Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
CastorTroy

Ankarspel som krånglar

Rekommendera Poster

Skulle behöva lite input/hjälp med det här! Har ett gammalt Simpson Lawrence (nuvarande Lewmar) 500 ankarspel i fören på min båt som slutat fungera helt och hållet. Finns en automatsäkring med en grön lampa som lyser bredvid manöverpanelen. Den slocknar när jag försöker fälla ner ankaret. Inga klick eller nåt utan det är helt dött bara. Jag är så grymt dålig på el så behöver hjälp med det här - var börjar jag ens felsöka? Kan det vara automatsäkringen som är paj och hur tar man reda på det? All input mkt välkommen :)

 

Tack

Regal 2850 LSC Yanmar 6LPA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dessvärre nu en stor erfarenhet av Lewmars senare modeller, Pro-Fish och HX1.

Gemensam nämnare är att det finns ett stort relä, eller kanske mer elektriskt korrekt en "kontaktor" som styr ankarspelmotorns rotationsriktning, alltså ett relä eller kontaktor som polvänder motorn.

Detta har fyra kraftiga anslutningar till tjocka kablar, samt minst tre anslutningar till klena kablar med flatstiftsanslutningar, de kraftiga har skruvansltning.

Leta reda på detta relä/kontaktor och kolla dess anslutningar, det kan vara dålig kontakt pga av oxid.

Jag hjäpte en tysk seglare med samma problem för några år sedan, där fanns det fot-eller trampkontakter på fördäck för fällning resp upptag, dom funkade, men relät/kontaktorn var kass, den kunde bara styra ankarspelet uppåt...

Med en bit kabel kan man ju tvångsstyra relät/kontaktorn också om man vet hur man gör.

Dessa relän/kontaktorer kan vara "minusstyrda" alltså en negativ manöverspänning.

 

Automatsäkringen, ja mät med voltmeter eller testlampa mellan automatsäkringens utgång och minus. Du kan ju mäta på ingången också för att se om du har spänning fram till denna. Men troligtvis har du spänning fram om kontrollampan lyser.

 

Manöverenheten? 

Har du trampkontakter, återfjädrande strömställare/omkoplare och/eller fjärrkontroll? 

Här finns ju också en och annan felkälla, så kolla att dessa funkar. Särskilt de där trampkontakterna är känsliga, koppla loss och ohmmät!

 

Elmotorn?

Lägga av lina/kätting och se om du kanske kan koppla förbi relät/kontaktorn, alltså bygla över relät, nu borde motorn gå åt ena eller andra hållet, omsäkringen nu löser ut har du en kortis i motorn eller någon typ av mekanisk tröghet som gör att motorn drar mer ström än vad säkringen klarar av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt! Jag ska ta och leta upp den där kontaktorn och börja där. Borde sitta i närheten av spelet för jag har inte hittat den i den allmäna kabelhärvan vid manöverenheten.

 

mvh/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev CastorTroy:

Perfekt! Jag ska ta och leta upp den där kontaktorn och börja där. Borde sitta i närheten av spelet för jag har inte hittat den i den allmäna kabelhärvan vid manöverenheten.

 

mvh/

Rent logiskt borde den finnas mitt emellan akarspelet och batteribanken, men alla installationer är inte så logiska som man skulle önskat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev CastorTroy:

Perfekt! Jag ska ta och leta upp den där kontaktorn och börja där. Borde sitta i närheten av spelet för jag har inte hittat den i den allmäna kabelhärvan vid manöverenheten.

 

mvh/

Den är inte direkt liten, 10x8x6 cm typ, och det går ju lite grövre kablar till den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev CastorTroy:

Perfekt! Jag ska ta och leta upp den där kontaktorn och börja där. Borde sitta i närheten av spelet för jag har inte hittat den i den allmäna kabelhärvan vid manöverenheten.

 

mvh/

Den kan sitta var som helst mellan batterierna o ankarspelet.

Min kontaktor till ankarspelet i fören sitter t.ex. ett par dm från batterierna i akterhytten.

 

Till kontaktorn finns två grova kablar med plus o minus. Från kontaktorn finns två grova kablar som polvänds av kontaktorn. Var längs sträckan batteri-ankarspel som kontaktorn sitter har ingen betydelse, totala kabellängden blir densamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letat och letat - hittar inget - kan det vara så att den är inkluderad i själva ankarspelet på nåt sätt!? Hittade det här diagramet på nätet som beskriver hur kopplingen av detta ankarspel ser ut!

 

 

Simpson Lawrence.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar du automatsäkringen? (den som heter 25A Breaker/isolator i schemat)

Om du gör det får du följa pluskabeln därifrån mot relät.

Men det kan ju hända att du har alltihopa inbyggt i din kontrollpanel, den med den gröna lampan?

Foto?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev CastorTroy:

Letat och letat - hittar inget - kan det vara så att den är inkluderad i själva ankarspelet på nåt sätt!?

Nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev CastorTroy:

 

Simpson Lawrence.PNG

 

Är det så att din eftersökta kontaktor inte finns utan är inbyggd i manöverswitchen? Har du lyckats följa kablarna från den?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det? Hittade du felet? Jag är till 95%säker på mekaniskt fel, jag har samma spel och hade liknande problem, efter mycket googlande så hittade jag felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har gått åt h-e kan man säga. Tröttnade till slut. Har följt alla kablar från början till slut och inte fått nån ordning på det här än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade samma problem med mitt 400 i våras, då var det kolen i motorn som hade hängt sig + att ena kugghjulet kärvat sök på youtube ”Levmar windlass Tear down” så får du lite vägledning.Börja med att lossa mitten kugget i ”växellådan” om motorn går att köra åt bägge hållen då, då är det ju garanterat mekaniskt fel. Lycka till.

Mitt problem nu är att linan slirar och vid knuten mellan tamp och kätting får den inget grepp alls.

Redigerad av RillE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev RillE-d:

Hade samma problem med mitt 400 i våras, då var det kolen i motorn som hade hängt sig + att ena kugghjulet kärvat sök på youtube ”Levmar windlass Tear down” så får du lite vägledning.Börja med att lossa mitten kugget i ”växellådan” om motorn går att köra åt bägge hållen då, då är det ju garanterat mekaniskt fel. Lycka till.

Mitt problem nu är att linan slirar och vid knuten mellan tamp och kätting får den inget grepp alls.

Nuvarande problem med slirande lina och "knuten" är följande:

Linan är sliten, men mer troligt att linhhjulet inte kniper ihop ordentligt, eller en kombination av dessa.

"Knut" nej, sådan skall det inte vara, utan en slimmad långsplitsning, i Lewmars bruksanvisningar till ProFish finns en sådan splits beskriven, men säkerligen på andra ställen också.

Om du har blyad lina funkar inte det med splits, då är det en inflätad kaus. Om den blyade linan är sliten i ena ändan så rappa ur sen och vänd den så att den slitna delen hamnar närmast båten och ankarspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det är dags att byta hjulet? Då hjulet är i typ plast material. Det ser ganska slitet ut, ”knuten” är så klart en splisning👍🏻 Och även den väldigt sliten efter allt slirande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis är hjulet av något kompositmaterial. Ser det slitet och medfaret ut? 

Annars är en sliten lina en källa till strul. Nagelfar linan ordentlig, kanske du kan vända på den om den är i bättre skick i andra ändan. 

Angående splitsingen så är det noga med den! Den skall vara slimmad och dessutom avsmalnade. Om du inte splitsat innan kan det vara knepigt att få till en sådan som kan passera i linhjulet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker hjulet ser slitet ut,det sitter på en båt vi köpte i höstas så övergången mellan tamp och kätting borde ju ha fungerat för tidigare ägare. Båten är årsmodell -96 så nog kan det vara hjulet som är slitet. Går det annars att spänna fjädern till läppen som trycker ner tampen på hjulet? För man behöver ju inte trycka på den så hårt för att få fäste med tampen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viken modell är det? 

Är det Pro Fish? 

Du kan annars få hjälp av supporten på AB Jan Comstedt. Dom svarar snabbt på mail. www.comstedt.se

Kolla på hemsidan om det finns reservdelar. 

 

Jag vet inte om man kan spänna fjädern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modellen är ett gammalt Simpson Lawrens Horizon 400

Jag har haft fundering på och skicka ett Mail till dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev RillE-d:

Modellen är ett gammalt Simpson Lawrens Horizon 400

Jag har haft fundering på och skicka ett Mail till dom.

Ja gör det, möjligen är det för gammalt för att dom har reservdelar i lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen att jag kapade din tråd Castor Troy. Är fortfarande nyfiken på om du fick igång det. 

Och till Georg_Ohm så har tydligen comstedt slutat med Simpsons spel och hänvisade till en engelsk sida så nu väntar jag på hjulet👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev RillE-d:

Ledsen att jag kapade din tråd Castor Troy. Är fortfarande nyfiken på om du fick igång det. 

Och till Georg_Ohm så har tydligen comstedt slutat med Simpsons spel och hänvisade till en engelsk sida så nu väntar jag på hjulet👍🏻

Det ante mig, men tänkte att var bättre att du kollade själv. Ja en del (barn) väntar på julen.... Hoppas du får rätsida på grejerna iallafall! 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RillE-d och Georg_Ohm - tack för alla ideer och tips - jag gav upp i höstas med det här. Blir till att försöka igen när det blir lite varmare och jag har fyllt på med tålamod :) uppdatering följer/Castor

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

Det är inte så att nu håller till i Stockholms området så kanske vi skulle kunna slå våra kloka i hop😀.  Det ska väl vara fan att det ska krångla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj - jodå finns i sthlm området och slår gärna ihop ditt kloka med mitt korkade när värmen kommer för att försöka lösa detta 🙂 båten kommer säljas under våren då jag köpt en större så måste lösa detta innan! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Har rivit ner spelet nu. Klippte kablarna och koppla rätt på ett batteri. Elmotorn funkar! Framgång 😊 fan om det inte är den där automat säkringen som är kass ändå. Hur gör jag för att koppla förbi det skräpet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt automatsäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror fortfarande på mekaniskt fel, kolla på klippet som jag delade tidigare. Du tar loss mitten drevet(går bara när kuggarna är i rätt läge) där har du ett litet drev som måste glappa lite annars kilar kuggen fast på något vis. Låter sjukt, mitt funkar efter detta ingrepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta nu???? Funkar spelet bara genom att koppla förbi säkringen?  Då får du bortse från mitt förra svar.Sorry.  Ja då bör det ju vara säkringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...