Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Winnser

Jabsco Lite flush - inget vatten

Rekommendera Poster

Jag har en Jabsco Lite Flush elektrisk toa i min Bavaria 37 Sport. Efter vintern så kommer det inget vatten i toan när man trycker på fotknappen för spolning. Allt övrigt fungerar, spolning etc. Men det kommer inget påfyll av vatten. Någon som vet vad som kan vara fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är lätt att tro att pumpen kanske frusit sönder under vintern, men då skulle det läcka ordentligt, men kolla detta innan du skruvar i sär grejerna:

 

1 är kranen på bordsgenomföringen öppen?  alltså intaget till spolvattnet.

2 finns det någon sil på slangen mellan intaget och toapumpen? är den ren eller igensatt? jag har många gånger fått stopp pga att det fastnat tång, alger eller sjögräs här, och om sil saknas, fastnar detta i pumpens impeller, eller så tar det sig förbi impellern för att fastna i spolvattnets utlopp i toaskålen.

3 ja just då pumpens impeller, roterar den? Jag har varit ute för att den lossnat från sin axel samt då som redan nämnts, det fastant sjögräs här.

4 utloppsöppningarna i porslinet, samma här, om man fått in sjögräs kan det stoppa upp även här...

Lossa spolvattenslangen från porslinet och spola, kommer det någonting nu?

 

Jag förutsätter att du har den modellen med en elmotor som driver två pumpar på samma axel, en till spolvattnet och en till evakueringen av skålen....(?) Om du har en separat spolvattenpump så kolla om den roterar, har den spänning fram? om inte kolla säkringen, om den då återigen fått in tång eller sjögräs har den gått tungt och kanske säkringen löst ut.

 

Det som här i Bohuslän stopar upp spolvattnet är de långa bruna algerna som ser precis ut som "Malacos kolasnören" dom kommer in i pumpen om man inte har en sil innan och trasslar till det ordentligt. Och om man har en sil så klumpar dom ihop sig i denna, men är då relativt lätta att ta bort.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input. Jag har ikväll varit i båten för att gå igenom dina instruktioner. Och hittade felet. Toaletten tar vatten från havet och eftersom min båt ligger på land kommer det ju inget spolvatten in. Lite pinsamt förstås men bra att förstå att det inte går åt vatten från vattentanken när man är på toa. Tack för all hjälp!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Winnser:

Tack för bra input. Jag har ikväll varit i båten för att gå igenom dina instruktioner. Och hittade felet. Toaletten tar vatten från havet och eftersom min båt ligger på land kommer det ju inget spolvatten in. Lite pinsamt förstås men bra att förstå att det inte går åt vatten från vattentanken när man är på toa. Tack för all hjälp!

Jaha... Så kan det också vara.

Men ett tips är att montera en sil på intaget, när båten ligger i havet finns risken att få in skräp, men klart det är ju riskfritt då den står på land....:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...