Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AndW

Biltemas automatsäkrade paneler

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Lysdioder, drar försumbart med ström. 

 

Plockade isär mina och kopplade om, då jag ville ha säkringarna överst, brytarna väl synliga under insteget till kajutan och "ON" uppåt. 

 

Tredje säsongen nu. Helt OK alternativ, för mig. 

rps20190523_103939.jpg

 

rps20190523_104005.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sådana också men de monterade säkringarna stämmer dåligt med mina behov.
Automatsäkringarna kan köpas lösa men de är rejält fastlödda i panelen så det fick bli ytterligare säkringshållare. Hade jag köpt nu hade jag valt varianten med lösa säkringar.
Märkligt nog finns det inga brytarpaneler utan säkringshållare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jah brukar rekommendera dessa till folk, tycker de fungerar väldigt bra, har de själ till navigationsdelen.

Alternativet är vanliga dvärgbrytare men då får man fixa låda el likn själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt verkar de vara på väg ur sortimentet så vill man ha så får man passa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I praktiken är det väl egentligen rätt lätt att bygga egna elapaneler?

Någon snygg skiva av lämpligt material (kanske inte strömförande metall..). Bara borra lite hål i den så man får igenom en switch och en automatsäkring bredvid varandra och sen koppla kablar på baksidan mellan en pol på switchen och automatsäkringen samt mellan ikommande + och andra sidan samt utgående minus. Vill man vara mer avancerad kan man löda fast en metallskena mellan polerna för + på switchen och minus på säkringen så man får en "skarvfri" koppling mellan dem utan kablar. Vill man inte löda själv kan man säker lämna in det någonstans och få skenan ditlödd. 

Sen gör man kanterna fina på skivan och göra några skruvhål som man försänker.

Skulle man kunna använda vilket plastskiva som helst för det eller bör man ha något som är brandtåligt(typ sån skiva som används till kretskort) för att det blir elektronik bakom?

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Azguz:

Skulle man kunna använda vilket plastskiva som helst för det

Jag har använt polykarbonat, ingen risk att spricker när man borrar.

Man kan också gå till någon skyltmakare som har en gravyrmaskin, brukar inte kosta så mycket.

Vill man ha plåt får man uppsöka en firma som har en vattenskärare, jag har låtit göra kontaktpaneler (ej båt).

 

Numera kör jag tvådelat, en uppsättning dvärgbrytare där man tex bryter belysning, uttag, kyl mm. Samt en brytarpanel med strömbrytare för sådant man sätter på och stänger av lite oftare tex spolpump, defroster mm. Även värmaren och inverterns kontroller sitter där. 

Brytarpanelen är polykarbonat där texterna printas. Den sitter i en ram av teak lätt åtkomlig vid nedgången.

Men Biltemapanelen är enkel och prisvärd. Ganska snygg också så den använder jag till lanternor och annat navigationstjafs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm! Tänkte man kanske var tvungen att använda särskilt material eftersom det är elkopplingar men å andra sidan isolerar ju brytaren och säkringarna. 

Nä, Biltemas är ju händiga, men om man vill ha något i andra former och andra säkringskombinationer kan man ju göra eget om man vill :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Azguz:

Mm! Tänkte man kanske var tvungen att använda särskilt material eftersom det är elkopplingar men å andra sidan isolerar ju brytaren och säkringarna. 

Den tiden är förbi när man gjorde tjusiga eltavlor i marmor eller ebonit ;)

Men fint var det!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Lasse-L:

El före och efter

Det var tjusigare förr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...