Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Espetie

läsplatta och nav-app

Rekommendera Poster

Tjena, ny i detta forum.......

Har en Samsung Galaxy Tab Active2. ska installera någon form av Nav-app på den! Har läst att Navionics är bra! Vad behövs? Vi ska segla i Sverige och Danmark. Har man nytta av att t.ex köpa ett microSD kort med Sverige och Danmark på, på blocket?

Om man har sjökorten i SDkort räcker det att installera en app?

mvh Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du behöver inget. Hämta appen bara. 

Sedan kostar det en slant att ta hem sjökorten/år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Silverfox59:

Du behöver inget. Hämta appen bara. 

Sedan kostar det en slant att ta hem sjökorten/år

Ja för du har väl en inbyggd GPS-mottagare i läsplattan?

(det hade inte jag, så det blev en dyr extrakostnad med extern GPS-mottagare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ja det är så klart ett måste 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja för du har väl en inbyggd GPS-mottagare i läsplattan?

Japp, finns inbyggd i den plattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort test finns i senaste Praktiskt Båtägande. 

 

Har Eniro På Sjön i mobilen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navionics eller iSailor. Ladda hem appen och köp sjökorten i appen, då får du även Hydrographicas kort.

Navionics är är otroligt enkel att använda och har det mesta. iSailor är mer avacerad och mer lik en plotter, har dessutom möjligheter att koppla till annan utrustning.

Båda är bra och trevliga, jag har båda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har kört Navionics i den äldre varianten av samma platta (version 1, alltså) i några år nu som min enda plotter (eller ja, jag har ju samma app och samma kort i telefonen också). För den typ av segling jag gör är det perfekt. Jag laddar ner korten till plattan hemma innan avfärd och kör sedan i flygplansläge hela resan (flygplansläget stänger av alla radiosändare men GPS:en är passiv mottagare och funkar fortfarande). Batteriet räcker inte riktigt en hel dag men det är inte så svårt att lösa. Man köper korten i appen och betalar via Google Play, och när man har gjort det kan man ladda ner korten till plattans eget lagringsutrymme - något SD-kort behövs inte. Det blir väl kanske 2-3 gigabyte för hela Östersjön men det ryms utan vidare (plattan har 16GB lagringsutrymme inbyggt). Korten kostar runt 350kr/år för hela Östersjöområdet, inklusive Hydrographicas detaljkort som bhemac säger. (Tror dock inte Danmark och svenska västkusten ingår i det paketet? Osäker, seglar bara på ostkusten själv.)

 

Kollade lite på Eniro På Sjön som verkar lite snyggare och snabbare, men om man ska ha Hydrographicas kort där så blir priset ungefär detsamma och då behåller jag hellre Navionics som jag är van vid.

 

Fördelen med en sådan här lösning är väl egentligen främst att det är billigare än en riktig plotter, men det har också en del smidighetsfördelar i en trång sittbrunn. Nackdelen är väl mest att även om själva paddan är väldigt robust och klarar saltvattenöverspolning och annat elände utan problem så har jag inte hittat någon strömförsörjning som är lika pålitlig. Pekskärmen är också ganska hopplös när den är blöt, så i riktigt ruskväder har vi ibland låtit navigationen flytta in i kajutan.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju trådlösa laddplattor. Duger nog inte för att ladda din padda bra, men kanske kan du förlänga drifttiden.  Det borde gå att bygga nåt som blir vattentätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra idé, men jag tror inte min platta har stöd för trådlös/induktiv laddning - det är som sagt en äldre modell än trådstartarens. Jag har funderat på att montera ett stänksäkert USB-uttag i sittbrunnen men det har inte blivit av. Ska jag göra en permanent lösning så gör jag det nog hellre för en "riktig" plotter istället.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väldigt bra sak med Navionics är att den kan visa landområdena från Google map.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎05‎-‎23 vid 12:41 skrev Hybro:

Stort test finns i senaste Praktiskt Båtägande. 

 

Har Eniro På Sjön i mobilen. 

Det var i nummer 5, majnummret.

SeaPilot var bäst i test.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kör med papperskort, plotter (används alltid) och iPad.

Gillar att både ha översiktsvy och närområdesvy mha av 2 av dessa hjälpmedel.

Har Lifeproof Nude skal vilket tyvärr inte passar perfekt i RAM’s ipad hållare, med skal blir ipaden lite tjockare längre bredare. Höjden i hållaren blir några mm för kort, det går inte att ha i laddsladden i RAM hållaren som sitter på pedestalen.

I soligt väder blir det svårare att se kartbilden på paddan och temperaturen kan bli för hög.

Regndroppar på ipaden ger den ett eget liv, dropparna tolkas som ett finger.

paddan funkar bäst i sittbrunnen molniga dagar:-)

Gillar Navionics ipad app.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör eniro och papperskort. Gillar utseendet på eniros av någon anledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan varmt rekommendera att prova olika appar, kostar oftast inget förrän man köper sjökort.

Själv har testat de flesta av nyfikenhet. Tycker fortfarande Navionics och iSailor är de bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-23 vid 22:12 skrev kblomster:

Bra idé, men jag tror inte min platta har stöd för trådlös/induktiv laddning - det är som sagt en äldre modell än trådstartarens. Jag har funderat på att montera ett stänksäkert USB-uttag i sittbrunnen men det har inte blivit av. Ska jag göra en permanent lösning så gör jag det nog hellre för en "riktig" plotter istället.

 

Det finns adaptrar för lightningkontakt och usb. Här för lightning.

https://cdon.se/hem-tradgard/qi-adapter-for-tradlos-laddning-usb-c-vit-p44155290?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjw8qjnBRA-EiwAaNvhwNLy6Sgl6FguFigHxs7_9L7_4wIlyz3kvVmE_J345_nrs0N6QLT_sRoChRAQAvD_BwE#fo_c=1753&fo_k=fd9a5b1c0b79351f8ffe144e147e9cea&fo_s=gplase

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har kört Seapilot på olika plattformar sedan 2013, först i Windows (finns inte längre) och de senaste åren på Android. Tyvärr har jag haft en del kontakt med supporten under åren och det är inte en positiv upplevelse....sällan speciellt snabba på att svara om de svarar över huvud taget. Jag upplever att Seapilot kan dras med en del buggar vid uppdateringar.

 

Jag gillar sjökorten för att de är "rena" och jag kan plocka bort information som inte är relevant för mig. 

 

Nu står jag dock här med en ny bugg i Seapilot, jag har sedan 2014 använt extern GPS (DualNav) och genom en multiplexer (Shipmodul) plockat in NMEA data via WiFi till plattorna jag haft under åren och det har fungerat otroligt bra för Seapilot är en av de få som har stöd för detta. Gör detta för att jag vill ha bättre precision än vad en inbyggd GPS ger. I sista versionen av Seapilot fungerar inte detta längre...testat det på 4 olika enheter med olika Androidversioner. Lär väl inte få någon återkoppling från Seapilot som ger något innan semestern så nu letar jag efter ett alternativ och skulle gärna få lite input.

 

Isailor verkar stödja NMEA men fungerar än så länge inte med Android 9

 

Navionics, har det stöd för NMEA?

 

OpenCPN verkar stödja NMEA, hur är det med vectoriserade kort för Sverige för OpenCPN?

 

Tacksam för andra eventuella förslag som har stöd för NMEA, vectoriserade sjökort och Head Up

 

Redigerad av Popupgbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-26 vid 09:33 skrev skippeer:

I soligt väder blir det svårare att se kartbilden på paddan och temperaturen kan bli för hög.

Regndroppar på ipaden ger den ett eget liv, dropparna tolkas som ett finger.

paddan funkar bäst i sittbrunnen molniga dagar:-)

Att det funkar bäst molniga dagar håller jag med om, den Samsung Tab jag har gillar inte solen alls faktiskt. Har någon ett tips på platta som pallar solens värme, är ljusstark nog i solsken och som inte drar mer kräm med aktiv GPS, max ljusstyrka och navigationsappen igång än att man kan hålla den igång med laddsladden ansluten? 

Där jag behöver ha plattan är det inte möjligt att skugga den på något bra sätt och soliga dagar blir det väldigt varmt. 

 

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kör ShipModul multiplexer med iSailor på iPad. Tidigare körde jag iMux. Fungera hur bra som helst.

Får upp det mesta i paddan, fart, vind, djup, AIS och eftersom jag har en kursgivare till min radar så har jag även kurs.

Alternativt så kan jag fjärrstyra min Simrad NSS plotter från paddan.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev bhemac:

Jag kör ShipModul multiplexer med iSailor på iPad. Tidigare körde jag iMux. Fungera hur bra som helst.

Får upp det mesta i paddan, fart, vind, djup, AIS och eftersom jag har en kursgivare till min radar så har jag även kurs.

Alternativt så kan jag fjärrstyra min Simrad NSS plotter från paddan.

Kan man i iSailor "plocka bort" typ av information som man inte är intresserad av att visa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Popupgbg:

Kan man i iSailor "plocka bort" typ av information som man inte är intresserad av att visa?

En del i alla fall, man kan också ställa in så att djup mindre än 2,2 m rödmarkeras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alla sjökort ända ner till tyskland från sea pilot på min läsplatta. Har fungerat jättebra när jag var nere i tyskland förra året

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev captain:

Jag har alla sjökort ända ner till tyskland från sea pilot på min läsplatta. Har fungerat jättebra när jag var nere i tyskland förra året

Hur tycker du det fungerar jämfört med tex iSailor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Seapilot i iPad i stort sett sedan det lanserades. Med interna GPS-mottagaren.
Jag har inte upplevt några problem med positionen när jag jämför med verkligheten, papperskort och min lilla handburna GPS. Inte några buggproblem heller förutom att den hade lite svårt med Head-up ett tag men det visade sig vara IOS som buggade och löste sig efter uppdatering. De gånger jag har kontaktat supporten har dom svarat inom 24 timmar. En gång  när det gällde en uppdatering och en gång när det gällde ett problem som visade sig vara sbt (Smuts Bakom Tangenterna... d v s handhavandefel)
Jag vet att Seapilot hade bekymmer med Android när det släpptes. Det utvecklade från början till IOS så det kan vara en skillnad. Men nu när det funnits så länge till Android borde ju dom problemen vara lösta.

Jag ska tillägga att jag inte är uppkopplad i nätverk eller via NMEA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...