får hänga på mastfoten?

YE50 är en smidig kabel med låga förluster som kan rekommenderas

https://www.tjustel.se/produkt/lagforlust-koaxialkabel-ye50-metervara/ 

Innerledaren är lite grövre så du måste ha kontakter som passar till YE50 innerledare.

 

Jag har skarvat mina kablar med ett skarvstycke vid mastfoten . Det är skönt att slippa fyra meter kabel vid mastfoten vid hantering i mastskjulet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla praktiska tips!
 

9 timmar sedan skrev bhemac:

Finns även vattentäta men de brukar vara svindyra.

Jag köpte från Kina, hittade en som har mycket god kvalitet.

Har du möjligen en länk eller liknande?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev BSven:

Har du möjligen en länk eller liknande?

De HÄR köpte jag en hel del från innan PostNord la sig i vår vänskap!

 

Jag köpte en massa kabel, RG8X, hos Svebry i Skövde. Ett restparti högkvalitets kabel. Kostade några kr per meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...