Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rool

Topplockspackning eller limpan?

Rekommendera Poster

Jag tror det är så här (tror utan att veta) Raisern du har nu är till för motorer med färskvattenkylning helsystem. Dvs man kyler även limpan med glykolvatten. Man har då en hel packning (utan kylkanaler) mellan raiser och limpa för att avgränsa sjö och glykolvatten för att då få cirkulation på sjövattnet i raisern så finns kanalerna. 

 

Men om packningarna passar till 100% så borde det fungera ändå

 

Det var av den anl. jag skrev tidigare att den reducerade packningen skulle sitta mot knät, men är tydligen tvärt om med ren sjövattenkylning, men som sagt det borde inte spela någon roll för vatteninträngningen.

 

Kan du lägga upp en bild för varje sida på din gamla raiser efter du skrapat och knackat på packningsytorna. Den kanske går att återanvända för test.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Gelis:

Jag tror det är så här (tror utan att veta) Raisern du har nu är till för motorer med färskvattenkylning helsystem. Dvs man kyler även limpan med glykolvatten. Man har då en hel packning (utan kylkanaler) mellan raiser och limpa för att avgränsa sjö och glykolvatten för att då få cirkulation på sjövattnet i raisern så finns kanalerna. 

 

Men om packningarna passar till 100% så borde det fungera ändå

 

Det var av den anl. jag skrev tidigare att den reducerade packningen skulle sitta mot knät, men är tydligen tvärt om med ren sjövattenkylning, men som sagt det borde inte spela någon roll för vatteninträngningen.

 

Kan du lägga upp en bild för varje sida på din gamla raiser efter du skrapat och knackat på packningsytorna. Den kanske går att återanvända för test.

 

Jag tog med den gamla raisern till en auktoriserad ÅF idag, och den är kvar där för att han skulle kolla om han hade en hemma, men tyvärr hade han inte det. Jag vill att han tar hem en ny, precis som den gamla, så jag får testa om detta funkar innan jag gör något annat, om det nu inte är helt bortkastat? Men som sagt, varför skulle annars kanalerna vara olika, om det inte skulle ha någon betydelse?

Den gamla raisern var väldigt sönderrostad och svårt att tro att den skulle gå att använda, men skall kolla hur snabbt han får hem en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt raiser till orginal som det skall vara enligt sprängskiss, bytt packningar och satt dom rätt. Testade att köra några distans, sedan åkte jag på semester en vecka. Kom hem i onsdags, åkte ut med båten torsdag och kom hem igår. Inga problem förrän jag skulle köra in båten i bom senare, då hade 5ans cylinder tagit in vatten igen 😞

 

Min första tanke var, kan det ha varit vatten kvar i limpans avgaskanal som det var innan bytet? Men det troliga är väl ändå att jag får ge mig på toppen och riva den ......

Men VARFÖR händer detta efter att båten körts ett tag och sedan fått stå??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev rool:

Men VARFÖR händer detta efter att båten körts ett tag och sedan fått stå??

 

Det är just detta som är så märkligt, och som är svårt att ge några mer råd när man inte är på plats.

 

Att det står vatten kvar i avgaskanalen, om allt är ok i avgassystemet så är svaret nej

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag bytte raisern och packningarna var det vatten i limpans avgaskanal, vilket det normalt inte skall vara antar jag....så min fundering är om jag kan ha slarvat när jag tömde ur vattnet, så det var kvar...? Vill ju liksom få det till att det är från avgasdelen det spökar....🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare vatten som blivit kvar blåser bort när du kör motorn om allt nu är ok i avgassystemet.  Kan alltså inte rinna in efter någon dags stillestånd om det nu inte tillförs nytt vatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då återstår nog bara topplockspackningen är jag rädd för, då jag kollat allt annat vad jag kan komma på 🤔😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde lite info...när jag kört båten på båda motorerna nu på slutet har tempmätaren gått upp till ca 80 grader på båda vid ca7-8 knop. När jag planat och ligger på ca 24 knop har tempmätaren sjunkit på den motor som tar in vatten men den andra motorn har tempen ökat på. 

När jag sedan saktat ner och ligger på tomgång börjar ett ihållande larm ljuda och tempmätaren går upp i topp på andra motorn medans den sajt ökar till normal på den sida som tagit in vatten....

uppenbarliga problem med kylning/vatten på båda sidor men endast styrbord som tagit in vatten i en cylinder 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan påminna mig är att du har sjövattenkylning och då är 80° för varmt. Om du hänvisar till instrumenten i båten så kan ju dessa visa fel, har du mätt med ir termometer så är det högt med 80°

 

Bör nog ligga runt 65-70°, det där pendlandet av tempen visar ju också att något inte står rätt till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer att det är sjövattenkylning, termostaterna är nya men är inte 100 på att instrumenten visar 100% exakt..... men antar det...🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till jag funderat på....när jag bytt raisers och packningar och sedan testkörde ca 10 distans var det ingen sjö alls, plattvatten och planade fint.

Båten stod sedan drygt 1 vecka innan vi åkte ut igen, ca 25 distans och då med rejäl sjö på utvägen. Jag har ju kollat bockhornet och klaffarna, tyckte dom såg bra ut men funderar ju ändå på om det kan komma in med avgaserna eller bakvägen vid kraftig sjö 🤔

Borde jag inte upptäcka vatten i cylindern tidigare och märka på temperaturen om det hade varit topplockspackning??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det dags att riva av topparna, lämna till sakkunnig  för kontroll av sprickor.

Även blocket bör besiktigas  ifall sprickor finns.

Toppen kan även vara skev.

 

Går verkligen motorn jämnt och fint på alla cylindrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått hjälp att riva toppen och kolla detta, ville bara först försäkra mig om att det inte kunde vara något annat....

osäker på om den gått jämnt och fint på alla 3 cylindrar på den sida som tagit in vatten, svårt för mig att säga, men kanske att den haft lite lägre tomgång samt gått lite ojämnare än den andra motorn 🤔

Får helt enkelt riva och kolla 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst något om vaccumventilerna, har ni kollat dom???  om dom inte funkar så drar ju den avsvalnande motorn in vatten bakvägen, som hamnar i cylindrarna. Kolla detta först.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm....har aldrig hört talas om några vacuumventiler....vart sitter dom och hur kollar jag dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en sån på varje motor, på kylvattensystemet, som ska släppa in luft i slangarna för när vattnet svalnar så blir det undertryck i systemet och då sugs det in vatten in till cylindrarna tills temperaturen normaliserats. det betyder att vatten kommer in via avgasventilerna till cylindrarna, mest till den vars kolv är längst ner i botten och innehåller mycket värme som suger. Vet inte om detta kunde förstås, men googla annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, skall googla på detta, aldrig hört talas om det tidigare bara, men låter ju inte HELT orimligt i detta fallet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är någon skillnad när det är sjövattenkyld motor, dvs inget expansionskärl? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det undrar jag om det sitter vacuumventil på Mercruiser / VolvoPenta v6/V8.

Små dieslar med axel har jag sett det på men inte större maskiner, men kan ju ha fel. Min maskin har det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Gelis:

Det undrar jag om det sitter vacuumventil på Mercruiser / VolvoPenta v6/V8.

Små dieslar med axel har jag sett det på men inte större maskiner, men kan ju ha fel. Min maskin har det inte.

Jag har aldrig hört talas om det och har inte den blekaste om vart den isf sitter på min..... Fick lite hopp där en kort stund dock 😀😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaccumventiler är inte standard på någon motor utan extra tillbehör som monteras dit vid installationen, om man vet konsekvenserna utan. Kanske dags att montera i din båt också???

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu inte rivit topparna, så kör en sväng, och när du kuperat motorn så

lossa sjövattenslangen och plugga densamma.

Låt motorn kallna och se vad det blir för resultat i cylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall testa det, får göra det några ggr dock eftersom det inte kommit in vatten direkt utan efter några körningar och när båten stått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Om du nu inte rivit topparna, så kör en sväng, och när du kuperat motorn så

lossa sjövattenslangen och plugga densamma.

Låt motorn kallna och se vad det blir för resultat i cylindern.

 

Osäker nu, men är det slangen som går till knä/raisern på bilden jag skall lossa efter att ha kört motorn varm?

88835DA4-35D3-4E19-BA29-63FF1D96FFC1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osäker nu, men är det slangen som går till knä/raisern på bilden jag skall lossa efter att ha kört motorn varm?

är det sjövattenslangen?

E2A2C69D-7BD1-4592-8270-12E222759521.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller är det den smala som går åt höger från termostathuset?

0131B22A-1AE0-4316-9958-777DBEC6D161.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller den slangen som är ansluten till avgasgrenröret, där kylvattnet går ut. det är där som det blir undertryck när motorn svalnar, och vattnet letar sig då in i grenröret och förbi avgasventilerna och in i cylindrarna, de som har öppna avgasventiler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, får fortsätta leta 😊👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa även slangen på sjösidan, det är den du skall plugga så du inte sänker båten.

Då får du ju inte in något nytt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...