Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

God kväll alla glada båtägare!

 

Vi är en familj med två vuxna och två tonåringar som är på gång att köpa första motorbåten. Jag är ganska ovan på sjön, maken gammal seglare, barnen seglat lite sedan små. Då jag får panik då segelbåten lutar har vi nu bestämt oss för motorbåt istället eftersom vi längtar ut i skärgården. 

 

Vi velar hit och dit om vilken båt som är bäst och har i nuläget fysiskt tittat på Yamarin 59ht(pytteliten), yamarin 63 dc(går ej att sova i 4 pers), yamarin 68 dc, bra storlek men ruffen klaustrofobisk(maken 187 cm, sonen snart där). Vi har också varit intresserade av yamarin 76 dc, yamarin 74 c, Ryds 23 dc, Aquador 23 dc. Vi började med att en ht-båt var bäst, sedan dc, sedan en kort fundering på kabinbåt och nu åter till dc. Storlek känns lagom runt 7 m. 

 

Stora frågan är nu inombordare eller utombordare? Maken oroar sig för stölder, med all rätt. Stor snurra kräver inlåst båt under vintern = dyrt. Inombordare kan vi ha på tomten = gratis. Diesel eller bensinare? Frågorna tar aldrig slut...

 

Vi har kört fast och det känns inte lika roligt med båt just nu, mest besvärligt. Om någon har förslag på båtmodell eller hur man kan tänka kring motorer är jag så tacksam! Listar lite grundförutsättningar och önskemål nedan:

 

• vi ska kunna sova några nätter i båten, 4 i vuxenstorlek (bädda i sittbrunnen går utmärkt). 

• vatten och pentry bör finnas

• vattentoalett är ett önskemål 

• pris max 500 tusen

• bra skärgårdsbåt, ska ligga vid Oxelösund och kunna gå i skärgården norr o söder om Bråviken.

• stadig och trygg båt, lättkörd.

• bra badbrygga är ett krav

• inte alltför seg och långsam båt/motor, maken gillar att köra på lite. Dock behövs ingen båt för vattenskidor etc. 

• behöver inte tåla stormar och ösregn, vi går bara ut om vädret är ok.

• daycruiser, en öppen båt med plats i sittbrunnen för 8 pers

• ingen bobåt, men den ska fungera som båt för solig dag i skärgården och kännas lite sportig, samt övernattning i 1-3 nätter.

• andrahandsvärde: det ska gå att sälja båten om några år om vi vill byta modell (barnen vuxna, mindre båt etc)

• måste gå att traila den med Volvo xc70, ca 2 mil, höst och vår.

• helst en trevlig, klassisk inredning, vi uppskattar inte den moderna stilen med svart, grått, beige, mycket plast och ”teaklaminat” i mystiska nyanser... Blått och teak är det som gäller, helst.

• stora båtar är tunga med stora motorer, törstiga. Bra med så snålt som möjligt. Förstås 😉

• vi har inte landström eller vatten vid vår brygga.

 

Som ni förstår har vi kört fast med alla dessa önskemål och tyvärr har vi inga vänner med båt som vi kan pumpa på information. Idéer, synpunkter, åsikter mottages tacksamt!

/Karin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att ni har orimliga krav men måste ge er en eloge för att ni tänkt igenom mycket. 

 

Trailerbar. Där skulle jag säga att det beror mycket på hur rampen ser ut. En XC70 (4WD antar jag) klarar ju att dra ganska tunga båtar, sen om det är lagligt eller ej är en annan sak. 

 

Jag vet ju inte hur era barn är men mina har under tonåren haft en tendens att vilja sova länge på morgonen och då funkar det inte så bra om de ska sova där man måste bädda upp innan man tex ska äta frukost. Visst kan föräldrarna sova på såna platser men då ska barnen hålla sams i en trång koj förmodligen. 

 

Ska ni ha en så pass stor båt så att ni kan sitta 8 pers i sittbrunnen och sova fyra då är det en ganska stor båt och då brukar det vara inombordare och diesel. 

 

Ju mer jag tänker på det så skulle jag säga att det lättaste sättet att uppnå flest krav är en segelbåt och att du vänjer dig vid att det lutar lite. (Detta säger jag som har motorbåt för att min fru inte gillar när det lutar!) En segelbåt i den storleken blir dock förmodligen inte möjlig att köra två mil på kärra men borde kunna uppfylla ganska många andra krav. Ni känner ingen med en kranbil som kan köra den och lägga den på tomten?

 

Jaja. Det är svårt att hitta rätt. Alla båtar är en kompromiss. 

Välkommen till MG!

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att om båten står på tomten är chansen stor att den får vara ifred. Värre då om man står på ett uppläggningsplats i skogen, vilket är ganska vanligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade lätt gått på en nimbus 26 dc, den stämmer väldigt bra på era krav, jag hade dock rekommenderat minst en kad42 i den och även dessa penta dieslarna går väldigt billigt! Dock kolla vad som är gjort på båten när ni köper den, så som ompackat drev och hur kompressorn är, om den är renoverad någon gång och lika så turbon. De sakerna är dyra=)

 

Andra alternativ som finns är väl följande:

 

Uttern

Askeladden

Flipper

grandezza

Aquador

ryds

 

Men skulle vilja säga att nimbus 26dc är den som är mest prisvärd och väldigt bra båt på alla sätt. Kan vara skönt att få med extra badbryggan (kostar ca 20' för att sätta dit en). 

Kapell kan vara bra att kolla också, antingen skall det vara nytt och rätt färg annars kan det lika bra vara gammalt och man prutar ner och får köpa det man vill ha själv=)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är toalett ett krav? Ryds 23 DC fyller de flesta kraven annars. sitta 8 är ju lite kört, men 7 går om man tar stolarna fram och snurrar dem. Går att traila 2 mil. 

 

Yamarin 76 dc är fin, men har utombordare. Kanske lite dyr? Vet inte vad den väger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev gusvo085:

Är toalett ett krav? Ryds 23 DC fyller de flesta kraven annars. sitta 8 är ju lite kört, men 7 går om man tar stolarna fram och snurrar dem. Går att traila 2 mil. 

 

Yamarin 76 dc är fin, men har utombordare. Kanske lite dyr? Vet inte vad den väger. 

76 DC väger 1650 kg tom/torr så den hamnar över viktkravet. Och det gör väl Rydsen också med trailerns egenvikt inkluderat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni vill inte ha en bobåt men med era krav så hamnar ni där i alla fall. 

Titta lite på Coronet 26 family den uppfyller nästan allt på kravlistan, finns flera på blocket. Några med trailer.

image.png.2097ddd623a0ccb59847090cebd72d9d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Kane:

76 DC väger 1650 kg tom/torr så den hamnar över viktkravet. Och det gör väl Rydsen också med trailerns egenvikt inkluderat?

Ja den väger mer, jag trailer en 10 km vår och höst bakom en v90. Det är tungt men går. Lagligt? Tror inte det men borde gå att snacka sig ur då det är efterfordon och bruttovikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baserat på era önskemål och budget tycker jag det låter det som Aquador 23 ligger närmast. Inombordare är ju mindre stöldbegärliga och har lägre försäkringspremie. Bensinare har oftast ett lägre inköpspris än diesel men drar lite mer förstås. Bifogar ett beg test: https://hamnenplay.solidtango.com/video/160518-begbatstester-aquador-23-dc

 

Själv kör jag en Ryds 23 DC och är nöjd med det. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för välkomnandet, samt många bra och kloka svar och förslag! Jag laddar på med flera frågor😊

 

Vi insåg förstås att vi har orimliga krav, vi vill ju helst ha allt! Jag har också tittat på Nimbus 26 på Blocket, ser riktigt fin ut, måste läsa på mer om både märke och modell. Aquador 23 har väl nästan allt vi vill ha, men är dyr så man får väl leta efter äldre exemplar. Kanske lite väl tung också? Lite seg att köra, tror maken. Vi ska väl se om vi kan titta på en och provköra.

 

Maken har också utökad b-behörighet så vi kan dra ganska tungt släp, men bilen måste ju orka också. Hans favorit är nog Yamarin 76 dc men jag misstänker att den blir för stor att hantera på land. Kanske t o m måste lyftas upp. Frågan är väl om vi vill ta kostnaden för upptagning och förvaring på firma, blir nog ganska dyrt har jag en känsla av. Fast allt med båt verkar ju dyrt. Tur att man får så många fina upplevelser på köpet 😉

 

Ryds 23, är den bäddbar i sittbrunnen, plats för 2? Svårt att avgöra utifrån bilder. Den verkar inte heller finnas med toalett? Annars lär den ju ha fina sjöegenskaper, har jag läst mig till.

 

Är det bara vi som är oroliga för motorstölder? Svärfar bor längre ut i viken och fick sin 115hk stulen för 2 år sedan. Båten låg på tomten, på trailer, syns inte från infarten. Grind låst med kätting, den var uppklippt. Flera grannar fick också besök...

 

Är det någon som har tips på bra och inte alltför dyr vinterförvaring (båtfirma, annat företag, båtklubb, bonde, annat) runt Oxelösund/Nyköping? 

 

En fråga om andrahandsvärde: är det dumt att köpa en dyrare, äldre båt, typ Aquador, Yamarin? Är de i regel väl högt prissatta? Risken är kanske att om man vill sälja om några år så räknas den som en gammal modell, utan moderna finesser=priset rasar... Är det någon som varit med länge som motorbåtsägare och vågar spå framtiden för begagnade, äldre ”premiumbåtar” typ Yamarin och Aquador? Alternativet är förstås en billigare och modernare båt.

 

Slutligen, är det någon som kan säga varför man ska ha en inombordare eller en utombordare? Varför valde ni som ni gjorde?

/Karin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev KajsaKavat:

Hans favorit är nog Yamarin 76 dc men jag misstänker att den blir för stor att hantera på land. Kanske t o m måste lyftas upp.

Tror inte det är några problem att hantera Yamarinen, ungefär samma längd och vikt som en Ryds 23 vilken är relativt enkel att vinscha upp på kärran. 

 

18 minuter sedan skrev KajsaKavat:

Ryds 23, är den bäddbar i sittbrunnen, plats för 2? Svårt att avgöra utifrån bilder. Den verkar inte heller finnas med toalett? Annars lär den ju ha fina sjöegenskaper, har jag läst mig till.

Med solbädd får det plats två barn, två vuxna blir för trångt. Det går lägga en luftmadrass i sittbrunnen som funkar för 1 vuxen. Toa finns som tillval och sitter i så fall under bädden i fören.

 

21 minuter sedan skrev KajsaKavat:

En fråga om andrahandsvärde: är det dumt att köpa en dyrare, äldre båt, typ Aquador, Yamarin?

Två premiummärken som står sig bra i värde, dock sjunker fritidsbåtar mer och snabbare idag än förr i tiden.

 

33 minuter sedan skrev KajsaKavat:

Fast allt med båt verkar ju dyrt. Tur att man får så många fina upplevelser på köpet 😉

Dyrt men helt klart värt pengarna😎

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla ni som orkar läsa om våra snurriga tankar och dessutom orkar svara😉

 

Det måste vara skönt att ha hittat och köpt en bra båt! Hoppas vi kan bestämma oss den här sommaren... Jag tror att jag snart har sett alla klippen med olika test från hamnenplay, enda tv jag ser numera😄 De är väldigt informativa och dessutom roliga, man får ganska bra bild av båten.

 

Det är mycket att tänka på innan båtköp, särskild för två väldigt noggranna personer som jag och maken. Vi har nog lämnat inombordare för gott nu, känns mest bökigt och inte lika stort urval av båtmodeller/-märken. Tänker att det kanske är bättre att satsa på en mindre båt, ganska oväntat eller hur!

 

Idag tittat på en Finnmaster f68 dc med motor 225hk, ny. Mycket trevlig båt! Går att klämma ner barnen i solbädden och ruffen var en positiv överraskning. Känns lite trängre i sittbrunnen jämfört med yamarin 68, men skönt slippa fula, grå plastdörren som tar plats och den klaustrofobiska ruffen. Bra storlek, varför görs det inte fler båtar i den storleksklassen?!

 

Säljaren av Finnmaster menade också att det är relativt enkelt att ta bort växelstången(?), drevet? eftersom det är det tjuvarna vill åt, samt kåpan förstås. Motorn har nån idiotsäker låsning med nyckel som bara finns i två ex, eller något åt det hållet, minns ej vad det heter, så den är inte så attraktiv att stjäla. Brukar vara ganska enkelt att ta loss saker, värre att få dit dem igen, är min erfarenhet...Vad tror ni, kan det fungera? Då kan den stå på sommarstugetomten.

 

Är det någon som har erfarenhet av Finnmaster 68? Utgående modell, mycket populär enligt säljaren😉 Har all tänkbar utrustning och kostar väl lika mycket som en 10 år gammal yamarin 76dc. Men är ny med garantier... lätt att dras med i butiken, sova på saken. Är Finnmaster ett ”mellanklassmärke”? Ett annat alternativ som är billigare är en äldre yamarin 65 dc, inget pentry dock men bra sittbrunn och lär ha bättrat ruffen mot 64:an. Maken snöat in på yamarin, ska kolla lite i den samlingstråden.

 

Synpunkter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämna tonåringarna hemma, finns väl inga tonåringar som vill vara med morsan och farsan på sjön. Då blir det mer plats ombord och inget tjat om att åka hem.

Numrera båtkandidaterna 1—36 och snurra rouletten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, ha, det stämmer nog med tonåringarna, om några år. De har faktiskt önskat att vi ska åka ut i skärgården tillsammans. Det är väl alltid en chansning att köpa båt, hus, sommarställe etc, men vi tar alltid reda på allt som tänkas kan innan vi lägger en massa tid o pengar på ovanstående. Brukar bli bra men lite långdraget innan ”det rätta alternativet” dyker upp. Vi kämpar vidare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till, upphandlingen är det som är mest stimulerande vid båtköp.

Sen falnar intresset när båten väl är inhandlad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga säkra låsningar på utombordare. Vad var det för säljare som sa det? Det försvinner både hela motorer och bara växelhus. Bästa om ni kan vinterförvara motorn inomhus över vintern. Många verkstäder har den servicen mot några tusenlappar i ersättning.

Om man tittar på kravspecen i första inlägget och jämför med FM 68 eller Yamarin 65 så är det stor skillnad.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lås är bara till för ärliga människor, tjuvar tar sig in ändå.

Finns fina batteridrivna vinkelslipar. Tar de inte låset så sågar de ur akterspegeln.

Köp en skapligt ny SeaRay med inombordare, mycket båt för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att begränsa båtval efter att man har en liten bil när det endast handlar om 2mil uppdragning och sjösättning, två gånger per år känns dumt.

De flesta båtar uppåt 5ton går att dra med 30-släp på väg de sträckorna, ni får låna/hyra lämpligt dragfordon.

Tycker ni verkar ha hittat bra alternativ med Yamarin, Aquador, Ryds mfl. Sting och Husky är också fina båtar i klassen.

Jag hade helst haft utombordare då det är enklare och ger större friheter att komma in i grunda vikar, men jag förstår er oro för stöld. 

Badbryggan försvinner till stor del med utombordare, och det är den stora nackdelen ur mitt perspektiv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kane

Jo, vår kravspecifikation var ju extra allt och helt orimlig, så det var bara att tänka om och fundera över vad som verkligen var viktigt. Då vi har sommarstuga och redan lyxigt på alla sätt, så tänker vi att det är bättre att börja med mindre båt som klarar en campingnatt eller två. Blir vi helt fast får vi förstås tänka om kring större och mer utrustad båt, men då blir det förmodligen en båt för två sovande. En mindre båt kan vi dessutom sjösätta och ta upp på egen hand. Förvaring får vi lösa genom att betala för plats inomhus. Pengar löser det mesta...

 

Det ”supersäkra låset” heter tydligen y-cop och är visst en slags startspärr.  Inget är förstås idiotsäkert, frågan är väl om det gör någon som helst skillnad? Har någon erfarenhet av de lösningen?

 

Sovit på saken, ska man alltid göra, och idag 550000 känns mycket för en båt, även om den är ny och extrautrustad med ”allt”.

 

Jorgen01,

jag tror inte att intresset falnar mycket efter inköp, snarare tvärtom😄 Vi har långledigt på somrarna och 2 min promenad till båtbryggan, så vi kommer nog att vara ute en del. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamahas startspärr Y-Cop är definitivt inget hinder för motortjuvarna. Det borde säljaren vara ytterst medveten om det är en båthandlare du pratat med.

 

Här har du en populär modell, 76 DC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En aspekt på nyare båtar är designen på kapellen med mycket "fönster". Det blir ganska ljust om man vill sova bak i båten. Bilden visar en FM 68 DC.

image.png.37a9d06e183381983379d0ceedbe4296.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bar synpunkt ang kapellen, många är ljusa med mycket fönster. Har sett lösning med formsydda mörkläggningsgardiner som fästs med kardborreband, eller så är det handdukar som gäller😂

 

Idag har vi åter upptäckt Ryds23 efter nya skräckhistorier om hur ligor stjäl motorer genom att dra iväg med båten till sandstrand där dykarklädda personer monterar/skär bort den. Kommer polisen simmar de iväg. Dyrt att ersätta motor, med självrisk och nedskrivning av värdet på motorn. Y-cop var tydligen bara säljsnack, så nu känns det osäkert igen. Maken kommer inte att sova lugnt om nätterna om motorn och båten riskerar att bli stulna även vid bryggan. 

 

Vi ska förhoppningsvis titta på en ryds23 i helgen, se hur den känns. För tung för 80-släp men 30-släp funkar säkert för vår körsträcka. Båten är dessutom väldigt snygg😉 Saknar bara toalett men kapellet är mörkt och färre fönster, bra idé när man ska sova eller vill ha mindre insyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-21 vid 15:03 skrev gusvo085:

Ja den väger mer, jag trailer en 10 km vår och höst bakom en v90. Det är tungt men går. Lagligt? Tror inte det men borde gå att snacka sig ur då det är efterfordon och bruttovikt.

Fast kommer man med ett ekipage som detta (en 80-kärra) så kanske det finns en risk att bli stoppad....😎

(Bild från nätet för något år sedan)

 

Tungt båtsläp_2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande stölder så tror jag det bästa är att leta upp en säker hamn istället=) Jag har min i Varberg på getterön där går man vakt och allt och ser till så att inget händer.

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ska ni bara köra 2 mil vår och höst duger en bra 30-vagn. Jag tycker det är onödigt att ha en 80 trailer för att spara 1 timmes körning. Dom kostar ju en del. Körde 5 mil enkel med min Askeladden WA (1700kg) vår och höst på en 30-vagn för 2000kg. Gick att köra lite fortare än lagliga 30km/h.

 

Båtar har ni fått bra förslag med inombordare. Ryds 23DC, Askeladden 705, Flipper 666, Nimbus Epoca som borde vara heta på beg.marknaden ett tag till. Ska man övernatta är det skönt med WC-ombord i separat utrymme. Nöden har ingen lag :)

 

Stöldrisken av utombordare är nog större på varv eller i hamnen än hemma. Lås brukar inte va krav på stora utombordare. De stjäls ändå om dom vill ha den. Ta bort motorkåpa och växelhus under vintern och ev CPU-box så blir den inte lika attraktiv för buset. 

 

WA:n byttes mot Bella Falcon 26 som en kranbil får ta hand om. Gratis förvaring på tomten är lätt värt de kronorna transporten kostar och man slipper ha en 8m lång kärra ståendes när båten är i sjön. 

 

Gå på känsla och köp den båt ni gillar. Då är det lättare att spendera pengar på den :) 

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på ett föredrag 2018 som hölls av sjöpolisen och Svenska Sjö på SXK. Bild nedan visades som grundtips för att minimera risken för utombordarstöld. Och viktigast att vara uppmärksam under vår och höst när de flesta tillgreppen sker. 

(Andra tips var; ha motor helst äldre än 5 år, 2-taktare, ej Yamaha eller Suzuki,.......)

 

20180912_202711_2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Några snabba tankar från mig. 

Jag valde utombordare, nackdelen stöldrisken, sämre badbrygga, fördelar, utrymmet där motorn är med inombordare ger mera stuvutrymmen med utombordare. Enklare och smidigare underhåll. Stå på en pall vid sidan om eller ligga på mage på durken och försöka komma åt. Inga bälgar osv. Hela motorn och propellern är över vattenytan när den inte används, slipper beväxtning men mera västkustproblem. Vid totalhaveri blir samma nackdel som fördel, lött skruva loss och byta motor. Lättare komma in i grunda vikar. Tycker dessutom att ljudnivån är lägre. 

Ovan grundar jag på att vi är många i gänget som är båtägare. Minst och enklast underhåll har vi som har utombordare. Men vi har sämre badbryggor när man ska bada. Vi har bättre stuvutrymmen och mindre vibrationer och buller. 

Mina tankar. Ingen sanning utan utgår från mig. 

Jag hade nog skaffat en 30-vagn för att göra det enkelt och billigt, om ni inte ska ta med båten på längre sträckor på vägen. Men då är det problem med vikten. 

Jag kan inte tipsa om båtmodeller ty jag har ingen dc men kompis har aquador 23, fin båt, bekväm men inombordare och dåligt med stuv. Knappast rolig att köra. Känns trög. Speciellt upp i planing, Verkar vara klena skrov för många får ju sprickor i gelcoaten som inte är snygga men det kan säkert någon annan bättre än mig.googla det.  

Jag skruvar av växelhuset på vintern. Inte alls lika lätt att stjäla efter som växelhuset ofta används som hävarm vid stölder. Och inte komplett. Tror en komplett motor är mera intressant. 

 

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte läst igenom hela tråden men här kommer mina tips:

 

Nimbus 26 Epoca. Klassiker. Lätt att sälja.

Windy 23 fc - äldre modell men extremt bra kvalitet. Extremt, extremt bra i sjön. 

Askeladden 705 Voyager - lite bortglömd men väldigt bra planerad. Måste dock vara en V8 i är min åsikt.

Aquador 23 - Välplanerad men byggkvaliteten äribland inte så bra som det höga priset.

Yamarin 76 - Fantastisk i sjön, men utombordare.

 

Kör med en 30 vagn är mitt tips. Mkt billigare och mindre att underhålla än 80-vagnar.

 

Det som kan vara tufft för en bil är enligt min erfarenhet att få upp båten ur vattnet ur en brant båtramp. Då kan det vara värt att betala för ett lyft upp på vagnen. Sen klarar nästan alla lite större  bilar med kraftig diesel i att dra båt+vagn (frågan är dock om det håller sig inom lagliga vikter).

 

Vid sjösättning kan man, om man är duktig på att backa slippa att att betala för lyft ner i vattnet. Då backar man bara rakt ner i rampen med båt och vagn och kopplar loss båten. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...