Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
rool

Topplockspackning eller limpan?

Rekommendera Poster

Om du är absolut säker på att det inte förekommer läckage mellan limpa -förhöjningsblock-knä  så är det bara att bita i sura äpplet och riva av toppen.

 

Slog mig en sak du hade ju bytt limpa och knä men hur är det med förhöjningsblocket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Gelis:

Om du är absolut säker på att det inte förekommer läckage mellan limpa -förhöjningsblock-knä  så är det bara att bita i sura äpplet och riva av toppen.

 

Slog mig en sak du hade ju bytt limpa och knä men hur är det med förhöjningsblocket?

 

Jag är ju absolut inte säker på att läckaget inte är mellan limpa/knä....vet dock bara inte vad som skulle vara knas....vill tro att jag monterat precis som de förra satt....

Rejsern är dock inte bytt, använde den gamla vad jag kan minnas....

 

Så du tror att även om komp är bra så kan problemet ändå ligga på toppen/packningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste kolla att förhöjningsblockets packningsytor är ok. Knät var ju slut vad säger att inte f-blocket också är slut.

 

Ang toppen så kan jag bara spekulera, men är avgassidan ok så finns det ju inget annat kvar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du själva godset i blocket? För packningarna är ju bytta, sitter ju packning mellan knä/block samt limpa/block.

men skulle det kunna vara så att själva blocket är defekt?

 

är ju lite skumt att det plötsligt kommer in vatten i alla tre cylindrar och redan efter tomgångskörning en kort stund....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följande har hänt:

 

Kört ur vattnet ur cylindrarna, sprutat i olja. Kört runt lite idag för att få ur olja innan jag körde komptest.

1an visar ca 12kg, 3an detsamma, 5an visar strax under 11kg.

MEN....när jag lossar på kompprovaren från 5ans cylinder hörs först ett pysande och direkt efter ett ”bubblande”, som att vatten åker tillbaka i limpan eller nåt....🤔

 

Kan det ens komma vatten när jag kör runt på startmotorn?? Och varför sker detta endast på 5ans cyl??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev rool:

Menar du själva godset i blocket? För packningarna är ju bytta, sitter ju packning mellan knä/block samt limpa/block.

men skulle det kunna vara så att själva blocket är defekt?

 

är ju lite skumt att det plötsligt kommer in vatten i alla tre cylindrar och redan efter tomgångskörning en kort stund....

 

Att du har nya packningar spelar ingen roll om f-blockets packningsytor är sönderrostade. Då finns det inget gods kvar för packningen att täta emot. Det vanligaste felet med läckande avgasdelar är just i delningsplanen. Här är ett exempel, finns inte mycket kvar för packningen att täta emot, ytorna mot avgaskanalen är poriga och ojämna.

image.png.348ad8e1245075277434cda25199f948.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Gelis:

 

Att du har nya packningar spelar ingen roll om f-blockets packningsytor är sönderrostade. Då finns det inget gods kvar för packningen att täta emot. Det vanligaste felet med läckande avgasdelar är just i delningsplanen. Här är ett exempel, finns inte mycket kvar för packningen att täta emot, ytorna mot avgaskanalen är poriga och ojämna.

image.png.348ad8e1245075277434cda25199f948.png

Tack...då skall jag kolla detta... Jag drar efter halmstrån nu....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gör leakdown test

sök på youtube 

 

då kan du lyssna dig fram till var luften pyser ut

 

Edit.

du behöver inte göra så avancerat som det beskrivs på internet, det är ju redan känt att du har läckage. Att mäta mängden läckage är ointressant

 

gör en adapter med tädstiftgänga - tryckluftssalngen

 

trycksätt och lyssna/känn dig fram till var det pyser ut luft

Redigerad av flipperjanne
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-11 vid 13:49 skrev Gelis:

Nej det ska vara stängt på kortsidorna men packningen passade inte till mina limpor/knän.

Man ser tydlig avtrycket från vänstra sidans kylkanal ingen packning kvar mot avgaskanalen

 

Men i ditt fall som har förhöjningsblock ska packningen som sitter mellan limpa och block vara öppen i kortändarna medans mellan block och knä vara stängd i kortändarna.

 

Jag har fått tag på en skiss nu och det ser ut som att packningarna skall sitta tvärtom, dvs fullflödespacknung mellan knä och block....dessutom verkar det som att jag satt blocket/raisern fel, vänt på den jämfört med hur bilden visar...🤔

skulle det kunna vara boven eller är det för långsökt?

835A63D5-0A31-42C6-A035-3358E7CEE2FC.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur packningarna sitter tror jag faktiskt inte spelar någon roll för ditt problem, huvudsaken är att en av dom är reducerad, däremot kan kanske blockets placering, om det inte är likformigt spela in.

 

Jag vill komma tillbaka till packningsytorna på blocket, har du kollat dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Gelis:

Hur packningarna sitter tror jag faktiskt inte spelar någon roll för ditt problem, huvudsaken är att en av dom är reducerad, däremot kan kanske blockets placering, om det inte är likformigt spela in.

 

Jag vill komma tillbaka till packningsytorna på blocket, har du kollat dessa?

 

Jag skall plocka isär och kolla detta nu i kväll. På ena sidan av blocket är utan slät medans det är en nedsänkning vid kanalerna på andra sidan....därför jag funderar om jag satt blocket fel och det kan ha med saken att göra innan jag river toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var tvungen att kolla tillbaka i tråden, du skriver att du bytt EN limpa o ETT knä pga sönderrostat knä.

 

Det har inte slagit dig att delarna på andra sidan motorn också är på G. Förresten du hade väl dubbelmontage, hur mår avgasdelarna på den andra maskinen.

 

Ang hur blocket ska sitta vet jag inte. Men du får väl riva av andra sidan o kolla. Kostar lite packningar och ev nya avgasdelar om dom är risiga.

 

Så här står det ang blocket "Install each riser with drain plug facing downward and toward rear of boat"

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Gelis:

Var tvungen att kolla tillbaka i tråden, du skriver att du bytt EN limpa o ETT knä pga sönderrostat knä.

 

Det har inte slagit dig att delarna på andra sidan motorn också är på G. Förresten du hade väl dubbelmontage, hur mår avgasdelarna på den andra maskinen.

 

Ang hur blocket ska sitta vet jag inte. Men du får väl riva av andra sidan o kolla. Kostar lite packningar och ev nya avgasdelar om dom är risiga.

 

Så här står det ang blocket "Install each riser with drain plug facing downward and toward rear of boat"

 

Ja det var bara på denna sida som det behövdes bytas, vet att det troligtvis snart blir daga på andra sidan samt andra motorn också, men än så länge verkar det ju funka.

 

kollar man på sprängskissen så ser det ut som att den ”plana” sidan skall vara vänd uppåt och jag tror den sitter tvärtom just nu.

Skall ner och kolla detta och jämföra med den andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Var tvungen att kolla tillbaka i tråden, du skriver att du bytt EN limpa o ETT knä pga sönderrostat knä.

 

Det har inte slagit dig att delarna på andra sidan motorn också är på G. Förresten du hade väl dubbelmontage, hur mår avgasdelarna på den andra maskinen.

 

Ang hur blocket ska sitta vet jag inte. Men du får väl riva av andra sidan o kolla. Kostar lite packningar och ev nya avgasdelar om dom är risiga.

 

Så här står det ang blocket "Install each riser with drain plug facing downward and toward rear of boat"

 

7554FCA2-D357-45B4-BF4B-6F320DE32426.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev rool:

 

7554FCA2-D357-45B4-BF4B-6F320DE32426.jpeg

Denna sida var upp mot knät nu, men enligt sprängskissen skall den plana sidan vara uppåt. Och packningarna satt då också ”fel”.....

019ABF7E-99A0-414A-B302-2FBE3D17F29E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt skissen skall fullflödespackningen sitta mot knä och den ”plana” ytan på blocket uppåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den övre bilden så skulle nog jag skrapa lite hårdare, packningsytan på nedre kortsida in mot avgaskanal ser lite anfrätt ut, nu ser det ju inte ut som det läckt men man kan bli lurad. När man skrapar lite hårdare så upptäcker man att materialet är poröst av rost fast det ser bra ut vid första anblicken. Nedre bilden ser ok ut.

Dock så ser det ut som små rostbubblor i avgaskanalen, men det kanske är från när du kör ut vattnet i cylindrarna.

Sätt ihop allt rätt enl. skissen och se vad som händer, under förutsättning att packningsytan på blocket fortfarande är ok efter lite "bearbetning"

Nu när du har isär så kolla att dom nya packningarna verkligen centrerar över alla kylkanaler, lägg dom löst på och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Gelis:

På den övre bilden så skulle nog jag skrapa lite hårdare, packningsytan på nedre kortsida in mot avgaskanal ser lite anfrätt ut, nu ser det ju inte ut som det läckt men man kan bli lurad. När man skrapar lite hårdare så upptäcker man att materialet är poröst av rost fast det ser bra ut vid första anblicken. Nedre bilden ser ok ut.

Dock så ser det ut som små rostbubblor i avgaskanalen, men det kanske är från när du kör ut vattnet i cylindrarna.

Sätt ihop allt rätt enl. skissen och se vad som händer, under förutsättning att packningsytan på blocket fortfarande är ok efter lite "bearbetning"

Nu när du har isär så kolla att dom nya packningarna verkligen centrerar över alla kylkanaler, lägg dom löst på och kolla.

Jag skall skrapa alla ytor noga och sedan montera tillbaka enligt skiss och se vad som händer.

Men av det jag visat här, skulle det vara möjligt att det är det som skapat problemet, om kanalerna och packningarna suttit fel och uppochner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packningarna tror jag inte har betydelse för ditt fel. För färskvattenkylning helsystem så sitter den strypta packningen mot knät.

Vilket fall som helst så sätt ihop allt enl. skiss 

Knacka gärna lite försiktigt med hammare och skruvmejsel på kanterna till avgas och kylkanalpackningsytorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Packningarna tror jag inte har betydelse för ditt fel. För färskvattenkylning helsystem så sitter den strypta packningen mot knät.

Vilket fall som helst så sätt ihop allt enl. skiss 

Knacka gärna lite försiktigt med hammare och skruvmejsel på kanterna till avgas och kylkanalpackningsytorna.

Men om kanalerna på höjningsblocket suttit åt fel håll, dvs blocket felvänt, tror du inte att det kan ha någon betydelse heller alltså?

Testar montera ihop imorgon enligt skiss och ser.

 

En dum fråga kanske..men skall det vara vatten i limpan? Det var vatten i den när jag tog bort höjningen.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang felvänt block och packning så i min värld borde det inte resultera i vatten i motorn, allt handlar ju om att avskilja vattenkanalerna från avgaskanalen och är det tätt där så borde det inte spela någon roll vilket håll blocket sitter., men det kan ju vara andra parametrar som spelar in. Finns ju en anledning till att blocket är utformat som det är.

 

Vatten i limpans kylkanaler är normalt men om du pratar om avgaskanalen är det fel. För att undvika att vatten kommer in i avgaskanalen när man delar på prylarna så är det bra att dränera limpan först.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Ang felvänt block och packning så i min värld borde det inte resultera i vatten i motorn, allt handlar ju om att avskilja vattenkanalerna från avgaskanalen och är det tätt där så borde det inte spela någon roll vilket håll blocket sitter., men det kan ju vara andra parametrar som spelar in. Finns ju en anledning till att blocket är utformat som det är.

 

Vatten i limpans kylkanaler är normalt men om du pratar om avgaskanalen är det fel. För att undvika att vatten kommer in i avgaskanalen när man delar på prylarna så är det bra att dränera limpan först.

 

Som jag kan se det är det i avgaskanalen, se bild, och fick känslan av att det inte skall vara så. Kanske anledningen till pysandet och bubblandet efter att jag gjort komptest.... Då är ju min fundering om detta har med höjningen/packningarna, att dom sitter fel 🤔

439165C3-F2C1-42CC-ADB3-4E4E8268FD91.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är åt helvete, betyder att det står vatten i avgasportarna i toppen. Ventilerna tar stryk. Vattnet måste bort snarast.

Var vattnet kommer ifrån är ju frågan, om det nu inte kom ifrån när du delade på prylarna.

Tror nog du måste montera bort limpan för att torka ur avgasportarna och spruta in olja i dessa så inte det blir mer skada på ventiler än det redan är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Gelis:

Det där är åt helvete, betyder att det står vatten i avgasportarna i toppen. Ventilerna tar stryk. Vattnet måste bort snarast.

Var vattnet kommer ifrån är ju frågan, om det nu inte kom ifrån när du delade på prylarna.

Tror nog du måste montera bort limpan för att torka ur avgasportarna och spruta in olja i dessa så inte det blir mer skada på ventiler än det redan är.

 

Har ingen aning själv vart det kommer ifrån men det har inte förekommit något vatten i närheten när jag monterade loss.....

Jag har sugit ur vattnet, var endast någon cl, men ändå.... Får ta bort limpan och kolla hur det ser ut där....men skulle ju vilja utesluta att vattnet inte kommer in avgasvägen innan jag börjar riva toppen 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort avgaslimpan och i med olja i avgasportarna, sätt tillbaka allt igen. Och igen, kolla att packningarna passar, och att du är säker på att packningsytorna är ok. Montera ihop allt i rätt ordning och prova. Får du in vatten igen då är det bara att riva toppen.

Om du ger dig på toppen själv så tänk på att motorn måste tömmas på vatten först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Gelis:

Ta bort avgaslimpan och i med olja i avgasportarna, sätt tillbaka allt igen. Och igen, kolla att packningarna passar, och att du är säker på att packningsytorna är ok. Montera ihop allt i rätt ordning och prova. Får du in vatten igen då är det bara att riva toppen.

Om du ger dig på toppen själv så tänk på att motorn måste tömmas på vatten först.

 

Jag skall kolla detta först, har ändå beställt nya packningar så då gör det inget att jag slösar dom sista på detta.

jag får hjälp med att riva toppen om det behövs, men visste inte det om att tömma motorn på vatten, tack för tipset 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gelis:

Ta bort avgaslimpan och i med olja i avgasportarna, sätt tillbaka allt igen. Och igen, kolla att packningarna passar, och att du är säker på att packningsytorna är ok. Montera ihop allt i rätt ordning och prova. Får du in vatten igen då är det bara att riva toppen.

Om du ger dig på toppen själv så tänk på att motorn måste tömmas på vatten först.

 

Det har nu visat sig att den nya raisern jag fick med när jag bytte limpa och knä förra året inte är exakt lika som den gamla, den som satt tidigare var helt plan på båda sidor men den som satt nu hade den där nedsänkta kanalen på ena sidan som på bild tidigare i detta inlägg.

Jag skulle vilja testa att montera en raiser som den innan, och montera packningarna enligt sprängskiss, MEN....är det ens en möjlighet att det kan vara där problemet ligger och därför jag fått vatten i cylindrarna, troligtvis genom avgaskanalen?

vill ju försöka utesluta det jag kan innan jag river toppen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu kommer det i annan dager, du skrev ju tidigare när jag frågade om du återanvänt den gamla raisern, och det hade du. Om den är bytt så kan vi glömma allt vi diskuterat ang rostiga packningsytor

 

Frågan är hur dina packningar passar mot din nya raiser blir ju väldigt lite yta i varje hörn jämf med den sidan utan nedsänkta kanaler 

 

Vilket håll kommer kanalerna enl skissen mot knät eller limpan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gelis:

Jaha, nu kommer det i annan dager, du skrev ju tidigare när jag frågade om du återanvänt den gamla raisern, och det hade du. Om den är bytt så kan vi glömma allt vi diskuterat ang rostiga packningsytor

 

Frågan är hur dina packningar passar mot din nya raiser blir ju väldigt lite yta i varje hörn jämf med den sidan utan nedsänkta kanaler 

 

Vilket håll kommer kanalerna enl skissen mot knät eller limpan?

 

Jag var faktiskt osäker på om jag bytt raiser eller inte men idag hittade jag den gamla raisern i garaget och såg då skillnaden, började fundera när jag såg skissen.

Jag hade den sidan med nedsänkta kanaler upp mot knä, samt packning med stängd kortända, medans skissen visar att det skall vara packning med öppna kortändar samt den plana sidan uppåt.

Dock är båda ändarna plana på den gamla raisern så jag misstänker att jag fick fel raiser när jag beställde delarna i höstas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...