Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

Vad finns att säga om denna modell? Finns några "fallgropar ang motor eller annat? Jag har aldrig haft båt, skulle denna funka i Mälaren t.ex?

Tacksam för alla kommentarer och tips.   Tack på förhand

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns en Caravell33-klubb.

På dess hemsida finns det en hel del information.

Det är nog svårt att säga något om den båten generellt eftersom det har hänt mycket genom åren, många motorbyten etc.

 

Om du är spekulant på ett exemplar, så kolla motorns skick, hur den går, om den är lättstartad, hur avgaserna ser ut. Hur ser oljan i motor och backslag ut etc, etc... Även båtens allmänna intryck, rent och fräscht i byssa, ruff, toalett och i motorrum, eller allmänt ostädat med unken lukt och oljespill runt en rostig motor.

 

Jag har under årens lopp kollat på "objekt" som varit skinande blanka i alla avseenden, där ägaren har alla kvitton och övrig dokumentation i en pärm med register. Men också sådana "objekt" med fastbrända matrester på spisen, illaluktande toaletter med bruna spår i porslinet och oljiga motorrum med en massa illaluktande slagvatten ovanpå kölsvinet. Samt alla variationer mellan dessa ytterligheter. Så det gäller att se upp och gå en del på det allmänna intrycket och provköra ordentligt, samt då kolla båten mer noggrant innan köp.

Måhända kanske Caravelleklubben har koll på vilka båtar som ligger ute till försäljning och om det rör sig om vrak eller bra båtar.

 

Om båten står på land kan ju propellerns skick avslöja en hel del, rena fina kanter? eller naggad i kanten efter grundkontakt.

 

Det som framgår av Caravellklubbens hemsida är att man haft problem i skarven mellan skrovet och däcket, liksom att relingslisten ofta har deformerats av lyftslingen när man lyft båten. Detta har lett till att stänk- och regnvatten kunna läcka in i båten.

 

Kanske jag blandar ihop denne med en snarlig båtmodell? men var det inte så att dessa båtar såldes som 1/2- 3/4- fabrikat för köparen att färdigställa själv men även färdiga varvsbyggda båtar byggdes?? i såfall kan det skilja väldigt mycket mellan olika exemplar. På hemsidan ser man även riggade båtar.

 

Den båttypen skall ju vara en "högsjösnipa" så Mälarens hårt vindpinade och starkt strömsatta innanfarvatten med mindre extrema våghöjder lär nog inte alls vara några problem. Värre hade det väl varit om du skulle runda Kap Horn, åt fel håll...:P

 

Jag tror bestämt att vi har en aktiv medlem på detta forum som har en modifierad sådan i farvattnen innanför Skagerack och Kattegatt, nämligen "M/B Maria"...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns en Caravell33-klubb.

På dess hemsida finns det en hel del information.

Det är nog svårt att säga något om den båten generellt eftersom det har hänt mycket genom åren, många motorbyten etc.

 

Om du är spekulant på ett exemplar, så kolla motorns skick, hur den går, om den är lättstartad, hur avgaserna ser ut. Hur ser oljan i motor och backslag ut etc, etc... Även båtens allmänna intryck, rent och fräscht i byssa, ruff, toalett och i motorrum, eller allmänt ostädat med unken lukt och oljespill runt en rostig motor.

 

Jag har under årens lopp kollat på "objekt" som varit skinande blanka i alla avseenden, där ägaren har alla kvitton och övrig dokumentation i en pärm med register. Men också sådana "objekt" med fastbrända matrester på spisen, illaluktande toaletter med bruna spår i porslinet och oljiga motorrum med en massa illaluktande slagvatten ovanpå kölsvinet. Samt alla variationer mellan dessa ytterligheter. Så det gäller att se upp och gå en del på det allmänna intrycket och provköra ordentligt, samt då kolla båten mer noggrant innan köp.

Måhända kanske Caravelleklubben har koll på vilka båtar som ligger ute till försäljning och om det rör sig om vrak eller bra båtar.

 

Om båten står på land kan ju propellerns skick avslöja en hel del, rena fina kanter? eller naggad i kanten efter grundkontakt.

 

Det som framgår av Caravellklubbens hemsida är att man haft problem i skarven mellan skrovet och däcket, liksom att relingslisten ofta har deformerats av lyftslingen när man lyft båten. Detta har lett till att stänk- och regnvatten kunna läcka in i båten.

 

Kanske jag blandar ihop denne med en snarlig båtmodell? men var det inte så att dessa båtar såldes som 1/2- 3/4- fabrikat för köparen att färdigställa själv men även färdiga varvsbyggda båtar byggdes?? i såfall kan det skilja väldigt mycket mellan olika exemplar. På hemsidan ser man även riggade båtar.

 

Den båttypen skall ju vara en "högsjösnipa" så Mälarens hårt vindpinade och starkt strömsatta innanfarvatten med mindre extrema våghöjder lär nog inte alls vara några problem. Värre hade det väl varit om du skulle runda Kap Horn, åt fel håll...:P

 

Jag tror bestämt att vi har en aktiv medlem på detta forum som har en modifierad sådan i farvattnen innanför Skagerack och Kattegatt, nämligen "M/B Maria"...

Lundell skulle väl sälja sin Caravelle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pseudonym:

Lundell skulle väl sälja sin Caravelle?

Jaha..?

Ja jag har inte sett den i hamnen iår, han brukade ju vara tidig att sjösätta, liksom jag brukar vara.

(Det blev iallafall ingen isbrytning i år).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jaha..?

Ja jag har inte sett den i hamnen iår, han brukade ju vara tidig att sjösätta, liksom jag brukar vara.

(Det blev iallafall ingen isbrytning i år).

Den låg väl ute på blocket vill jag minnas?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...