Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gullholmarn

Sälkoloni Hönö/Vinga

Rekommendera Poster

Hej på er!
Jag har hört att det skall finnas en sälkoloni någonstans i närheten av Vinga med mycket säl.
Vi köpte oss en Gullholmensnipa förra året och tjejen skulle gärna vilja se sälar (hon är ny på sjön och såg sin första säl när vi körde ner snipan från sjösättningen till hemmahamnen nu i vår).
Det finns ju lite sälsafaris som går från hönö, men jag vill ju givetvis ta min  egna båt...
Är det någon här som vet vilka kobbar det rör sig om och kan märka upp det på tex Eniros sjökort och skicka ett skärmklipp här på forumet?
Tack ska ni ha!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var en knubbsäl inne i Fotös hamn i fredags kväll.

Gör som så att du diskret följer efter sälsafaribåtarna från Hönö Klova, skepparna på dessa båtar har bra koll på vilka kobbar sälarna gillar att ligga på.

Eller så kollar du på sidan Marin traffic var dessa båtar har sina turer, om dom nu har AIS förstås.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte svar på din fråga men sälarna dyker lite varstans, ses enkelt när det är bleke. Om du är ute lite till och från i sommar så tror jag du ser flera stycken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute och fiskade med Daisy Havsfiske förra sommaren och då åkte vi förbi L Pölsan, var helt knökat med sälar som låg och jäste i solen.

 

2019-05-21_08-33-16.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det var en knubbsäl inne i Fotös hamn i fredags kväll.

Gör som så att du diskret följer efter sälsafaribåtarna från Hönö Klova, skepparna på dessa båtar har bra koll på vilka kobbar sälarna gillar att ligga på.

Eller så kollar du på sidan Marin traffic var dessa båtar har sina turer, om dom nu har AIS förstås.

Bra tips med marine traffic, det ska jag hålla ett öga på nästa gång som de kör en tur! Tack!

Att köra efter blir nog svårt, de ska hinna med Hönö, Vinga och se sälar på två timmar inklusive avstigning på vinga. Snipan gör 6 knop:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mellqvist:

Var ute och fiskade med Daisy Havsfiske förra sommaren och då åkte vi förbi L Pölsan, var helt knökat med sälar som låg och jäste i solen.

 

2019-05-21_08-33-16.jpg

Tack för tipset:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Hönö Klova finns det minst fyra företag som sysslar med rundturer, havsfiske och sälsafari, "Äventyr och Tång" är en av dom firmorna.

 

Knubbsälarna har ju sina favoritplatser, olika beroende på vattenstånd, vind, tid på dagen och mattillgång. Nu är dom extra känsliga då kutarna är små. Håll avstånd och respektera sälskyddsområderna.

Men många gånger kan jag tycka att sälarna är mer intresserade av oss än vi av dem. Om man bara ligger och driver så kommer det ofta fram någon säl på kanske bara tio meters håll och iakttar en själv. Jag tycker subjektivt att om man har ekolodet igång kommer det fler sälar mot båten. Det sägs att ekolodens ljudpulser skrämmer bort fiskar och andra djur, men då det gäller sälarna så håller jag inte med om det.

 

Ett säkert ställe du kan se säl på är Jakobs brytare och bôarna därikring, här finns det alltid säl!

Men detta lilla skär ligger i en annan skärgård "litet mer" norrut, omkring 90M norrut i södra delen av Kosterakripelagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...