Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FM75

Bom utan dirk - reva?

Rekommendera Poster

Precis köpt en Monark Giggen och har några funderingar inför premiärturen.

 

Finns ju ingen dirk och jag har fattat som att seglet håller uppe bommen.

Hur går det att reva med ett sådant arrangemang? 

 

Vad är lämpligast att hissa först - stor eller fock?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

 

Gör dig en kickrodd... 

 

Av två rostfria rör. 

Fäste mot masten med en begagnad styrled till t ex fyrhjuling eller snöskoter. 

 

Lägg en gasfjäder i och en spärr som bestämmer bommen lägsta läge. Och ett läge som håller upp bommen i hamn. Spärren är helt enkel en rostfri skruv som sätts i något av de fem hålen jag borrat i det nedersta röret, med mindre ytterdiameter. 

Gasfjäder av med lämplig kraft, typ Biltema, vändes med "stången" nedåt. 

 

Håller upp bommen så fint. Taljan för att hålla ned bommen vid läns. 

 

Använder endast dirken som ett reservfall. 

 

Köpeprylar kostar ca 5000 kr och uppåt. 

 

 

rps20190522_125045.jpg

 

 

rps20190522_125114.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

 

Har en Albin Cumulus. 

 

Två linor. 

En fram via block vid mastfoten, ned tillsittbrunnen. 

En bak, genom bommen och fram till en brytrissa, sen ned till madsfoten, via ett block till och vidare till sittbrunnen. 

 

Binder upp den revade segelduken med sejsningar. 

 

Revar vanligtvis hälften av storseglet. Mer om det blåser över typ 18 m/s. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan var till TS men din information kan bli ett bra exempel om tråden fortsätter.

 

Jag var otydlig i frågan 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har din Monark Giggen ens revning..?

 

Man hissar först storseglet, sedan förseglet. Detta eftersom du behöver ligga med fören mot vinden när du hissar storseglet (om det blåser), men förseglet kan du hissa ändå oavsett vindriktning och sedan skota hem det. 

Gäller oavsett storlek på båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Monark Giggen har ett storsegel på ca 6,5 m2. Naturligtvis underlättar det med en rodkick eller en Boomstut i glasfiber för mindre båtar som håller uppe bommen. Men på en så här pass liten båt klarar man sig oftast utan och en dirk är det enklaste alternativet.

Även utan dirk så kan man enkelt reva seglet enligt vad som angivits av Hybro.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att reva. Du lyfter lätt bommen själv.

Vill du ha en dirk så sätt ett block i masten bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren.

 

Vet inte om man kan säga att det är något revsystem. Som det är nu faller väl bommen om man tar ned seglet ett snäpp. Men jag kommer prova mig fram.

 

Frågan om ordningen på stor/fock gällde mer för den specifika båttypen.

Är ju ganska rank och tänkte att ev att börja med focken kunde ge lite stabilitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du i vilken ordning du skall hissa innan du ger dig iväg så spelar det ingen roll eller funderar du på att segla med bara fock så går det nog inte att styra en gigg.

 

Nr du säger reva, menar du då reva eller att ta ner segel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar reva som att minska segelytan - inte ta ned hela seglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev FM75:

Tackar för svaren.

 

Vet inte om man kan säga att det är något revsystem. Som det är nu faller väl bommen om man tar ned seglet ett snäpp. Men jag kommer prova mig fram.

 

Frågan om ordningen på stor/fock gällde mer för den specifika båttypen.

Är ju ganska rank och tänkte att ev att börja med focken kunde ge lite stabilitet.

Du behöver ju ha revlöddror, eller vad hålen som man binder/drar ner och låser seglet med mot bakänden av bomen och framme vid masten, heter. Sen bör du kunna sträcka underkanten av seglet.

Om du släpper ut/ hissar upp förseglet förs och får upp lite fart kan du ofta om du släpper ut bomen max och seglar sidvind-nära motvind.. få upp storen på ett bra sätt. Annars kan det gå extremtungt om du inte går rakt mot vinden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att göra allt så enkelt som möjligt... 

 

Och för att nå dit, måste man prova sig fram på egna båten. 

 

Har tidigare länkat till min egna tråd, om o kring min båt på annat forum. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 90-talet hade jag en K6:a. När jag skulle hissa seglen när jag hade släppt bryggan (kört ut med utombordaren) så hissade jag focken först. När den var skotad för bidevind och rorkulten nere i lä, låg den fint. Den "drejade bi", rodret styrde upp mot vinden men den hade inte tillräcklig fart för att gå över stag. Då kunde jag lugnt hissa storen.

När jag skulle ta ner seglen drejade jag bi igen, men skotade då focken i lovart samtidigt som rorkulten var nere i lä. Lite lagom slack i storen gjorde att den styrde upp men fick inte fart över stag, focken höll emot.  När sedan storen var nere så fick jag skota om focken i lä istället, annars tryckte kraften i focken ner fören för långt från vindögat. När focken var skotad i lä igen så kunde jag i lugn och ro beslå storseglet.

Din båt har ju centerbord och har säkert andra egenskaper än en långkölad koster, men du kan kanske hitta någon liknande lösning om du provar dig fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var premiärturen gjord.

Inga problem alls. Hade nog missuppfattad en aning hur infästningen var mellan bom och storsegel. Seglet har ett rev men provade inte detta idag.

Väldigt smidigt att snabbt få upp både stor och fock.

Monark 44 Giggen har inte centerbord utan fast köl (tom långköl kan man väl säga) och stabiliteten uppfattade jag som god.

Känner mig nöjd med köpet.

 

 

 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

giggen är en trygg och bra 1a-seglare.

en sån som man seglar ända in till båtplats och in i hamn.

du kommer att bli en snitsare på det :) 

när man börjar närma sig drar man ner focken om det är lagom vind och seglar in lugnt och stilla eller om det är mkt vind drar man ner storen först.

och tvärtom när man går ut från platsen, allt under förutsättning att du har en bra plats.

på mina 1a seglare hade jag aldrig motor och seglade alltid ut eller in i hamn för jag hade aldrig råd med en motor.

det blir nog en bra segelsommar i år :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kollade båttypen hos sailguide.com och hittade fotot enligt nedan.
Extremt lång bom, notera arrangemanget för storskotet!


Tror emellertid att den båten kan `ligga bi för bräckta segel´ på ett enkelt och bra sätt.
[Denna metod är en klassiker för främst långkölade båtar och motsvarar nästan bilars parkeringsbroms, utmärkt för fikapaus etc. Skulle i TS läge glatt seglat vidare, men försiktigt testat ut hur båten uppför sig - biliggandes - i allt grövre sjö! (Inhämtad kunskap är alltid lätt att bära med sig i hjärnvindlingarna, det jobbiga är ju själva kunskapsinhämtandet. :- )]

I denna min äldre MG-tråd försöker jag locka fler forummedlemmar att rapportera hur våra olika båtar reagerar. (För fler beskrivningar skulle nog underlätta förståelsen för denna åldrigt sliriga `parkeringsbroms´, t.ex. skulle saker som med vilken fart och riktning rör sig respektive båttyp kunna utredas.)


Men för att komma till detta med bindrevning av storsegel, all revning görs alltid enklast i hamn inför avfärd! Segla aldrig ut om väderrapporten förutspår åska och dithörande byvindar, segla heller inte alltför långt bort ifrån landlä med giggen.


Men ibland blåser det upp oväntat så en bra inövad revmetod är aldrig fel!
[Skrev ett gammalt inlägg (2010.04.02) om hur biliggandet kan utnyttjas för lugn säker bindrevning även då vinden och vågorna gör varje däckspromenad skräckfullt vinglig. Även piskande segel slipper man, storseglet är nämligen litet lätt vindfyllt under hela revningsoperationen. Ingen medhjälpare behövs heller, bra vid ensamsegling. Inte heller behövs nån dirk eller nån avancerad kickrod. Men...den metoden funkar bäst på Amigo23, din superlånga bom kräver nog nån metod-modifiering?]
 

monark44.giggen.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...