Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bavaria27

Volvo Penta drev vill inte tilta över 5-6 knop

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Volvo Penta D4 med DPH-B drev på min Bavaria från 2007. Problemet är att jag inte från tiltat upp eller ned drevet vid hastigheter på 5-6 knop eller högre. Fungerar helt kanon annars. Både i vatten och sjön. Har pratat med massa mekanikere men ingen har hört om detta tidigare (??). Nån här inte som hört om detta eller upplevt det själv och kan komma med tips?

 

På förhand tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilta upp? Menar du att du ska ställa in drevet enligt indikation ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Alicia1:

Tilta upp? Menar du att du ska ställa in drevet enligt indikation ?

Ja, jag får inte justerat upp eller ned drevet under fart över 5-6 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du Powertrim Assistans installerat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Har du Powertrim Assistans installerat? 

Ja, har väl det om du menar trim flaps? Har QL trimflaps. Inte automatiska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett liknande problem på mina VP DPS-A drev. När motorerna är av (tändning på) går det att tilta drevet upp  och ner utan problem. När motorerna går kan man bara tilta ner, ej upp. Konstigt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Winnser:

Jag har ett liknande problem på mina VP DPS-A drev. När motorerna är av (tändning på) går det att tilta drevet upp  och ner utan problem. När motorerna går kan man bara tilta ner, ej upp. Konstigt....

Jöss. Säg gärna till om du löser det. Låter besläktat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste vara någon sensor på drevet låter det som. Har aldrig hört om detta problem tidigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Alicia1Ja, den tanken har slagit mig, men varför skulle sensorn  sluta fungera vi d 6 knop..

Någon har også sagt att det kan vara luft i hydraliken. Kanske trycket ökar när båten rör sig snabbare framåt? Men samtidigt, precis över 6 knop kan det inte vara stora tryckförändringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hör du om pumpen går när du försöker trimma drevet. Om den inte gör det är det inget hydrauliskt fel, utan elektriskt. Jag frågade tidigare om du har Powertrim Assistant installerat. Det är en extra funktion i EVC, som  justerar trimvinkeln automatiskt beroende på motorvarvtal. Om du har det kan du prova att koppla ur det och se om problemet försvinner. Om instrumentet visar rätt är det inget fel på givaren.

 

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rollen:

Hör du om pumpen går när du försöker trimma drevet. Om den inte gör det är det inget hydrauliskt fel, utan elektriskt. Jag frågade tidigare om du har Powertrim Assistant installerat. Det är en extra funktion i EVC, som  justerar trimvinkeln automatiskt beroende på motorvarvtal. Om du har det kan du prova att koppla ur det och se om problemet försvinner. Om instrumentet visar rätt är det inget fel på givaren.

 

 

Tack för svar. När motorn går är det omöjligt att höra om pumpen går när jag trimmer drevet. Jag har Powertrim assistant. Hur kopplar jag ur det för att se om problemet försvinner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Rollen:

Hör du om pumpen går när du försöker trimma drevet. Om den inte gör det är det inget hydrauliskt fel, utan elektriskt. Jag frågade tidigare om du har Powertrim Assistant installerat. Det är en extra funktion i EVC, som  justerar trimvinkeln automatiskt beroende på motorvarvtal. Om du har det kan du prova att koppla ur det och se om problemet försvinner. Om instrumentet visar rätt är det inget fel på givaren.

 

Omöjligt att höra om hydraliken går över 6 knop. Jag har inte PTA, bara manuell. Instrumentet fungerar i alla hastigheter, men siffrorna ändrar sig inte över 6 knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Låt någon annan lyssna på pumpen i närheten av pumpen när du trimmar och det fungerar

2. Låt någon annan lyssna på pumpen  i närheten av pumpen när du trimmar och det inte fungerar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hopp!

Nu har jag kommit lite längre på detta. Det visar sig att servopumpen går vi högre hastigheter. Det visar sig också att den faktiskt tar ned drevet i högre hastigheter, men "orkar" alltså inte att höja drevet. Jag ser också att servooljan i tanken är på MIN. Ser ingen olje läcka runt pumpen. 

 

Sätter jag drevet högt i låg fart och kör på, så sjunker inte drevet iallafall. Så det verkar bara vara så att den inte orkar lyfta när det blir vattenmotstånd..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade något liknande men det var givare på trimcylinder som saknade en skruv, bara att sätta dit och kalibrera om instrumenten. Givare visade inte rätt gradtal på trimen. Kanske snålt med olja

Från Volvos instruktion: Oljenivå. Power Trim
Trimma in drevet så långt som möjligt. Kontrollera att
oljenivån är mellan max- och minmärkningen på oljebehållaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är detta äntligen löst! Det var en kalibrering som skulle till:-)

 

Reagerade på att verkstaden sa att displayet skulle visa -5 när drevet är i botten. Mitt visade 5. Efter kalibrering visar det nu äntligen -5 och drevet går fint upp och ned:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Bavaria27:

Då är detta äntligen löst! Det var en kalibrering som skulle till:-)

 

Reagerade på att verkstaden sa att displayet skulle visa -5 när drevet är i botten. Mitt visade 5. Efter kalibrering visar det nu äntligen -5 och drevet går fint upp och ned:-)

 

Jag har samma problem. Hur gjorde du kalibreringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande - är från Norge så jag fattar! Tiltade du tills displayen visar 38 (och -5) och därefter kvitterar eller tiltar du till du är helt säker på att du har max utslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kvittar vad som stå i displayet. Körde max upp och så max ned. Tills det stoppar alltså. Blev perfekt. Nu vet ju inte jag om du har en plattform eller båt bak som den kan gå in i då..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå, inget bak som dreven kan gå in i. Testar detta till helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...