Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Baxlaget

Funderar på att bli båthandlare för reservdelar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Efter att ha läst ett antal inlägg i detta forum verkar trenden vara att så fort man har en misstanke om att något är fel för en viss del i båten ska allt som har med den delen att göra ersättas med nytt. 
Till exempel var det någon som hade gammal bensin i tanken, då ska tanken, bensinslangen och tillhörande filter köpas nytt.

Någon annan hade problem med tändningen så halva elsystemet byttes ut.
När motorn inte startat för att batteriet är slut så köper man ett nytt batteri. Självklart startar motorn med ett laddat batteri. Men var kommer laddningen ifrån? Generatorn! Har du kollat laddningsspänningen? Vad ska den vara tro?

 

Trots den lite underliga hysterin att köpa nytt istället för att felsöka uppskattar jag detta forum som alltid har bra tips till de som frågar. 

Hur sedan svaren hanteras är orsaken till min affärsidé ... 

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma filosofi som märkesverkstäder för bilar verkar ha i DNA't..... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag håller inte med dig om detta med att byta ut allting.

Jag kan tvärtemot se att många av forumdeltagarna tipsar om reparationer med billiga resevdelar, eller med begagnade och renoverade ersättningsdelar.

Men vi kanske inte läser samma trådar?

 

Däremot tycker inte jag att man in absurdum skall reparera saker som har med säkerheten att göra, om det nu inte finns rep.satser. Flytvästar, livbojar och sådant reparerar man i princip inte. Livflottar lämnas in för ompackning exv. 

Startmotorer och generatorer är viktiga ombord, även om de inte räknas till de yttersta säkerhetsprylarna. Man sätter bara inte in begagnade sådana, om man nu inte vet att dom är nästan nya. Man kan köpa begagnade renoverade med garanti, om man nu inte vill lämna in sin gamla startmotor eller generator för renovering.

 

Det var längesedan vi hade några ingående toalettdiskussioner, om läckande backventiler, jokerventiler och verkningslösa pumpar.... Vad jag minns av dessa diskussioner var att vi alla rekommenderade att behålla toan eftersom det fanns renoveringsatser att köpa. 

Tja, eller.... det fanns väl alltid någon som föreslog urinseparerande mulltoa eller multidyr vacuumtoalett istället, så att diskussionen kom på avvägar.

 

Däeremot kan man ju råda en del trådskapare som redan i frågan säger att dom inte har några tekniska kunskaper eller möjlighet att förstå eller reparera det som gått sönder, att vända sig till fackman eller köpa nytt.

 

Jag ser med skepsis på en hel del båtprylar som är "underhållsfria" alltså inte går att reparera, modern elektronik exempelvis. Vem reparerar ett ekolod som för två år sedan kostade 1500kr? Innan ens felsökningen kommit i gång är man ju nästan uppe i den summan. Dyrare elektroniska prylar är inte sällan kapslade eller ihopsatta med mystiska skruvar som varken är spår, stjärna, insex eller torx... Felsökning och reparation begränsas till att kolla om kablarna är hela och att det kommer fram spänning.

 

Sedan kommer man ju förr eller senare fram till en brytpunkt.

Kan väl nämna tråden med funderingar om att byta ut en gammal MD11(?) i en segelbåt.

Här kommer ju olika ekvationer in. Vad finns det kvar som går att renovera, vad kostar resevdelarna, hur många timmars jobb är det. Blir det en bättre och starkare motor än när den var ny. Vad kostar en ny maskin och hur mycket tillförlitligare är den, hur mer användarvänlig och även miljövänlig är den? Skall det vara elmotor Istället? Samma diskussioner på ett ungefär när det gäller gamla utombordare... Skall man idag renovera en gammal tvåtaktare som kanske bara körs tio timmar per säsong? Rimlighet, kostand arbetsinsats och inte minst miljö.....

 

Vi är väl redan fast i konsumtionssamhället, det gäller väl att vända trenden och det är väl det Baxlaget vill påskina med denna tråd.

Visst man kan reparera nästan allting, köpa second hand inte minst på Tradera och Blocket men vem är så urbota dum att de köper en begagnad mer än tio år gammal flytväst där, eller en tvåtaktsutombordare som inte varit igång på någar år men enligt annonsen "fungerade bra när båten togs upp 1997... ".

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man mekar själv kan man byta enstaka delar. Ska man anlita en dyr mekaniker så lönar det oftast att byta grejerna runt omkring samtidigt.

Dagens melodi är att byta innan sakerna går sönder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske läser på olika sätt. Tycker jag får bra input när något krånglar. Jag hör till skaran som lagar så långt det går och skall det bytas vill jag ändå helst laga innan jag slänger :-). Ser det delvis som en säkerhetsfråga, vet man hur saker fungerar går det snabbare att felsöka och hitta alternativa lösningar om någonting krånglar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en trend i samhället i stort att köpa nytt, byta ut i stället för att fixa. Det är (kanske) enklare och snabbare. Att anlita någon för att lösa småproblem kostar skjortan, och har man inte vant sig vid att ge sig på allting själv så blir tröskeln hög. 

Tror dock att MG till stor del befolkas av sådana som gärna skruvar själva.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Om man mekar själv kan man byta enstaka delar. Ska man anlita en dyr mekaniker så lönar det oftast att byta grejerna runt omkring samtidigt.

Dagens melodi är att byta innan sakerna går sönder.

 

1 timme sedan skrev classelagare1:

Man kanske läser på olika sätt. Tycker jag får bra input när något krånglar. Jag hör till skaran som lagar så långt det går och skall det bytas vill jag ändå helst laga innan jag slänger :-). Ser det delvis som en säkerhetsfråga, vet man hur saker fungerar går det snabbare att felsöka och hitta alternativa lösningar om någonting krånglar. 

Toaletterna är väl bra exempel på det.

Så länge det finns renoveringssatser att köpa, gör man det och byter alla packningar, packboxar, O-ringar och jokerventilen. Nu minns jag inte hur det var med röd respektive grön etikett på pumparna, men till den ena finns det en renoveringssats att köpa, men inte till den andra, då byter man sonika hela pumpen mot den senare versionen. Man kan väl kanske dra en parallell till olika motorer också, renovera själv eller lämna bort så länge det finns reservdelar och så länge som det är rimligt, med tanke på slitage, gångtimmar per år, miljö och allt sådan, ja inte minst ekonomin.

 

Nödreparationer till sjöss, är ett annat kapitel, då man inte har rätt reservdel, men gärna vill komma i land samma dag... Här kan man ju tillåta sig att täta mindre läckor med eltape, använda buntaband till saker dom inte är avsedda för, även den i marina sammanhang så förhatliga "sockerbiten" alltså den delbara kopplingslisten avsedd för torr hemmamiljö... Bara man nu inte glömmer ihåg att göra det ordentligt när man kommit i land eller "nästkommande vardag" då man kunnat köpa rätt grejer.

Men handen på hjärtat, så har väl vi alla en eller annan nödreparation ombord som med tiden blivit permanent.

 

Men sedan ser man ju inlägg där trådskaparen erkänner att (oftast en han) inte känner till hur saker och ting fungerar, vill ha hjälp, men man ser redan på ordvalet att "hen" har dålig koll, men vill ha det, men små möjligheter att felsöka på rätt sätt. Jag minns ett exempel då jag eller någon annan föreslog att man skulle mäta spänningen över batteriet, och följdfrågan kom väl litet kamouflerat, men ungefär "hur gör man det"... Det som man själv anser lika självklart som att solen går upp i öster, anser någon annan som ett mysterium eller en helt ny kunskap. Det får man ju då ta hänsyn till och kanske då föreslå trådskaparen/frågeställaren att vända sig till en båt/fordonselektriker eller kanske en kompis med någorlunda kunskaper i ellära.

 

Jag hjälpte en höst en killen ett resa en täckställning, det hade han aldrig gjort tidigare. Minns inte om det var en NOA eller om det var "Press & Son" spelar i sammanhanget ingen roll, men killen fick inte i hop det, då han skruvade skruvarna åt fel håll.... och förstod inte hur ett spärrhandtag funkade (det var nog en P&S). Alla har inte tummen mitt i näven, en del har fem tummar mitt i handen.

Man kan undra hur han bar sig åt för att byta glödlamporna hemma, eller om frun gjorde det, eller fastighetsskötaren?

 

Det kan ju inte alla varit förundrat att få bygga med Meccano och teknik-Lego under barn- och ungdomsåren, att ha haft en far som var händig och fått varit med i dennes verkstad och där fått förstöra stämjärn och bryta av tumstockar. Att ha fått börja med en optimistjolle som man fick slipa och lacka (utan andningsskydd och hörselkåpor) för att sedan helt själv få navigera i såväl bleke som alldeles för hård vind (med flytväst påtagen). Det var väl så man fick sjö- och båtvana.

 

Båtintresserde som i vuxen ålder börjar intressera sig för båtlivet måste man ju kunna hjälpa till rätta på ett bra sätt. Om de nu inte bär sig dumt åt och har fel attityd, men det är det ju få som har, dessvärre är det dom man kommer ihåg.

Åtskilliga är ju historierna både här och irl, om hur den nyblivne ägaren till en 40-fotare dundrar in i bryggan efter att ha plogat upp en massa ankarlinor och inte inser sitt misstag utan skyller på alla andra... Nåväl delvis sidospår, men ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"man kanske läser på olika sätt" med varianter i denna tråd tycker jag var bra kommentarer.

Ofta läser man vad man vill höra/läsa. Då blir tolkningen därefter.
 

Upprepar mig: Jag skulle vilja att båtfolk blev bättre på att analysera vad som är fel istället för att rusa iväg och köpa nytt. Praktexempel är när batteriet är slut och man springer direkt och köper ett nytt istället för att kontrollera vad som verkligen är felet.

 

Men det är klart, lättare att hala upp plånboken än multimetern ...

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev trewq:

...

Tror dock att MG till stor del befolkas av sådana som gärna skruvar själva.

Jag tycker att det framgår med all önskvärd tydlighet.

Sådana som kan skruva, sådana som tror sig kunna och sådana som vill lära sig skruva...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag märker litet av samma fenomen.....för mig fungerar det såhär:

 

Min farbror brukar vara den som jag diskuterar båttekniska frågor med. Han är den sortens människa som bland annat har byggt en 29 fots heldäckad motorbåt i ribbkravell av virke som han hade huggit i egen skog. Virket hyvlade han på sin egen rikt-planhyvel som han hade byggt på stommen av en skrotad tryckpress. Motorn till båten var en bilmotor ur en skrotad Volvo som han marinkonverterade och byggde om för fotogendrift. Senare har han bytt den mot en fyrcylindrig Perkins ur en skrotad skördetröska. Packbox och hylsa och propelleraxel är egen tillverkning liksom de flesta beslagen.

Vid andra tillfällen har han bland annat sågat av en fyrcylindrig Ford bilmotor på mitten och marinkonverterat den så han fick en tvåcylindrig båtmotor.......... och byggt sin egen griplastare som han använder i skogen (han köpte cylinderrör och kromad cylinderstång som metervara och så köpte han rotatorn och så gjorde han resten själv)...... och då han var i Norge på motorcykelsemester och fick vevlagerhaveri gjöt han nytt vevlager och skavade in det för hand på en campingplats...... och så brukar han ändra stigningen på begagnade propellrar så de skall passa till båten som de skall användas på..... han har väl byggt ett dussin träbåtar och ett par tre plastbåtar genom åren.

 

Själv är jag inte ens hälften av hans 65-åriga erfarenhet som mekaniker och båtbyggare och så är jag faktiskt inte fullt lika extrem. Även om jag brukar reparera det mesta och kan en del både om metallarbete och träarbete och motorer. Flickvännen brukar beskriva mig som en genetiskt utspädd version av min farbror.

 

Därför är det ju naturligt att jag vet ungefär vad jag vill uppnå men jag söker ofta ett litet enklare sätt att göra det på än han föreslår även om jag inte varken vill eller har råd att ta steget fullt ut och köpa allting färdigt.

Samtidigt som jag ju har väldigt litet erfarenhet av plastbåtar och därför ibland måste fråga grundläggande saker.

När svaren då blir att jag borde köpa det och det och det och det och anlita proffs när jag inte kan själv då blir jag ju smått irriterad och litet tvär....... och då blir jag utnämnd till besserwisser som inte vill ha hjälp.

 

Det borde ju någonstans finnas utrymme för någon sorts rimlig mittemellannivå!

 

 

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev heimlaga:

Jag märker litet av samma fenomen.....för mig fungerar det såhär:

 

Min farbror brukar vara den som jag diskuterar båttekniska frågor med. Han är den sortens människa som bland annat har byggt en 29 fots heldäckad motorbåt i ribbkravell av virke som han hade huggit i egen skog. Virket hyvlade han på sin egen rikt-planhyvel som han hade byggt på stommen av en skrotad tryckpress. Motorn till båten var en bilmotor ur en skrotad Volvo som han marinkonverterade och byggde om för fotogendrift. Senare har han bytt den mot en fyrcylindrig Perkins ur en skrotad skördetröska. Packbox och hylsa och propelleraxel är egen tillverkning liksom de flesta beslagen.

Vid andra tillfällen har han bland annat sågat av en fyrcylindrig Ford bilmotor på mitten och marinkonverterat den så han fick en tvåcylindrig båtmotor.......... och byggt sin egen griplastare som han använder i skogen (han köpte cylinderrör och kromad cylinderstång som metervara och så köpte han rotatorn och så gjorde han resten själv)...... och då han var i Norge på motorcykelsemester och fick vevlagerhaveri gjöt han nytt vevlager och skavade in det för hand på en campingplats...... och så brukar han ändra stigningen på begagnade propellrar så de skall passa till båten som de skall användas på..... han har väl byggt ett dussin träbåtar och ett par tre plastbåtar genom åren.

 

Själv är jag inte ens hälften av hans 65-åriga erfarenhet som mekaniker och båtbyggare och så är jag faktiskt inte fullt lika extrem. Även om jag brukar reparera det mesta och kan en del både om metallarbete och träarbete och motorer. Flickvännen brukar beskriva mig som en genetiskt utspädd version av min farbror.

 

Därför är det ju naturligt att jag vet ungefär vad jag vill uppnå men jag söker ofta ett litet enklare sätt att göra det på än han föreslår även om jag inte varken vill eller har råd att ta steget fullt ut och köpa allting färdigt.

Samtidigt som jag ju har väldigt litet erfarenhet av plastbåtar och därför ibland måste fråga grundläggande saker.

När svaren då blir att jag borde köpa det och det och det och det och anlita proffs när jag inte kan själv då blir jag ju smått irriterad och litet tvär....... och då blir jag utnämnd till besserwisser som inte vill ha hjälp.

 

Det borde ju någonstans finnas utrymme för någon sorts rimlig mittemellannivå!

 

 

Håller med om att i stort sett vem som helst kan göra vad som helst själv istället för att man ska anlita nån, oftadst omotiverad, som måste göra det.

Frågan är ju hur motiverad "man" är...

Såklart man ska kunna gä "genvägen" och fråga nån som redan gjort det.

Svar från dom som inte gjort det själv och dom som påstår att "det kan man inte göra själv"- får man låta bli att se.. även fast det ibland är 100% av svaren..

🖒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är inte unikt för Maringuiden, alla forum har medlemmar med olika nivå på kunskap och färdigheter. En del kan inte tänka sig annat än att köpa nytt. Andra lindar om sin generator hemma på köksbordet med begagnad lindtråd från en gammal ABB-motor. Man får som trådskapare ta att det kommer svar från alla synvinklar. Det är sällan man kan göra ett entydigt sammandrag av svaren man får i diskussionen som uppstår.

 

Det blir ungefär så här:

 

En tämligen nybliven medlem har ett problem med sin motor. Utan att nämna vilket märke, om det är en utombordare eller inombordare, utan att ens först har öppnat på motorkåpan ställs sedan en fråga och kanske ett eget förslag på hur problemet kunde lösas. Vad tycker forumets allvetande om det?

 

Jo så här:

1. Googla för helvete!

2. Att lösa problemet på det sättet är livsfarligt, alla kommer att dö!

3. Det är olagligt.

4. Någon har en bekant vars moster minsann är advokat (inom företagsjuridik) och hon hävdar bestämt att det visst är lagligt.

5. En skriver ett långt inlägg där vederbörande omständligt och ibland på ett underhållande sätt förklarar att hen inte har något svar på trådskaparens dilemma.

6. Följande inlägg handlar om hur miljövidrig en sådan lösning är.

7. Svaret på det är att det är så få som gör på det sättet att det i praktiken inte har någon som helst miljöpåverkan.

8. Två gamla forumrävar tar upp någon gammal dispyt.

9. En föreslår järntråd.

10. En annan hävdar då att man måste använda rostfri järntråd.

11. Nästa hävdar att det banne mig heter syrafast järntråd.

12. Där är det läge för någon att påminna om att inte köpa den syrafasta järntråden på Biltema.

13. Nästa ser det som en omöjlighet att kalla syrafast ståltråd för järntråd.

14. Någon yngling under 65 menar att järntråd är stenålders och rekommenderar buntband.

15. Följande inflikar att det i så fall skall vara väderbeständiga märkesbuntband, annars blir det livsfarligt och alla kommer att dö.

16. Då är det läge att påminna om att man skall använda dubbla buntband och lägga dem så att låsningarna är på varsin sida.

17. Buntbanden skall i alla fall inte köpas på Biltema!

18. En av de gamla forumrävarna lämnar forumet efter ett ilsket sista inlägg.

 

Trådskaparen har vid det här laget suckat djupt och lämnat sin tråd och forumet åt sitt öde.

 

Två dagar senare är den gamla forumräven som lämnade forumet i vredesmod tillbaka under ny pseudonym.

 

Femton år senare är det någon ny forummedlem som frågar hur TS löste sitt problem eftersom vederbörande har samma problem...

 

 

 

 

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 4
  • Haha 16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Faderullan:

Det är inte unikt för Maringuiden, alla forum har medlemmar med olika nivå på kunskap och färdigheter. En del kan inte tänka sig annat än att köpa nytt. Andra lindar om sin generator hemma på köksbordet med begagnad lindtråd från en gammal ABB-motor. Man får som trådskapare ta att det kommer svar från alla synvinklar. Det är sällan man kan göra ett entydigt sammandrag av svaren man får i diskussionen som uppstår.

 

 

 

 

 

 

 

Så sant

Det är så lätt att glömma att människor är olika.

Det viktiga är väl just det....... att vi alla försöker bli bättre på den saken.

 

Jag blir bara litet trött på när alla svar jag får från ena sidan är att jag borde köpa och köpa och köpa och allt allt annat är omöjligt....... och från andra sidan kommer svaret är det helt onödigt att köpa ny lindtråd generatorn.........

 

Förresten är det väl mina försök att linda om ankaret på en fräsmotor som gav upphov till det exemplet

Redigerad av heimlaga
Eftertankens kranka blekhet
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om jag gjort någon femma någon gång?

 

Sedan Heimlagas farbror, kan tyckas att han tog genvägar då han inte bröt malmen själv eller odlade träden som han sedan skulle såga till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpa nytt eller laga? Frågor att ställa sig:


När något inte fungerar som tänkt så börjar man med en felsökning, (inte att köpa nytt allt som är i närheten).
Är man nu helt novis på felsökning men kanske vill lära sig så frågar man en kompis eller kompis kompis osv.  Novisen är sedan med på felsökningen och lär sig ett och annat. 


Utfallet av felsökningen bör sedan peka på vad som egentligen är trasigt.
Nu kommer frågorna:

  • Går den delen att laga?
  • Lönar det sig?
  • Hur gammal är den?
  • Vad kostar en ny?
  • Klarar jag att byta den själv?
  • ... osv...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har iallafall märkt att kvaliteten har blivit sämre på mycket som säljs som båt tillbehör.

Jag valde en helt ny toalett istället för att byta membran osv. Varför? 600kr komplett packningar mm, 1000kr för en helt ny, större och modern. Min var säkert över 15 år gammal. Lagar saker gör jag, men försöker att felsöka varför saken har gått sönder, oftast pga urusel kvalité.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart! Det var det jag skrev: Lönar det sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är, göra det själv eller be någon annan göra det själv? Allt är faktiskt gjort av någon som gjort det själv, eventuellt som i fallet med kärnkraftverk, många som tillsammans gjort det själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Självklart! Det var det jag skrev: Lönar det sig?

Japp. Tid är också pengar för mig iallafall. 

Monterade såklart toaletten själv, skulle ALDRIG anlita någon oavsett vad som skall göras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var länge sedan jag råkade ut för att att någonting lönade sig i närheten av båten frågan är snarare hur illa det blir. 😊 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl litet samma fenomen som med så mycket annat. Livet är en berg och dalbana. Ibland har man tid och ibland har man pengar men de båda inträffar aldrig samtidigt.

 

Fast jag reagerar ofta på att folk har blivit så fruktansvärt snabba att slå stämpeln "omöjligt" på allt för att därefter klaga att allting är så dyrt...... när man i stället borde fundera om man har bättre tillgång på tid eller pengar och var tiden respektive pengarna för saker framåt på bästa vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara kasta in några snabba ord här med en liten vinkel=)

Jag är väl den personen som egentligen vill göra allt själv, men hinner/orkar inte riktigt hela vägen och har väl heller inte alla verktyg och all kunskap. Så brukar sluta med att jag gör en del själv en del på varv. och här kommer min vinkel in, vad kan man egentligen kräva och förvänta sig av ett varv? och på varvet tycker jag väldigt ofta att det blir typ så här, denna delen är trasig, behöver bytas. Så kollar man lite själv hur det funkar och då visar det sig att det går och laga eller fixa på ett smidigare vid genom att göra på olika sätt. Varven gör ju ofta som så, laga = 10' ny 5'. och så visar det sig att ja laga och beräknat med deras 8h arbete som inte stämmer som vanligt utan i verkligheten är 2h och då slutar det med att laga på 4' och inte 5. Var nu bara ett exempel med pengarna jag hade nog valt och köpa nytt om de skiljde så "lite".

 

Kan ta ett exempel från min båt nu, varvet säger att båda magnetkopplingarna behöver bytas och så börjar man forska lite varför de behövs bytas egentligen. och då visar det ju sig att så kanske fallet inte är utan bara att de är fel monterade eller att några packningarna har släppt eller dylikt. Dessa kostar ju 4,5' stycket och de menade på att båda behövde bytas. Detta kommer jag förmodligen kunna åtgärda själv genom att ha loss sakerna montera det korrekt och även skrapa loss lite rost bara.

 

Det jag skriver här, är nog det som mer eller mindre får mig till att vilja sälja båten och aldrig mer ha båt, för har man otur några år så är det 10 sådana har saker på två säsonger och man vill bara sänka skiten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varven måste ta ut ganska mycket. Personal, lokaler, utbildning, träningsbidrag, säkerhetsutbildningar mm. Ofta tar jobbet mycket längre tid än man tror. Reparerar man något som sen ändå går sönder så får man göra om på garanti utan att få betalt osv.

Ta en kreditupplysning på varven, inte tjänar de så mycket?

Samtidigt är detta mycket bra för den som kan fixa själv, det går att spara mycket pengar jämfört med att lämna bort jobben.

Sen är det ju det där med tid, många vill göra så många olika saker och då hinner man inte. Enklare att betala och dessutom är det billigt att låna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart de måste lämna garanti, men om de gör ett arbete eller "renoverar" eller fixar något på någonting och sedan sakerna inte funkar, så hade jag ju i min tur även gått på de som levererar reservdelarna, för funkar inte sakerna när man monterar de så har ju de lika mycket ansvar som varvet har. Det är ju här marinorna går bort sig och förstår inte att de måste sätta högre press på de som levererar reservdelarna till dem! funkar inte skiten som det skall så får ju de betala detta inte varvet! Tror att du ganska lätt skulle kunna få ett väl månde varv, om du hade gjort det på rätt sätt! Jag tror de gör på helt galet sätt som gör att det blir dyrt och kostar mycket för dem själva!

 

Kan ta ett exempel till, om man kan ta ut 950kr/h och man inte får det att gå runt, då gör man fel! dessutom så tjänar man mellan 30-20% på alla reservdelarna man köper från vp. löser man inte det så skulle jag vilja säga att man inte kan räkna. Kollar man på marinorna så ligger de på ca en vinstmarginal på 3% och det är inte så illa och då tror jag att de finns rätt mycket att hämta här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev danzo:

Kollar man på marinorna så ligger de på ca en vinstmarginal på 3% och det är inte så illa och då tror jag att de finns rätt mycket att hämta här.

 

 

Tycker du att 3% marginal är bra eller missförstår jag dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska till att byta bakfjädrarna på min Renault. 

Priset på Volvo/Renault är ca 4600 kr paret! 

 

Ca 230 kr/st hos Autofrance, en hundring dyrare på Skruvat. 

Visst det tillkommer frakt. 

 

Här snackar vi om vinstmarginal och

många mellanhänder på originaldelar. 

 

Min tro är att med den prisbilden på "originaldelar" så

är det i de flesta fall endast vid försäkringsskador som dessa monteras. 

 

Inte undra på att försäkringspremierna skjuter i höjden. 

 

Men visst, jag kan ha fel i mitt antagande. 

 

Min plånboks tjocklek är starkt beroende av prisvärda reservdelar. Både till bil o båt. 

Tvärr har jag inte råd att handla lokalt... 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre procent menas med att vinsten på företagets omsättning efter alla kostnader är tre procent.

Inte på delarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skiter i vad det kostar. Ligger ute nu vid Rensholmen och ätit rostbiff och potatissallad samt tagit en öl. Lä och strålande solsken. Livet utan båt förstår jag inte. Alla borde ha en i varje hushåll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
33 minuter sedan skrev patrikflink:

Jag skiter i vad det kostar. Ligger ute nu vid Rensholmen och ätit rostbiff och potatissallad samt tagit en öl. Lä och strålande solsken. Livet utan båt förstår jag inte. Alla borde ha en i varje hushåll. 

Ja det är ju i sådana läge som du nu befinner dig i , som det är värt varenda öre.

Har man inte råd med båt och godsaker så får man avstå.

Och sluta gnälla om vad det kostar, det gör inte båtägandet roligare.

 

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...