Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
neubert

Kissa inte i vattnet...

Rekommendera Poster

2019-05-22 vid 11:29 skrev Caribic410:

Det är bra att kissa i land om man vill att det ska växa där.

Det som är bra med rökning är att dom aktierna går hyfsat bra.

Många får jobb pga rökning.

Sjukvård, försäljningsbolag, renhållningsbolag, dom som producerar och säljer plus att ägarna tjänar grymma pengar.

Andra positiva saker finns inte.

Du glömde en viktig sak om rökning:
Rökarna betalar enorma summor i tobaksskatt. Dessutom lever de kortare och får pension under mycket kortare tid. Bingo för staten!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-22 vid 14:22 skrev bhemac:

Nej bara till en viss grad men man jobbar på det. Ändra länder har tydligen kommit längre.

--

Ett annat och kanske allvarligare problem är fritidsbåtarnas utsläpp av koldioxid.

Varje år beräknas fritidsbåtarna i Sverige släppa ut 77000 tom koldioxid. Det motsvarar ca 19000 flygresor till Thailand.

Motorbåtarna utgör ca 85 % av antalet fritidsbåtar och bidrar till ca 95 % av utsläppen.

32 milj liter bensin beräknas fritidsbåtarna gör av med. På andra ställen beläggs CO2 med skatt för att minska utsläppen. Kanske dags att göra samma för fritidsbåtarna? Lägg på en tia i skatt på bensinen så skulle man få in 320 milj kronor som skulle kunna återföras till båtlivet tex till fler tömningsstationer, båttvättar mm.

Detta bara på bensinen, sen har vi dieseln….

Staten skall såklart göra ett Bonus-Malus-system för båtar: Malus för motorbåtar och Bonus för de som är vindkraftsdrivna. Det finns ingen anledning att ha vindkraftverk-elnät-transformatorer-laddare-batterier-elmotorer när man kan ta hand om vindkraften direkt ombord.....

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Dava:

 

Låter som en bra idé, var köpte ni den? Vi har en liten potta utan lock. Tömmer vi den inte direkt har vi snart kiss i hela båten

https://keepon.se/produkt/urinflaska-unisex?gclid=EAIaIQobChMI47yNoumv5wIVS4myCh3pGwOdEAQYCCABEgJvt_D_BwE

 

Denna modell har en damtillsats och lock. Jag har en liknande ombord, och det funkar även om jag är ensam.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-22 vid 11:29 skrev Caribic410:

Det som är bra med rökning är att dom aktierna går hyfsat bra.

Många får jobb pga rökning.

Sjukvård, försäljningsbolag, renhållningsbolag, dom som producerar och säljer plus att ägarna tjänar grymma pengar.

Andra positiva saker finns inte.

Glöm inte skatteintäkterna. Löfven dyker i kassavalvet varje natt

unnamed (1).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tugge:

Glöm inte skatteintäkterna. Löfven dyker i kassavalvet varje natt

unnamed (1).jpg

Staten får in 11,7 miljarder i skatt från rökningen. 
Rökningen kostar samhället 31,5 miljarder. 
https://www.google.se/amp/s/nyheter24.se/amp/debatt/901052-lakare-tobaken-kostar-oss-31-miljarder-per-ar-hoj-skatten
Det är back 20 miljarder per år för samhället, pengar som man kanske kunde använt till bättre saker.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-22 vid 13:24 skrev neubert:

 

Så dumt av mig... tänkte inte alls på det! Det är nog bäst att jag börjar kissa i vattnet igen, kanske ska börja tömma septik där också? Det lilla som jag påverkar är ju tydligen försumbart! :)

Gör det du. 👍🏻

När jag drar pissen i handfatet slipper jag tömma septiktanken i sjön. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Staten får in 11,7 miljarder i skatt från rökningen. 
Rökningen kostar samhället 31,5 miljarder. 
https://www.google.se/amp/s/nyheter24.se/amp/debatt/901052-lakare-tobaken-kostar-oss-31-miljarder-per-ar-hoj-skatten
Det är back 20 miljarder per år för samhället, pengar som man kanske kunde använt till bättre saker.

Så artikelförfattarna menar att primärvården skulle kunna lägga ned ifall rökningen upphörde? Den utredningen skulle vara en njutning att rannsaka....

 

Sen är det förstås så att rökarna får vård tidigare i livet än icke-rökarna. Men de flesta får vård oavsett, och rökarna får nog inte så våldsamt mycket mera. 

 

Antag att det finns 2 miljoner rökare i Sverige och att de uppbär statspension på 15000 i månaden (efter skatt, skatten återgår ju till stat och kommuner) . Antag att de dör 5 år tidigare efter pensionen. Det motsvarar 1800 miljarder i inbesparad pension, eller 360 miljarder per år

 

Antag vidare att dessa 2 miljoner har rökt 10 cigaretter om dan i 30 år. Varje cigarett betalar sådär 1 krona i skatt. Det blir 219 miljarder, eller 7,3 miljarder per år. (officiell siffra inkl. snus mm är 12.4)

 

Det är alltså en synnerligen samhällsnyttig gärning att röka, och det är tur att så många idioter håller på med det.....

 

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Seawolf:

Du glömde en viktig sak om rökning:
Rökarna betalar enorma summor i tobaksskatt. Dessutom lever de kortare och får pension under mycket kortare tid. Bingo för staten!

Aa visst men tyvärr, trots att det du säger är positivt, så tar det bara en bråkdel av alla kostnader. Rökning skulle behöva dra in mångfalt mer i skatt samtidigt som dom skulle behöva avlida mycket snabbare när dom väl behöver vård pga rökning innan "vi" når break-even... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Seawolf:

Så artikelförfattarna menar att primärvården skulle kunna lägga ned ifall rökningen upphörde? Den utredningen skulle vara en njutning att rannsaka....

Ja - om den enda kostnaden rökningen orsakade samhället var att belasta primärvården stämmer ditt resonemang.
Nu är det ju inte så enkelt. 
 

Här finns artikeln man hänvisar till och som mer utförligt beskrivet hur man ser att kostnaderna fördelas i samhället. 
https://www.cancerfonden.se/nyhet/sa-mycket-kostar-rokningen-samhallet

 

Och här är rapporten...

http://res.cloudinary.com/cancerfonden/image/upload/v1496148934/documents/samhallskostnader-for-rokningsrelaterad-sjuklighet-i-sverige.pdf

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Staten får in 11,7 miljarder i skatt från rökningen. 
Rökningen kostar samhället 31,5 miljarder. 
https://www.google.se/amp/s/nyheter24.se/amp/debatt/901052-lakare-tobaken-kostar-oss-31-miljarder-per-ar-hoj-skatten
Det är back 20 miljarder per år för samhället, pengar som man kanske kunde använt till bättre saker.

Aha. Borde läst dethär och sluppit svara ser jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Caribic410:

Aha. Borde läst dethär och sluppit svara ser jag

Äsch - sådant händer den bäste 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Caribic410:

Aa visst men tyvärr, trots att det du säger är positivt, så tar det bara en bråkdel av alla kostnader. Rökning skulle behöva dra in mångfalt mer i skatt samtidigt som dom skulle behöva avlida mycket snabbare när dom väl behöver vård pga rökning innan "vi" når break-even... 

Nope. Såvitt jag vet finns det INGEN som studerat helheten med ungefärlig inriktning på totalen av plus och minus. Många av de behandlingar/kostnader som rökare orsakar inom sjukvården får även andra, fast utan att man anger rökning som orsak.

 Det finns alltså gott om utsagor om enstaka saker och generella slutsatser som saknar dessa helhetsfaktorer. 

När man säger saker som att "kategori" orsakar dödsfall, så ignorerar man att alla dör, oavsett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Seawolf:

Nope. Såvitt jag vet finns det INGEN som studerat helheten med ungefärlig inriktning på totalen av plus och minus. Många av de behandlingar/kostnader som rökare orsakar inom sjukvården får även andra, fast utan att man anger rökning som orsak.

 Det finns alltså gott om utsagor om enstaka saker och generella slutsatser som saknar dessa helhetsfaktorer. 

När man säger saker som att "kategori" orsakar dödsfall, så ignorerar man att alla dör, oavsett.

Varför ska man blanda in andra orsaker?

Det relevanta är ju rökrelatetade kostnader, dom andra ginns ju där ändå.

Ungefär som att räkna på drunkningsolyckskostnader och blanda in bilolyckor som inträffar på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Peter_K:

Äsch - sådant händer den bäste 😁

Och mej. 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ca 700.000 rökare i Sverige. 12.000 dör årligen och 100.000 insjuknar i rökrelaterade sjukdomar.

Med de siffrorna så blir "pensionsbesparingen" ca 2 miljarder per år.

Räknar man med att de i snitt röker 15 cigaretter/dag och varje cigarett tillför statskassan 1,50kr/cigarette så blir intäkten knappt 6 miljarder.

Vårdkostnaderna för insjuknade rökare som i snitt lever runt 3,5 år blir nog lite större. Tillkommer även kostnad för sjukskrivningar.

Sen tar det också viktiga resurser från övriga vården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-01 vid 08:53 skrev tugge:

Glöm inte skatteintäkterna. Löfven dyker i kassavalvet varje natt

unnamed (1).jpg

Det förklarar varför man bytte ut nästan alla mynt - som ingen annan längre använder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pinkar glatt i havet så länge vi alla är OK med all bräddning från reningsverken där vi släpper avloppsvatten rakt ut i havet.

 

Vågar gissa att bara i Göteborg så släpper vi under året ut bra mycket mer obehandlat avloppsvatten än vad som genereras av fritidsbåtarna under många säsonger. 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev acateon:

Pinkar glatt i havet så länge vi alla är OK med all bräddning från reningsverken där vi släpper avloppsvatten rakt ut i havet.

 

Vågar gissa att bara i Göteborg så släpper vi under året ut bra mycket mer obehandlat avloppsvatten än vad som genereras av fritidsbåtarna under många säsonger. 😉


Bräddning sker i princip bara när det är kraftig nederbörd, och kapaciteten i avloppssystemet tillfälligt inte kan svälja vattenvolymerna. Det som bräddas är till allra största andelen dagvatten, som pga kombinerade system även innehåller avloppsvatten. Men när det bräddas, då är det väldigt utspätt. Bräddningen i Göteborg, per person, är ca 300 liter per år. Det motsvarar avloppsvattenvolymen per person för en dag. Om vi skulle anta att det är enbart rent avloppsvatten som bräddas, så skulle det motsvara ungefär 0.3 procent av årsmängden. Men eftersom det är utspätt så blir det en ännu lägre siffra. Jag tror inte det är orimligt att tänka sig att det är under en promille av årsmängden som bräddas. Omräknat skulle hela Göteborgs bräddning motsvara ungefär en veckas toalettavfall för 8000 personer. Hur många fritidsbåtssäsonger är det jämförbart med, tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:


Bräddning sker i princip bara när det är kraftig nederbörd, och kapaciteten i avloppssystemet tillfälligt inte kan svälja vattenvolymerna. Det som bräddas är till allra största andelen dagvatten, som pga kombinerade system även innehåller avloppsvatten. Men när det bräddas, då är det väldigt utspätt. Bräddningen i Göteborg, per person, är ca 300 liter per år. Det motsvarar avloppsvattenvolymen per person för en dag. Om vi skulle anta att det är enbart rent avloppsvatten som bräddas, så skulle det motsvara ungefär 0.3 procent av årsmängden. Men eftersom det är utspätt så blir det en ännu lägre siffra. Jag tror inte det är orimligt att tänka sig att det är under en promille av årsmängden som bräddas. Omräknat skulle hela Göteborgs bräddning motsvara ungefär en veckas toalettavfall för 8000 personer. Hur många fritidsbåtssäsonger är det jämförbart med, tro?

Spännande siffror du presenterar. Vad har du för källa på den mängden?
 

Med officiella siffror så är det en halv miljon kubik avloppsvatten, inte dagvatten som bräddas per år från bara Ryaverken. Räkna in alla andra reningsverk som skickar skit rakt ut så är det rätt uppenbart att fritidsbåtarna har en pissliten (pun intended) roll i mängden skit som hamnar i vattnet. 
 

Sen kan du filura på varför det saknas blå flagg kring Göteborgs badplatser. 

Redigerad av acateon
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs om bräddning här, http://vav.griffel.net/db.pl?template_file=db_link_pdf.html&link=a&pdf=SVU-rapport_2014-01.pdf

 

Vid regn blir avloppsvattnet som sagt utspätt så det är inte så farligt som det låter när man hör att tusentals kubikmeter har bräddats.

 

Dessutom är det ju ingen jätteuppoffring att pinka i toan eller en bit upp på land så att växtligheten hinner ta hand näringsämnena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Dessutom är det ju ingen jätteuppoffring att pinka i toan

De flesta normalintelligenta brukar klara av det ganska bra. Sen är det ju också betydligt säkrare.  

Vem vill ha en inskription på sin gravsten där det står "Han dog med gylfen öppen"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

De flesta normalintelligenta brukar klara av det ganska bra.

...

Tom. jag har klarat av att lära om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Tom. jag har klarat av att lära om...

Imponerande ;)

Visst känns det lite bakvänt men sen inser man att det där med att pinka i sjön kanske inte är så jättesmart.

Visserligen brukade jag kroka säkerhetslinan i akterstaget eftersom jag oftast seglar själv. Men kommer man verkligen ombord när man hänger där bakom båten i god fart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Mackey:

Läs om bräddning här, http://vav.griffel.net/db.pl?template_file=db_link_pdf.html&link=a&pdf=SVU-rapport_2014-01.pdf

 

Vid regn blir avloppsvattnet som sagt utspätt så det är inte så farligt som det låter när man hör att tusentals kubikmeter har bräddats.

 

Dessutom är det ju ingen jätteuppoffring att pinka i toan eller en bit upp på land så att växtligheten hinner ta hand näringsämnena.

 

Vad spelar det för roll om det är utspätt? Om jag trycker i mig lite extra vatten innan jag går på dass och sen tömmer septitanken rakt ut, är det mer OK då för att det är en högre andel "vatten" i mitt avlopp? 

 

Källan du länkade till kändes mer som en lobbypublikation för att göra det lättare för kommuner att få utsläppsrätter.

 

Slänger in lite källor så kan ni roa er själva att med att läsa.

 

Någon som är lite sur i en ledare i GP

https://www.gp.se/ledare/gigantiska-avloppsproblem-tigs-ihjäl-1.12228372

 

Göteborg släpper ut mest:

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/så-ska-mindre-avloppsvatten-hamna-i-havet-1.12645079

 

https://goteborg.se/wps/PA_Pabolagshandlingar/file?id=16667

"De senaste sex åren (2012 – 2017) har det i genomsnitt bräddat ca 3,3 miljoner m3 avloppsvatten per år" - INTE spillvatten eller dagvatten.

 

Tror knappast den samlade skaran fritidsbåtsägare når upp i Göteborgs bräddningsvolymer, ens om var enda stackare hade haft IBS.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev acateon:

 

Vad spelar det för roll om det är utspätt? Om jag trycker i mig lite extra vatten innan jag går på dass och sen tömmer septitanken rakt ut, är det mer OK då för att det är en högre andel "vatten" i mitt avlopp? 

Det är klart det spelar roll!

Fundera lite en stund...

 

Dagvatten släpps vanligtvis ut helt orenat, om man då häller en hink spillvatten i 3,3 miljoner m3 dagvatten, eller om man häller en hink dagvatten i 3,3 miljoner m3 spillvatten - tror du det påverkar miljön lika eller olika..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är klart det spelar roll!

Fundera lite en stund...

 

Dagvatten släpps vanligtvis ut helt orenat, om man då häller en hink spillvatten i 3,3 miljoner m3 dagvatten, eller om man häller en hink dagvatten i 3,3 miljoner m3 spillvatten - tror du det påverkar miljön lika eller olika..?

Snackar inte spill- eller dagvatten, avloppsvatten är det de handlar om. Om mängden på 3,3 miljoner späds ut så är fortfarande 3,3 miljoner som är den ursprungliga volymen avloppsvatten.

 

Läs källorna eller sök upp egna. Båtlivet är bokstavligen en piss i Mississippi. Sluta slå hål i luften och lägg krutet på något viktigare istället, exempelvis reningsverksfrågan om du/ni vurmar för havsmiljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är också platsberoende. Det som bräddas i Gbg flyter ut till havs och sprids ut i Skagerrak. Det som släpps ut inomskärs i Bohuslän får mycket mer lokal effekt. Så volymerna är inte jämförbara i fråga om påverkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev acateon:

Snackar inte spill- eller dagvatten, avloppsvatten är det de handlar om. Om mängden på 3,3 miljoner späds ut så är fortfarande 3,3 miljoner som är den ursprungliga volymen avloppsvatten.

 

Läs källorna eller sök upp egna. Båtlivet är bokstavligen en piss i Mississippi. Sluta slå hål i luften och lägg krutet på något viktigare istället, exempelvis reningsverksfrågan om du/ni vurmar för havsmiljön.

Spillvatten är avloppsvatten. 
Dagvatten är avloppsvatten. 
Så ja - vi pratar avloppsvatten. 
 

Om man älskar sin skärgård, är det på alla fronter som utsläppen måste minska. Även den som pissar i Mississippi. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att lägga mej i debatten om huruvida pink från båt påverkar miljö.

 

Kan väl nämna att det inte är helt ovanligt att avloppsreningsverk bräddar även när det inte regnar.

Då finns inte effekten av att regnvatten spär ut gojset...

 

Det talas väl inte så högt om detta , planerade bräddningar måste ha tillstånd av länsstyrelsen men oplanerade...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...