Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BoCaMa

Luftning av Planar värmare

Rekommendera Poster

Hej! Har installerat en Planar D2 dieselvärmare i båten, men blir inte riktigt klok på hur man enklast luftar bränslesystemet. Någon som har erfarenhet av denna? Enligt manualen skall man starta/stänga av värmaren tills systemet är luftat, men det funkar inte tycker jag. Bränslepumpen slår två slag då jag startar värmaren men på de slagen händer just ingenting. Kan man månne köra bränslepumpen direkt tills systemet har luftats? Tacksam för synpunkter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev BoCaMa:

Hej! Har installerat en Planar D2 dieselvärmare i båten, men blir inte riktigt klok på hur man enklast luftar bränslesystemet. Någon som har erfarenhet av denna? Enligt manualen skall man starta/stänga av värmaren tills systemet är luftat, men det funkar inte tycker jag. Bränslepumpen slår två slag då jag startar värmaren men på de slagen händer just ingenting. Kan man månne köra bränslepumpen direkt tills systemet har luftats? Tacksam för synpunkter!

Mät för säkerhets skull vilken spänning som går fram till pumpen. Den ena multimeterkabeln mot jord när värmaren är på. Förmodligen 12v.. eller 24 om du har 24v värmare.

Sen kan du köra en kabel direkt till pumpens plus med rätt spänning och dra ut en kabel från jord och dutta den mot jord. Då pumpar den i din "duttfrekvens"..

Fast när du startar värmaren och glödstiftet är varmt bör den ju pumpa på tills den tröttnar på att försöka starta. Kan det vara så att du lyssnat omgående när du startat. Du måste låta den försöka ett tag tills stift e varmt. Då först börjar den pumpa.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är väl EB kopia. 

Där står bl a att bränsleledningar ska kapas rakt av och stickas in i gummislang skarvarna ordentligt. Annars kan det bli typ "luftstopp". 

Enligt uppgift ska det vara

en längre slang mellan pump o brännare, för att få bra ojämn bränsletillförsel. 

 

I monteringsanvisningen vill jag minnas att det stod angivet vilka slanginnerdiametrar som skulle användas för resp efter pumpen. 

 

Ser du luft i ledningarna, så lossa vid 

värmaren och gör startförsök. Då fylls slangar o pump. 

 

OT. Störande ljud från pumpen

avhjälptes med upplindad längre slang, av rätt sort, mellan pump o värmare. La rullen låst med buntband, på lite typ hård tvättsvamp, utanför värmaren. 

Tyst o fint. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack @Caribic410! Precis så var det, hade för kort tålamod...då värmaren fått stå på en stund började bränslepumpen gå. Efter tre startförsök så var systemet luftat och värmaren igång. Nu kan den finska sommaren komma 😆!

Redigerad av BoCaMa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Hybro:

Är väl EB kopia. 

 

Jep, passade tom. direkt på eb:s konsol!

20190522_183256_resize_72.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BoCaMa:

Tack @Caribic410! Precis så var det, hade för kort tålamod...då värmaren fått stå på en stund började bränslepumpen gå. Efter tre startförsök så var systemet luftat och värmaren igång. Nu kan den finska sommaren komma 😆!

Finsk sommar...? Den har ju varit här hela vintern. 😆😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...