Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
rool

Topplockspackning eller limpan?

Rekommendera Poster

10 timmar sedan skrev Gelis:

Att det kommer in vatten i alla 3 cylindrar samtidigt och bara ibland känns ju konstigt. Frågan är om det kommer från avgassidan. Kommer inte ihåg om det är en Mercruiser eller VP . Om det är en Mercruiser så har jag för mig att det ska sitta klaffar i bockhornet, finns dom kvar. VP har också klaffar men i bla avgasbälgen, beroende på drevtyp.

Det är en Mercruiser 4.3 MPI.

ja det är märkligt.....från början var det endast i 1 cylinder, men nu senast var det i alla 3 på styrbord....

detta efter rätt hård sjö hem i söndags....innan det har jag kört ca 50 distans totalt utan problem.

osäker på vad du menar för klaffar och bockhorn....🤔

 

10 timmar sedan skrev Gelis:

Att det kommer in vatten i alla 3 cylindrar samtidigt och bara ibland känns ju konstigt. Frågan är om det kommer från avgassidan. Kommer inte ihåg om det är en Mercruiser eller VP . Om det är en Mercruiser så har jag för mig att det ska sitta klaffar i bockhornet, finns dom kvar. VP har också klaffar men i bla avgasbälgen, beroende på drevtyp.

Glömde skriva att jag gjort komptest, och blir inte riktigt klok på det....cyl 1 visar 12kg, cyl 3 11kg och cyl 6 16-17 kg?? Är det möjligt med den enorma diffen uppåt??

kan det ha att göra med att jag sprutat in olja i cylindrarna pga vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-02 vid 08:36 skrev rool:

Vatten i alla 3 cylindrar på styrbord sida......

så, vad drar vi för slutsatser?

Detta händer alltså när båten legat en stund (eftersom du kan köra normalt)?

Spånar lite:

  • Har det regnat när båten var förtöjd?
  • Har du smakat på vattnet i cylindrarna? Söt/salt/avgas/annat?
  • Är det vatten på andra ställen i båten, motorrum osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev rool:

cyl 6 16-17 kg?? Är det möjligt med den enorma diffen uppåt?

Min spontana tanke är ju då att kylvatten läcker in och minskar den komprimerbara volymen.

Därför tror jag att det är kylvatten som läcker in i cylindrarna. Dvs. topplockspackningen är skurken här ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det fungerar bra när jag kör, tempen bra etc. så när detta hänt är när båten legat stilla en längre stund efter körning.

inga onormala förhållanden i övrigt, regnat en aning av och till men inget onormalt.

Jag har inte smakat på vattnet, och inte något vatten i övrigt att prata om i utrymmet förutom det ”vanliga”. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Baxlaget:

Min spontana tanke är ju då att kylvatten läcker in och minskar den komprimerbara volymen.

Därför tror jag att det är kylvatten som läcker in i cylindrarna. Dvs. topplockspackningen är skurken här ... 

Vad säger du om kompressionen jag skrev? 11-12 kg resp 16-17....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en bil är kylvattnet begränsat och blir snabbt varmare än normalt om topplockspackningen är trasig.
I en båt har man obegränsat med kylvatten så temperaturhöjning pga en trasig topplockspackning är inte lika markant.

 

Tycker du ska smaka på cylindervattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev rool:

Vad säger du om kompressionen jag skrev? 11-12 kg resp 16-17....

Helt tokigt! Måste vara vatten som gör den stora skillnaden. Vad är normal kompression?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Baxlaget:

I en bil är kylvattnet begränsat och blir snabbt varmare än normalt om topplockspackningen är trasig.
I en båt har man obegränsat med kylvatten så temperaturhöjning pga en trasig topplockspackning är inte lika markant.

 

Tycker du ska smaka på cylindervattnet.

 

Det som ”stör” är att detta har hänt/händer efter att båten legat ett tag, så vattnet verkar sippra in sakta efter att båten körts ett tag.....

Vad skall jag ”leta” efter när jag smakar på vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Baxlaget:

Helt tokigt! Måste vara vatten som gör den stora skillnaden. Vad är normal kompression?

 

Vattnet har jag kört it ur cylindrarna, hällt i olja och kört rumt....

Det spritade ut lite olja när jag körde runt idag och blev lite mjölkigt på kompprovaren efter testet.

verkar som att ca 11-12 kg är normala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen expert på motorer men från vad du har berättat kommer i alla fall jag fram till att den troligaste orsaken är en läckande topplockspackning.

 

Vad säger experterna?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bockhornet är avgasröret från knän ner till skölden. Tror  Mercruiser har klaffar i det avgasröret som ska förhindra vatteninträngning bakvägen, en sorts backventil alltså.

 

Den komp siffran är helt orimlig, 11-12 kg är normalt kan gå ner till 10 utan att man behöver vara orolig. När du gör komp.provet kommer det ut vatten ur 6:an när du tar bort provaren?

 

Om topplockspackningen är blåst så har det skett på två ställen, om det nu inte är så att toppen är så upprostad så packningsytorna är obefintliga vilket då gör att det fallerar på flera ställen.

 

Dock förklarar det inte att motorn går i flera dagar med stillastående mellan dagarna och sedan plötsligt vattenfylls igen.

 

En blåst packning resulterar i förhöjd arbetstemp, oavsett riklig tillgång på sjövatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Gelis:

Bockhornet är avgasröret från knän ner till skölden. Tror  Mercruiser har klaffar i det avgasröret som ska förhindra vatteninträngning bakvägen, en sorts backventil alltså.

 

Den komp siffran är helt orimlig, 11-12 kg är normalt kan gå ner till 10 utan att man behöver vara orolig. När du gör komp.provet kommer det ut vatten ur 6:an när du tar bort provaren?

 

Om topplockspackningen är blåst så har det skett på två ställen, om det nu inte är så att toppen är så upprostad så packningsytorna är obefintliga vilket då gör att det fallerar på flera ställen.

 

Dock förklarar det inte att motorn går i flera dagar med stillastående mellan dagarna och sedan plötsligt vattenfylls igen.

 

En blåst packning resulterar i förhöjd arbetstemp, oavsett riklig tillgång på sjövatten.

 

Jag har inte tänkt på att kolla det, det var dock knät som rostat sönder förra året, bytte knä och limpa i augusti förra året.

Dock började det med vatten i cylindern/cylindrarna igen nu i vår ett tag efter sjösättning, och inte direkt efter bytet i augusti.

 

När jag gjort kompprovet och tog bort provaren lät det ur sexans hål, som att det bubblade.....och det var något blött/kladdigt på provaren men osäker på om det var olja/vatten eller bara vatten.

 

temperaturen har inte ändrats någonting alls under körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga kring backhorn samt kompprov....

Sitter backhornet en bit ner i röret från knä ner till sköld eller sitter det i knät?

 

När jag tog kompprov lät jag samtliga stift utom det jag testade sitta kvar, är det ok eller måste samtliga bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du vatten i 6:an när du tar bort komp.provaren och är säker på att du ventilerat bort ev. vatten som kommit in tidigare, så tror jag nog att du får börja tänka på att riva av toppen. Dock så bör du nog vara väldigt säker på vatten eller inte i 6:an efter komp.prov innan du börjar riva. Är ju lite jobb med den operationen. Kostar ju på nya packningar (topp,insug, avgaspackningar, ev termostatpackning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jag skall testa igen i eftermiddag då den fått stå ett dygn utan stift i, skall kolla och försäkra mig om detta innan jag börjar rota i det.

Har aldrig lyft toppen förr...är det svårt eller fixar man det om man fixat att byta limpa och knä?

 

kostnad för att anlita någon för jobbet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är röret ner till skölden som kallas bockhorn, Ser ut som ett horn på djurarten bock (ser ut som ett Y), därav namnet.

I det röret så brukar Mercruiser ha klaffar, backventi,l dessa syns på bif bild

 

Ang kompprov så kan övriga stift sitta kvar, går dock lättare om alla är bortplockade

image.png.8fe298eaa6eed0facf702529defc385d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, detta har jag inte lagt märke till så vet inte om det är kvar.... är det något som kan rosta sönder? Tänker om det var det som var problemet förra året då jag bytte limpa och knä då det var rostat.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om dom rostar eller inte, men går sönder det gör dom, är till stor del av gummi.

 

Sedan att klara av att  lyfta toppen, jo det gör man om man är lite händig. Dock så är det lite mer finlir än att byta knän o limpor. Fördelaren måste bort vilket innebär att tändningen måste ställas in efteråt, visst man kan märka upp så man kommer på exakt samma ställe vid monteringen. Det finns bra beskrivningar på nätet om hur man märker upp fördelaren. Den är lite halvsvår att montera tillbaka, den ska passas in nere i motorn med drivningen till oljepumpen. Fördelaraxeln har ett drev som är snedskuret vilket innebär att den går inte att trycka rakt ner utan måste vridas ner på plats. Det är här märkningarna kommer in.

Insuget måste bort, vid återmontering måste packningssilicon anv. i bak och framkant på insuget. Brukar följa med en tub i packningssatsen, dock inte om man köper lösa packningar.

Vippor och stötstänger måste bort, märks upp så dessa hamnar på samma ställe vid montering.

Sedan måste ventilerna ställas in, vilket är ganska enkelt då motorn har hydrauliska lyftare. 

Momentskaft måste man ha för att dra topplocksskruvarna och dessa ska dras i rätt sekvens. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, fick puls bara av att läsa detta så kollar nog om jag kan hitta någon båtmek som vill ta åt sig jobbet....

 

Men jag testar att ta nytt kompprov på 6an först och ser hur det ser ut med vatten etc...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Det är röret ner till skölden som kallas bockhorn, Ser ut som ett horn på djurarten bock (ser ut som ett Y), därav namnet.

I det röret så brukar Mercruiser ha klaffar, backventi,l dessa syns på bif bild

 

Ang kompprov så kan övriga stift sitta kvar, går dock lättare om alla är bortplockade

image.png.8fe298eaa6eed0facf702529defc385d.png

 

Jag har pratat med auktoriserad ÅF till Mercruiser nu också och han stödjer din teori ang bockhornet efter att jag förklarat att problemet uppstår EFTER körning och inte under körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev rool:

 

Jag har pratat med auktoriserad ÅF till Mercruiser nu också och han stödjer din teori ang bockhornet efter att jag förklarat att problemet uppstår EFTER körning och inte under körning.

98469389-7323-402D-94E1-98A3E2E50EAF.thumb.jpeg.d2f1239f2e9f48d382a56663ddc324d9.jpegSvårt för mig att se hur det ser ut, mer än att ”vingarna” är under vatten, vilket kanske är normalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om dom är under vatten eller inte beror på var vattenlinjen är i förhållande till klaffarna.

Svårt att se på bilden men är den korta klaffen verkligen intakt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Gelis:

Om dom är under vatten eller inte beror på var vattenlinjen är i förhållande till klaffarna.

Svårt att se på bilden men är den korta klaffen verkligen intakt?

Osäker...vet inte riktigt hur dom skall se ut...

Är dom olika långa alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom är nog lika långa, blev fel i bildperspektivet. Hur känns klaffarna om du trycker på dom. Dom ska öppna och sedan fjädra helt tillbaka när du släpper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Gelis:

Dom är nog lika långa, blev fel i bildperspektivet. Hur känns klaffarna om du trycker på dom. Dom ska öppna och sedan fjädra helt tillbaka när du släpper. 

Vill minnas att dom fjädrade tillbaka, dock lite långsamt men så kanske det skall vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-07-04 vid 12:03 skrev rool:

Ang kompprov så kan övriga stift sitta kvar, går dock lättare om alla är bortplockade

Startmotorn har inte samma kraft som en motor som är igång. Beror dessutom på startbatteriets kondition.
Om resterande tändstift sitter kvar kommer det visa sig som en lägre kompression än vad som är normalt.

Ut med alla stiften bara! Då är det dessutom enkelt att testa samtliga cylindrar när du ändå håller på ...

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte klok på detta....tidigare har det tagit några dagar efter körning innan det kommit vatten i en eller två cylindrar...igår startade jag motorn en stund efter att ha monterat tillbaka knät, gick på tomgång ca 1 minut och sedan stängde jag av. Idag var det vatten i alla tre cylindrar igen!!!? Inte mycket men tillräckligt för att inte orka komprimera!!! Vad händer 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska vara försiktig med att starta om det finns vatten i någon cylinder. Om en annan cylinder utan vatten tänder och motorn startar kan det göra att vevstaken böjs på den cylinder som har vatten i sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Baxlaget:

Du ska vara försiktig med att starta om det finns vatten i någon cylinder. Om en annan cylinder utan vatten tänder och motorn startar kan det göra att vevstaken böjs på den cylinder som har vatten i sig.

 

Absolut, jag märkte direkt att det inte gick runt så jag slog av och lossade stiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...