Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
rool

Topplockspackning eller limpan?

Rekommendera Poster

Hade en tråd tidigare som jag måste förtydliga ang vatten i en cylinder.

nyligen bytt knä och limpa på ena motorn efter att ha fått in vatten i en cylinder.

I helgen när jag skulle hem efter 2 dagar ute till sjöss orkade inte ena motorn dra runt, precis på samma sätt som senast då jag fick byta limpa och knä, och mycket riktigt var det vatten i en cylinder. 

Kan det vara så att den av någon anledning tar in vatten via limpan eller är det så jävligt att jag måste kolla topplockspackningen?

den gick hur bra som helst på fredagen när jag körde ut, sedan har den under helgen tagit in lite vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde säga att det är samma sida igen, så min fundering är om jag skadat någon packning när jag bytte limpa och knä som gör att den tar in vatten igen? Mercruiser 4.3 MPI.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det vatten i samma cylinder som förra gången?

 

Jag skulle nog plocka av toppen för att inspektera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite osäker på om det är samma cylinder men samma sida iaf. Det var knät som var sönderrostat sist, bytt i augusti förra året.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man göra något i detta läget för att kolla om det funkar INNAN man lossar toppen? Byta packningar och montera tillbaka limpa och knä och testa? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte vatten i oljan?

Låt den inte stå med vatten i cylindrarna utan bort med stiften och kör ut vattnet i med olja, kör runt Förmodar att den är sjövattenkyld. Annars om det vore toppackningen så blir det glykolvatten i cylindern med sötvattenkylning.

 

Finns lite olika scenarion.

1: Packningen mellan limpa knä har gett sig pga felmontage eller fel passform

2. Topplockspackningen, gör ett komp.prov

3. Sönderrostad topp alt spricka

4. Insugpackning, men då blir det vatten i oljan till 90%

 

Vilket fall som helst bort med limpa /knä innan du gör komp.prov. Om inte felet sitter där så måste ju prylarna bort ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen vatten i oljan någon av gångerna.

jag har dragit runt motorn så vattnet runnit ut, även sprutat rikligt med 5-56 in i cylindrarna. Den är helt riktigt sjövattenkyld så ingen glykolblandning i cylindern. Jag testar detta och ser vad det visar, hoppas på ”bara” dålig/felmonterad packning limpa/knä 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat bytt packningar på både limpa och knä, har fungerat bra ett tag men idag var det samma problem igen efter att jag åkte ut i onsdags och skulle vidare idag. Igår startade båda motorerna men idag ville inte den ena igen (samma som tidigare)

Kan jag ha tagit ”fel” packning på något sätt, eller är det så jävligt att det är topplockspackningen tro?

inget vatten i oljan och samma cylinder som fått in vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sönderrostad kylkanal?

Har du gjort kompressionsprov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både limpa och knä är bytt i höstas så borde inte vara där problemet sitter.....men kan jag ha satt packningarna fel på något sätt? Får göra komptest också innan jag tar bort och kollar topplockspackningen, men borde det inte vara vatten i oljan då? Detta verkar ske när jag kört ett tag och båten sedan får stå någon dag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev rool:

men borde det inte vara vatten i oljan då

Om du får vatten i en cylinder betyder det inte att du får vatten i oljan. Cylindern har ingen förbindelse (förutom via oljeringarna på kolven) med oljetråget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om motorn sitter lågt kanske du behöver en förhöjning mellan knä och limpa. (Riser) 

Den gör att motorn inte tar in vatten bakvägen genom avgassystemet. (Bockhorn)

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en förhöjning redan, men jag funderade på om man (jag) kan ha satt packningen där fel, eller om jag förväxlat packningen mellan limpa och förhöjningen och packningen mellan förhöjning och knä? 

Så det skulle alltså kunna vara topplockspackningen även om det inte kommer vatten i oljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så packningarna passar mot vattenkanalerna/avgaskanal så det inte blir för lite packningsmaterial däri mellan, vilket då gör att felet kan komma efter ett tag.

 

Tror att det ska sitta en fullflödespackning mellan limpa och förhöjningsblock och en flödesbegränsad mellan block och knä

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, såg nämligen att packningarna såg aningen olika ut och blev då osäker, därför jag funderar om problemet kan komma därifrån....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att packningarna hamnar i fel position har inget med ditt problem att göra. Däremot så kan du ev. få problem med kylbalansen i avgasdelarna mellan sidorna. 

 

Däremot en felaktig passform kan helt klart ge dessa problem, talar av egen erfarenhet.

På bilden nedan ser man min packning och avtrycket av vänstra kortsidans kylkanal, finns i princip inget packningsmaterial in mot avgaskanalen, vatten i cylindrarna som ett brev på posten.

 

image.png.2383ecc7a3d1be4e821c20309de9202b.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den infon, då skall jag dubbelkolla detta, då det kan vara så att jag råkat blanda ihop packningen för förhöjningen mot limpan och mellan förhöjning och knä....snuskigt lika men ändå olika :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-10 vid 09:10 skrev Gelis:

Att packningarna hamnar i fel position har inget med ditt problem att göra. Däremot så kan du ev. få problem med kylbalansen i avgasdelarna mellan sidorna. 

 

Däremot en felaktig passform kan helt klart ge dessa problem, talar av egen erfarenhet.

På bilden nedan ser man min packning och avtrycket av vänstra kortsidans kylkanal, finns i princip inget packningsmaterial in mot avgaskanalen, vatten i cylindrarna som ett brev på posten.

 

image.png.2383ecc7a3d1be4e821c20309de9202b.png

Så du menar att det skulle varit öppet även på kortsidorna? Jag har nämligen också en packning med packningsmatrial ute i kortsidorna och en packning som är öppen så att säga...skall kolla vilken som sitter mellan raiser och knä/limpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det ska vara stängt på kortsidorna men packningen passade inte till mina limpor/knän.

Man ser tydlig avtrycket från vänstra sidans kylkanal ingen packning kvar mot avgaskanalen

 

Men i ditt fall som har förhöjningsblock ska packningen som sitter mellan limpa och block vara öppen i kortändarna medans mellan block och knä vara stängd i kortändarna.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-10 vid 07:50 skrev Gelis:

Kolla så packningarna passar mot vattenkanalerna/avgaskanal så det inte blir för lite packningsmaterial däri mellan, vilket då gör att felet kan komma efter ett tag.

 

Tror att det ska sitta en fullflödespackning mellan limpa och förhöjningsblock och en flödesbegränsad mellan block och knä

Är det den med packningsmatrial ute på kortsidorna som du kallar flödesbegränsad Gelis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den med packningsmatrial ute på kortsidorna som du kallar flödesbegränsad Gelis?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yepp, med ett litet hål på kortsidorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har kollat nu och det sitter en flödesbegränsad packning på båda sidorna, ett litet hål ute efter kortsidan som du skriver, och det syns att vattnet gärna hade velat tränga igenom där precis som på din bild.

slall byta packningar efter din beskrivning, kan det vara så enkelt att det är där problemet är? 🤔🙏


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så respektive packning verkligen passar mot kylkanaler och avgaskanal både mot avgaslimpa- förhöjningsblock-avgasknä.

 

Ser ju ut som det läckt rejält runt packningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som att dom passar, är ju ändå orginal från Mercruiser...förutom att jag uppenbarligen satte packningarna fel...

Håller alla tummar jag har nu.....

Tack så länge för alla tips och råd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sedan någon vecka bytt packningar och monterat enligt tidigare inlägg....verkade fungera bra då vi varit ut 2 helger nu, kom hem igår utan problem och startade tidigare idag båda motorerna utan problem...skönt tänkte jag! Men....nu var jag ner och skulle kolla några grejer och fick för mig att starta igen, och då plötsligt gick den inte runt. 🤔

Vatten i alla 3 cylindrar på styrbord sida......

så, vad drar vi för slutsatser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-11 vid 16:49 skrev Gelis:

Kolla så respektive packning verkligen passar mot kylkanaler och avgaskanal både mot avgaslimpa- förhöjningsblock-avgasknä.

 

Ser ju ut som det läckt rejält runt packningen.

Nu har jag sedan någon vecka bytt packningar och monterat enligt tidigare inlägg....verkade fungera bra då vi varit ut 2 helger nu, kom hem igår utan problem och startade tidigare idag båda motorerna utan problem...skönt tänkte jag! Men....nu var jag ner och skulle kolla några grejer och fick för mig att starta igen, och då plötsligt gick den inte runt. 🤔

Vatten i alla 3 cylindrar på styrbord sida......

så, vad drar vi för slutsatser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det kommer in vatten i alla 3 cylindrar samtidigt och bara ibland känns ju konstigt. Frågan är om det kommer från avgassidan. Kommer inte ihåg om det är en Mercruiser eller VP . Om det är en Mercruiser så har jag för mig att det ska sitta klaffar i bockhornet, finns dom kvar. VP har också klaffar men i bla avgasbälgen, beroende på drevtyp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Mercruiser 4.3 MPI.

ja det är märkligt.....från början var det endast i 1 cylinder, men nu senast var det i alla 3 på styrbord....

detta efter rätt hård sjö hem i söndags....innan det har jag kört ca 50 distans totalt utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...