Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Emilperolov

V8 tappar kraft och ryker vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej. Sista dagen på förra säsongen uppstod ett problem på min marindiesel 300 hk v8. Gick bra att köra i ca 30 knop men när jag därifrån gasade på, hände inget, varvet stannade i princip, gick kanske till och med ner något och grå rök bildades, ljudet från motorn förändrades också till något dovare. Kunde sedan dra ner på gasen igen och båten gick som den skulle. Motorn svarar alltså inte på övre gaspådrag.  Några tips på vart jag kan börja leta efter problem? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, du kan ju alltid kolla om motorn får tillräckligt med bränsle på högre varv, börja med bränslefiltret.

Sedan kan man ju inledningsvis undra om turbon (om du har en sådan) laddar ordentligt (tänker på det dovare ljudet).

Kanske du skall kolla hur luftfiltret ser ut också.

 

Övriga forumdeltagare kommer med stor sannolikhet att fylla på med fler tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tja, du kan ju alltid kolla om motorn får tillräckligt med bränsle på högre varv, börja med bränslefiltret.

Sedan kan man ju inledningsvis undra om turbon (om du har en sådan) laddar ordentligt (tänker på det dovare ljudet).

Kanske du skall kolla hur luftfiltret ser ut också.

 

Övriga forumdeltagare kommer med stor sannolikhet att fylla på med fler tips.

Tack! Första i inlägget för mig, kanon med tips! Börjar med att kolla bränslefilter 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor?

Har den turbo?

Har den kompressor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med ohm, kolla alla flöden till motorn, så som bränsle luft osv.=) är det inte så att om motoron sotar mycket (grårök) så förbränner den väl inte riktigt som den skall om jag kommer ihåg rätt. Så rätta mig om jag har fel 😃

Så om det är så, så får den förmodligen för mycket bränsle? och då kanske de skulle kunna vara ventilinställningar som behöver göras kanske?

Högst oklart om detta stämmer men en tanke iaf=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Eld-:

Vad är det för motor?

Har den turbo?

Har den kompressor?

 

Det är en motor som heter hammerhead MD 300, gjord av MarineDiesel. Tror det är en cheva-motor i grunder. Den har kompressor 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

Vad är det för motor?

Har den turbo?

Har den kompressor?

 

 

4 minuter sedan skrev danzo:

håller med ohm, kolla alla flöden till motorn, så som bränsle luft osv.=) är det inte så att om motoron sotar mycket (grårök) så förbränner den väl inte riktigt som den skall om jag kommer ihåg rätt. Så rätta mig om jag har fel 😃

Så om det är så, så får den förmodligen för mycket bränsle? och då kanske de skulle kunna vara ventilinställningar som behöver göras kanske?

Högst oklart om detta stämmer men en tanke iaf=)

Bra då att veta vad det är för maskin du har, ovanstående är ju mer generella råd som gäller alla dieselmotorer.

 

Berätta också hur många drifttimma motorn har, om du kan se det på någon timräknare.

 

Men en turbo som står still eller roterar för långsamt blir det mörk, ofta svart rök.

Det händer att turboaggregat sotar igen och stannar utan att det egentligen inte är något fel på dem, går i allmänhet att snurra igång med handkraft igen. Men om du känner en tröghet och ett radiellt eller axiellt glapp är turbon utsliten. Man kan köpa nya turbor, standard delar, man kan köpa en begagnad som är renoverad eller du kan lämna in din turbo för renovering. Kolla på Eniro efter "Turborenovering" eller liknande sökord. Bara på Hisingen finns det två sådana firmor....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Emilperolov:

Det är en motor som heter hammerhead MD 300, gjord av MarineDiesel. Tror det är en cheva-motor i grunder. Den har kompressor 

Det kan vara så "enkelt" att det är kompressorn som inte kopplas in. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplas en kompressor bara in vid högre varvtal? Ursäkta den låga kunskapsnivån 😬

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Emilperolov:

Kopplas en kompressor bara in vid högre varvtal? Ursäkta den låga kunskapsnivån 😬

Det beror på motor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...