Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Agoran56

Vad är det här?

Rekommendera Poster

Hej, som nybliven båtägare till en Marieholm 24 från 1975 hittade vi denna (bilder) på undersidan av insteget till förruffen. Gissar på någon givare av något slag men osäker. Försökt att följa ledningen utan resultat. 

Någon som vet?

IMG_2862.JPG

IMG_2863.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag en skrufmejsel, aflägsna de tre skrufvarna. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en givare till kompass!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, tack för tipset. Själva kompassen är inte kvar så det kanske förklarar saken. Ska undersöka närmare om ledningarna försvinner i tomma intet någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av kontakten att döma så är det en dyr grej, kan mycket väl vara en kompassgivare från flyget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marieholms bruk tillverkade förutom båtar även elektriska skarvdon till flyget, flygande tunnan, lansen och draken i pressgjuten aluminium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Agoran56:

Aha, tack för tipset. Själva kompassen är inte kvar så det kanske förklarar saken. Ska undersöka närmare om ledningarna försvinner i tomma intet någonstans.

För "vidare spaning" är det av intresse att veta om andra kabeländen är kontakterad och i så fall hur kontakten ser ut (foto). Var i båten slutar kabeln och vad finns för andra el/elektronikgrejor där kabeln slutar. Är kontakten/kabeln ansluten till elsystemet och går det då att följa anslutningen till någon säkring/strömbrytare där det även är anslutet annan utrustning (kombination av samtidigt startade utrustningar kan ge ledtråd till funktionen på givaren).

 

Finns det någon beteckning på givaren (tillverkare, modellbeteckning, nummerserie....)

 

Kompassgivare är oftast kopplade till instrument eller autopilot.

 

Din givare kan även vara en äldre typ av GPS-mottagare.

 

Om det är en gammal givare som är konstruerad för att anslutas till speciellt fabrikat/modell av utrustning så är nog enda värdet att hitta någon med samma utrustning som har en trasig givare...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Placeringen får mig att tänka på två saker.

1: Givare för gaslarm, dock ingen aning om hur äldre sådana såg ut. Men gasol sjunker så givaren placeras så långt ner som möjligt, som här. 

2: Kompass, placeras där övrig elektronik/järnköl eller batterier ej stör, kanske här? 

 

Men gps... Varför skulle den gömmas under ett trappsteg nära båtens botten? Den vill ju helst upp på taket å titta på stjärnorna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en givare till en kompass, antagligen surplus från flyget. Lämnade en sådan + 2 instrument samt omformaren till återvinningen för någon vecka sedan. Den matas med växelspänning och 48 volt om jag inte missminner mig så omformaren kanske sitter kvar i båten. När den är påslagen så hörs det ett svagt vinande ljud från omformaren.

Finessen med en sådan här givare var att man monterade den på en deviationsfri plats men i dagens läge så är det väl enklare med en plotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev TSventon:

Det är en givare till en kompass, antagligen surplus från flyget.

Det fanns en annan som var en gyrokompass och som drevs med luft. Helt fri från både missvisning och deviation. Känner en kille som har en sådan som jag försöker ta över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla spännande förslag. Mycket möjligt att det är givaren till en kompassvisare som sitter i panelen. Kollar närmare på detta i helgen.

Tänkte själv gasvarnare men det finns inget som tyder på att gasol varit installerat. Det är en wallasvärmare i båten, spritkök och 12V kylskåp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Agoran56:

kompassvisare

Ta en bild på den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-23 vid 07:57 skrev TSventon:

Givare magnesynkompass är namnet.

@TSventon det stämmer bra det. Visaren ser ut som på bilden och vid dagens provtur visade den kursen. Ställskruven som sätter önskad kurs kärvar kraftigt, men det kanske går att lösa. Dagens teknik med plotters och gps gör att den får bli en nostalgisk påminnelse.

Kanske rent av någon som vill köpa den?

IMG_2902.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typisk flygkompass. Kanske 40-tal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att jag kastade mina, dom var i det närmaste nyskick. Väldigt bra kompasser det där, lätta att styra efter med grinden och lugna och fina trots sjögång.

Kompassvätskan behöver nog bytas efter 70-80 år om det inte är bytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en kompis som har en sådan.Troligen funkis. Viner lite när den går igång. Gyrokompass?
Hur mycket kan den vara värd?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Gyrokompass

Då är den mycket högre, 15-20 cm.

För ett antal år sedan var de värda en hel del men idag kanske några hundra. 

Jag samlar lite på äldre navigationsgrejer, kanske kan vara intressant. Just nu har jag mest radiogrejs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-23 vid 09:43 skrev bhemac:

Känner en kille som har en sådan som jag försöker ta över.

 

21 minuter sedan skrev bhemac:

För ett antal år sedan var de värda en hel del men idag kanske några hundra. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-25 vid 22:35 skrev bhemac:

Typisk flygkompass. Kanske 40-tal?

Då är det kanske någon tidigare ägare som installerat den. Ser inte ut att vara original från tillverkaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De fanns som surplus när man skrotade gamla militära flygplan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu är det kompassen bortplockad ur båten. Hela paketet med trafo, visartavla och kompassgivare syns på bild. Trots min okunnighet på området blev jag imponerad av installationen och skänker en tanke till den tidigare båtägare som installerat den. På visartavlan finns t.ex en "mösskärm" med två röda ljusdioder för mörkernavigering. 

Är någon intresserad att ta hand om delarna ger jag bort dem med förbehållet tveksam funktion och att mottagaren betalar eventuell portokostnad. Finns i Eskilstuna om någon bor i närheten.

 

IMG_3116_komp.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...