Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Joelidalen

Torktid linolja innan fernissa

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder.

 

I förrgår slipade jag av bordet (teakplywood, ej tidigare lackad/fernissad), torkade av rejält med T-röd. Lät torka.

Igår oljade jag in det med kokt linolja (outspädd), lät det hela torka in ett par timmar innan jag torkade av överflödet.

Det ser till synes torrt och fint ut idag. 

 

Fråga 1, kan jag torka av med T-röd eller aceton nu på dagen, och lägga första lagret fernissa (Shooner högblank) ikväll? eller kräver oljan längre tork-/härdningstid?

 

Fråga 2, kan jag lägga samtliga lager (ca 3-5 högblank, 1-2 matt Goldspar) outblandade? Jag vill ogärna blanda i lacknafta eller terpentin eller liknande då det är ett matbord.

 

Bordet är till en mindre motorbåt, placerad under kapell.

Tacksam för tips/erfarenheter.

 

Mvh Joel

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej - för det första; du behöver aldrig olja plywood innan du fernissar, oljan skall ju minska fuktrörelsen i träet, och det är inte några fuktrörelser i plywooden att tala om, men nu är det gjort. Normalt avfettar man teak för att få fernissan att fästa över huvud taget. Jag hade försökt torka bort oljan igen med massor med t-röd.

Vill du att oljan skall härda brukar det ta ett par veckor.

Min erfarenhet är att man måste upp emot en sju lager för att få en snygg och hållbar yta, så det blir nog bra.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett snabbt svar Peter_K.

 

Anledningen till oljan var att ett par partier var lite flammig, detta brukar oljan dölja/ta bort bättre än fernissan enligt min erfarenhet.

 

Så tolkar jag dig rätt att antingen låta oljan härda ett par veckor, eller torka med massor av T-röd och fernissa tex imorgon..?

 

Mvh Joel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Joelidalen:

Tack för ett snabbt svar Peter_K.

 

Anledningen till oljan var att ett par partier var lite flammig, detta brukar oljan dölja/ta bort bättre än fernissan enligt min erfarenhet.

 

Så tolkar jag dig rätt att antingen låta oljan härda ett par veckor, eller torka med massor av T-röd och fernissa tex imorgon..?

 

Mvh Joel

Jag hade tagit bort oljan snarast.
Vill man få ordning på en flammig yta är bets det bästa; har kört den här, tycker den är bra. Jag brukar lägga på ett jämnt och tunt lager med trasa. Skickar med en bild på hur jag fixade till de skitfula rutramarna med bets och 5+2 lager lack (blank+sidenmatt)

Rutram.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

massivt trä brukar jag olja 2-3 ggr och sen väntar jag en månad...sen tar jag tröd o dränker en trasa o nästan skrubbar o sen är det kaffe o lite annat för jag väntar gärna en timme innan jag lackar.

jag har på andra båtar väntat en månad beroende på hur många ggr jag oljar.

det jag har lärt mig är att om man är för snabb så kryper oljan fram och tillbaka och det blir släpp..

jag oljar enbart med linolja ska jag tillägga :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...