Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
luftburen

Spolpump från kylarintaget på motorn?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Jag tänkte installera en spolpump och båten är redan sjösatt, vill helst undvika att göra en till genomföring. Det finns en befintlig genomföring på 11 mm för sjövatten till pentryt men spolpumpen har ett intag på 19 mm. Min tanke är att sätta en T-koppling på slangen till kylarintaget för motorn och således ta vatten till spolpumpen därifrån då slangen är tillräckligt stor.

 

Är det en dålig idé?

 

Edit: tanken slog mig att installera en mindre tank från sjövattenintaget till pentryt. En slags buffert för spolpumpen

Redigerad av luftburen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt hade jag ett intag av vatten. Detta delades mellan spolpump, pentrypump och motor. Gick lite trögt att pumpa med fotpumpen i pentryt då motorn gick. Så länge man bara använder en av pumparna i taget blir det troligen inget problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid delat vattenintag mellan motor/spolpump. Nu beror det lite på hur stor spolpumpen är men med en som ger runt 10 liter per minut så fungerar det problemfritt. Inga backventiler och skit heller.

Motorn vattenintag stänger jag i hemmahamnen och då är j även spolpumpen stängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade samma fundering förra våren när jag installerade spolpump.

Hade tänkt mig en "T-koppling" på inkommande kylvattenslang innan sjövattenpumpen.

Men det hade blivit väldigt klumpigt och dyrt samt tagit upp en massa plats i motorrummet med en sådan koppling då slangen till spolvattenpumpen vida understeg dimensionen på kylvattenslangen. Det hade blivit flera dimensionsminskande övergångskopplingar. Jag var även rädd att man kanske ströp flödet på kylvattnet samtidig.

 

Därför kopplade jag spolvattenintaget med en annan "T-koppling" efter bordsgenomföringen, kulventilen och silen till toalettens intag av spolvatten. Nackdelen var att det blev en lång slang från spolvattenpumpen, som även den placerades inne på toaletten till spolslangen som finns på akterdäck, men det fungerar bra.

 

(Det kan dock tänkas att jag flyttar spolpumpen till en panel i motorrummet där redan båtens övriga pumpar är monterade, pentrypump och en av länspumparna. Men med en armerad sugslang in till toalettens intag som innan. Här finns en plats ledig där den tidigare hydraulpumpen till trimplanen satt, har nu interceptorer och ZipWake istället.)

 

Jag kan även tipsa om Biltemas "magiska" expanderande vattenslang.

Nu är det inte den modellen som finns i butiken nu jag har, utan förra årets modell, om nu det är någon skillnad... Men den fungerar väldigt bra, om man bara tömmer slangen efter det att man stängt av pumpen.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig sak är naturligtvis hur stor motor man har men på en liten segelbåtsdiesel är det inget problem att "stjäla" vatten. Byter man genomföringar så kan man passa på att gå upp en dimension.

Min båt har vattenintag i drevet som jag pluggar och sätter istället ett separat intag, dessutom blir ett separat intag till spolpumpen. Anledningen är elektriska ventiler, då kan man ha fler genomföringar!

 

Handfatets avlopp delar genomföring med toalettens intag. Underlättar vinterkonserveringen. Nu ska både denna och diskbänkens avlopp få elektriska ventiler!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-22 vid 11:14 skrev Georg_Ohm:

Jag gjorde slag i saken och gick (tog bilen) och köpte en. 30 m slang ryms i en liten plast"väska". 🤔 Det känns faktiskt som att det är magi inblandat. Helt klart att rekommendera. Tack för tipset! 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev McLasse:

Jag gjorde slag i saken och gick (tog bilen) och köpte en. 30 m slang ryms i en liten plast"väska". 🤔 Det känns faktiskt som att det är magi inblandat. Helt klart att rekommendera. Tack för tipset! 👍

Ingen orsak!

Jag köpte en kortare hokus-pokus-slang förra våren, jag tror inte att den finns kvar i sortimenetet längre, det gäller bara att glömma ihåg att stänga av pumpen först och tömma slangen sedan, innan man ev. kopplar loss slangen, det blir rätt bra tryck i den när den skall dra ihop sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövattnet till toaletten har 19 mm inre diameter om jag mnns rätt till vår Jabsco toa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-12 vid 22:42 skrev McLasse:

Jag gjorde slag i saken och gick (tog bilen) och köpte en. 30 m slang ryms i en liten plast"väska". 🤔 Det känns faktiskt som att det är magi inblandat. Helt klart att rekommendera. Tack för tipset! 👍

Var försiktig när du hanterar imitationerna av gardenakopplingar som sitter i båda ändarna av slangen. Om Biltema kopplingarna är lika dåliga som på ClasOlson-slangen jag har så gäller det att trycka in gardenahanen ordentligt o se till att låsringen på slangkopplingen går helt tillbaka. Annars är det stor risk att spärrarna inne i honkontakten går sönder. Min första slang fick "garantibytas" efter att jag provat slangen hemma i badrummet efter inköpet (usch vad det sprutade om slangen...). Den utbytta slangen har hanterats med större försiktighet med kopplingarna o har hållit i flera år.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har original Gardena så långt det går. Satte en dyrare med avstängningskran mellan slangen från pumpen och expandernade slangen. Använder också det pistolmunstycket som följde med pumpen. Det som Biltema skickar med slangen är nog bättre till att vattna blommer med, eller som barndusch.

Biltena har en gedignare koppling i mässinge eller brons, har inte testat den själv, men den känns rätt så bra, och just gedigen när man känner på den i butiken iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

Var försiktig när du hanterar imitationerna av gardenakopplingar som sitter i båda ändarna av slangen.

Jag tyckte det var lite på gränsen till svårt att få den att fastna på handelen. Behövde trycka lite hårdare än man behöver med Gardenas kopplingar. Skall ha varningen i åtanke när jag använder slangen. Problemet är att när det börjar krångla blir man ju inte mer försiktig. Det är lätt att "släggan" kommer fram när humöret naggas i kanten.

 

5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Biltena har en gedignare koppling i mässinge eller brons, har inte testat den själv, men den känns rätt så bra, och just gedigen när man känner på den i butiken iallafall.

Jag använder inte de lösa kopplingarna ännu utan bara handelarna man sätter på utkastaren samt deras y-koppling med avstängningsventiler. De har hållt bra en längre tid nu så jag kommer köpa deras lösa kopplingar när de andra jag har i plast har gått sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...