Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
YamaHans

Tips på plotter

Rekommendera Poster

Hej!

Efter att ha kört några år med enbart sjökort har jag bestämt mig för att skaffa en plotter!

Har en Yamarin 575. Vi gör inga långfärder men vi kör ofta i grunda vatten med omärkta farleder så funktion med att spara rutter vore kanon!

Har tänkt mig en 5"-7" skärm med ekolod i samma.

Har sneglat på Lowrance Hook-5, men fick för mig att den var riktad till fiskare. Vet nån om kartfunktionerna fungerar bra?

Har även kollat på Dragonfly 7 som e ganska förmånlig, men den kändes lite trög i menyerna.

Nån som testat dessa eller har några bra förslag? Har tänk mig nåt 7000kr klassen.

 

Tacksam för svar! /Hans

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att 5 tum är för lite för sjökort och ekolod på samma, jag har en Lowrance Ti 9 tum (minns inte hela namnet, men det är en dyrare modell än Hook). Jag är dock inte helt vän med ekolodgivaren där (minns inte heller vad den heter, men den är 20 cm lång och har bl.a sidscan), den är svår att ställa in för att visa djup när man åker fort i grov sjö. Skall du inte fiska så satsa gärna på en givare som funkar bra även i 35 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skulle det vara ett väldigt bra erbjudande på en GARMIN ECHOMAP PLUS 62CV.

Vad tror ni om den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns gott om erbjudanden, kolla och jämför. Titta på priset inkl de sjökort du behöver.

Sen är det väldigt bra att klämma och känna i en butik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att man för tillfället ska undvika Garmins nya sjökort G3. Dom verkar ha klantat till det en del när dom integrerade Navionics sjökortsdata med sina egna:

 

http://www.dagensbatliv.se/sjokort/uppdatering-och-sammanslagning-inte-alltid-till-det-ba-ttre

 

http://www.dagensbatliv.se/sjokort/digitala-sja-korta-kan-ga-ra-ba-tfa-rden-farlig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns Hydrogtafikas sjökort

över de områden du är ute

o far i, så satsa på plotter som klarar dessa sjökort! 

 

Har hittat många grund som inte finns med i övriga. Grund som i te finns o s v. 

 

Har du möjlighet, så köp nåt som har

framåtseende ekolod. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar även Eniro På Sjön. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Tomas99:

Det verkar som att man för tillfället ska undvika Garmins nya sjökort G3. Dom verkar ha klantat till det en del när dom integrerade Navionics sjökortsdata med sina egna:

 

http://www.dagensbatliv.se/sjokort/uppdatering-och-sammanslagning-inte-alltid-till-det-ba-ttre

 

http://www.dagensbatliv.se/sjokort/digitala-sja-korta-kan-ga-ra-ba-tfa-rden-farlig

 

De va ju just typiskt! Men tack för tipset!

Men det uteslutet ju alla nya Garmin då😑

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Hybro:

Finns Hydrogtafikas sjökort

över de områden du är ute

o far i, så satsa på plotter som klarar dessa sjökort! 

 

Har hittat många grund som inte finns med i övriga. Grund som i te finns o s v. 

 

Har du möjlighet, så köp nåt som har

framåtseende ekolod. 

Jag kör i Finska farvatten så där finns väl inget hydrographica om jag förstått rätt?

Ej heller Eniro...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men innan du ger upp med Garmin, kolla navigatorn i en butik med aktuellt sjökort så kan du avgöra själv. Kanske även Garmin G2 finns tillgängligt år? G3 är ju sprillans nya sjökort och därav problemen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla plotters från de stor tillverkarna är nog ungefär lik bra. Det som skiljer är handhavandet, en del är mer logiska än andra.

Sen skiljer et en del på sjölort, både i inköp och kostnad för framtida uppdateringar. För mig är det viktigt att kunna ha sjökort från olika tillverkare, känns tryggt.

Framåtseende är enkul grej men kostar runt 7 tkr extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev bhemac:

Alla plotters från de stor tillverkarna är nog ungefär lik bra. Det som skiljer är handhavandet, en del är mer logiska än andra.

Sen skiljer et en del på sjölort, både i inköp och kostnad för framtida uppdateringar. För mig är det viktigt att kunna ha sjökort från olika tillverkare, känns tryggt.

Framåtseende är enkul grej men kostar runt 7 tkr extra.

 Inte behöver man väl köpa sjölort, det ligger ju massvis med skit och flyter med stömmarna, som tillslut spolas upp på i de Bohusländska vragvigarna.

 

Jag har och har haft några olika, just nu en utgången modell från en nästan lika utgången firma, en Nordhstar, samt en fyra år gammal Garmin, båda med ekolod. Jag anser att Garmin är enklare att handha, men det är väl en vanesak, måhända för att jag använde en Garmin redan för många år sedan och menyerna ser ungefär likadana ut då som nu.

 

Det är sällan mina båda eklod fungerar tillfredställande i farter över tio knop, men det händer. Men ofta varnar dom för osäkra mätvärden. Men när jag kör i den hastigheten håller jag mig i farled eller i synnerligen kända vatten, varför jag har svårt att förstå vitsen med högfartsekolod.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag börjat kolla på Simrad Cruise 7 med C-maps kartor!

Verkar va en väldigt användarvänlig plotter med inriktning på kartor och navigering.

Nån som testat Simrad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev YamaHans:

Nån som testat Simrad?

Inte just den men jag kör en Simrad NSS evo2 och en B&G Vulcan och kan bekräfta att de är mycket användarvänliga och logiska. Den har samma "vridknapp" som min NSS och som kan använda för zoomning, något som man har stor nytta, snabbt zooma ut för en överblick och sen lika snabbt tillbaka.Jag hade en "GPS-kurs" där folk hae med sina egna plotters. Sista gången visade jag min NSS. Efter det blev ingen deltagarna sig lik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev bhemac:

Jag hade en "GPS-kurs" där folk hae med sina egna plotters. Sista gången visade jag min NSS. Efter det blev ingen deltagarna sig lik.

Är det en stor skillnad mot Garmin? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Kane:

Är det en stor skillnad mot Garmin? 

Säg så här, alla var nog överens om att Simrad var mer logisk och därför enklare att jobba med. Det är väldigt bra om man kan jämföra sida vid sida och jämföra sådana operationer som man ofta utför. Tex lägga upp en rutt, aktivera nattläge, dela fönster mm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Inte just den men jag kör en Simrad NSS evo2 och en B&G Vulcan och kan bekräfta att de är mycket användarvänliga och logiska. Den har samma "vridknapp" som min NSS och som kan använda för zoomning, något som man har stor nytta, snabbt zooma ut för en överblick och sen lika snabbt tillbaka.Jag hade en "GPS-kurs" där folk hae med sina egna plotters. Sista gången visade jag min NSS. Efter det blev ingen deltagarna sig lik.

Låter ju lovande!

De va just vridknappen jag också fastnade för! Såg väldigt smidig ut i menyerna också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...