Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Baxlaget

Funderar på att bli båthandlare för reservdelar

Rekommendera Poster

Just nu skrev Jorgen01:

Ja det är ju i sådana läge som du nu befinner dig i , som det är värt varenda öre.

Har man inte råd med båt och godsaker så får man avstå.

Och sluta gnälla om vad det kostar, det gör inte båtägandet roligare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

 

Tycker du att 3% marginal är bra eller missförstår jag dig?

 

tycker helt klart att 3% vinstmarignal är bra ja, tycker du det är dåligt? Har själv ett bolag som ligger på mellan 3-4% i vinst marginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ja det är ju i sådana läge som du nu befinner dig i , som det är värt varenda öre.

Har man inte råd med båt och godsaker så får man avstå.

Och sluta gnälla om vad det kostar, det gör inte båtägandet roligare.

 

 

Skulle inte vilja säga att det är gnäll för min del, utan det handlar mer om att man får en fruktansvärt dålig upplevelse på varje varv man jobbar med, även att man betalar dyra pengar för att slippa just detta! Å andra sidan förstår jag inte ens varför du bemödar dig att kommentera i denna tråden när det nu gäller sådana här saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev danzo:

 

Skulle inte vilja säga att det är gnäll för min del, utan det handlar mer om att man får en fruktansvärt dålig upplevelse på varje varv man jobbar med, även att man betalar dyra pengar för att slippa just detta! Å andra sidan förstår jag inte ens varför du bemödar dig att kommentera i denna tråden när det nu gäller sådana här saker.

Har ägt  femton båtar de senaste tjugo åren, dock ingen dyrare än 300000 kr, kul hobby

att byta båt. Har varit både nya och begagnade. Har dock aldrig tjänat en spänn på dessa.

Men skit samma pengarna skall rulla. Jag tror att jag har ett visst kunnande om detta

därav mina kommentarer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev danzo:

 

tycker helt klart att 3% vinstmarignal är bra ja, tycker du det är dåligt? Har själv ett bolag som ligger på mellan 3-4% i vinst marginal.

Vad säger revisorn?

3% brukar anses dåligt, resultatet kan kan lika gärna bli negativt, har man inte goda reserver och/eller ett stort aktiekapital så kan man snabbt bli likvidationspliktig.

5-7% brukar anses acceptabelt men >10% är önskvärt för ett företag som ett varv med personal och utrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev danzo:

 

tycker helt klart att 3% vinstmarignal är bra ja, tycker du det är dåligt? Har själv ett bolag som ligger på mellan 3-4% i vinst marginal.

Beror helt på vilken bransch du är i. Men ja, jag tycker det är lågt generellt sett.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag ha en avkastning under 10% skulle jag ta en anställning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade vi haft en avkastning på mer än 10% så hade jag bara behövt jobba ett år, så det hade varit kalas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎05‎-‎23 vid 20:56 skrev heimlaga:

när man i stället borde fundera om man har bättre tillgång på tid eller pengar och var tiden respektive pengarna för saker framåt på bästa vis.

Hörde ett radioprogram (radio är en manick som får in ljudet via radiovågor. Ungefär som en mobiltelefon, fast den som sänder kan inte höra den som lyssnar) om en kvinna som odlade alla sina grönsaker själv. Hon räknade med att det var en halvtidssyssla att odla, skörda, ta hand om och konservera, men hon behövde ju nästan inte köpa någon mat eftersom hon bara åt kött och fisk i begränsad mängd.

 

Frågan är om det är lönsamt, men för henne var det lönsamt eftersom hon gillade grönsaker och att odla dem. Halva hennes arbetstid blev ju som fritid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det vi pratar om?

 

Vinstmarginal = (Försäljning – Kostnad) / Försäljning

Bruttovinstmarginal ?

Nettovinstmarginal ?

Avkastning på investering = Nettovinst / Investeringens kostnad

Avkastning på eget kapital = Resultat / Eget kapital

Avkastning på totalt kapital = (Rörelseresultat + Finansiella intäkter) / Totalt kapital

Något annat

 

Det blir rätt olika nyckeltal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...