Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Funderingar på sammankoppling batterier mm

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

I väntan på att jag ska hitta rätt köpare till vår båt kan man ju alltid fortsätta det eviga meckandet med båten.

 

Jag har sedan vi köpte båten haft två kombinerade start/förbrukningsbatterier i form av 2*95Ah AGM. Dessa finns i motorutrymmet och kan köras var och en för sig eller som "both" på omkopplaren. Om vi inte ligger för landström kör jag batterierna på "both" och endast om laddningen börjar bli låg går jag över till ett batteri. Har också ett dedikerat batteri i fören till bogproppen och detta är avskiljt från de två andra med ett skiljerelä. Nu har jag bytt till AGM i fören och tänker att det batteriet likagärna kan få bidra till förbrukarbanken istället. Men här kommer ett par funderingar...:

 

1. Det går en 10mm2 kabel från förbrukarna där bak till batteriet där fram. I de fall man kör med bogen vilka strömmar kan man förvänta sig kommer ifrån förbrukningsbatterierna därbak för att utjämna spänningen? är 10mm2 helt enkelt för klent?

2. Jag har en shunt på batterierna därbak som är en del av mitt lilla IoT projekt på båten (mäter allt, inkl startström/laddning från motorn). Kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska koppla batteriet där fram som en del av batteribanken eller snarare som en förbrukare/laddare och därmed mäta när det kommer "laddning" från batteriet där framme likväl som när det "tar laddning" när man kör med bogen. Kommer ju få en del underliga strömmar som går igenom shunten när inga egentliga förbrukare körs. Alternativet är att koppla batteriet förbi shunten men då förlorar jag mätningen av den strömmen som går till bogen (och emellanåt också en mindre inverter)...i-landsproblem kan tyckas och det kan jag väl hålla med om :)

 

Några insiktsfulla tankar om detta?

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Om du kör bogisen idag med motorn i gång är ju alla batterier kombinerade i läget Both. Är det nykopplat eller varför undrar du om strömmarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

1. Om du kör bogisen idag med motorn i gång är ju alla batterier kombinerade i läget Both. Är det nykopplat eller varför undrar du om strömmarna?

 

Såfort man kör bogen sjunker spänningen under 12,8V och därmed kopplas det batteriet ifrån resten av systemet. När spänningen väl återhämtar sig stiger spänningen återigen över 12,8V och batterierna sammankopplas. Jag får för mig att strömmen som då går från förbrukarna därbak till batteriet där fram blir mindre än om de är sammankopplade under tiden då man faktiskt kör bogen. Batterierna ska ju då kompensera för kanske 3V spänningsskillnad men när bogen väl stannat återhämtar sig ju batteriet rätt omgående och spänningsskillnaden är troligtvis bara några tiondels volt.

 

Jag kanske gör för stor sak av det hela? Fungerar väldigt bra idag men känns som outnyttjad batterikapacitet att inte låta dom vara sammankopplade hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett 80 ah start och 3 st förbrukarbatterier i motorrum på 2 st 100 ah och 1 st 80 ah.

Alla ihopkopplade till "both" och 1 är start samt 2 är förbrukningsbatteri.

Vrider till 2 vid naturhamnen och har both på vid körning. 

 

Solcellerna är inkopplade på förbrukarbatterierna och laddaren Waeco 25 amp laddar förbrukarbanken direkt och startbatteriet 1 amp via en extra utgång.

 

Har även ett 75 ah i fören för boggisen som får sin laddning via 4 st 8 mm2 (2 röda och 2 svarta). Har inget skiljerelä till bogisbatteriet. Sitter ihop med förbrukarbanken och utnyttjas således som förbrukarbatteri också, förstår inte varför man INTE ska göra så. Det står ju bara där och har mycket ström kvar.

 

Så totalt har jag  355 ah i min förbrukningsbank och 80 ah start.

 

Har även Victron batterimätare med shunt som jag kan se ut och in samt extern batteri som är startbatteriet. Jag ser alltså alla batterierna.

Fungerar fint och är helnöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Olleman82:

Jag kanske gör för stor sak av det hela?

Ja, koncentrera dig på att byta båt istället ;)

Jag har ändrat min syn lite eller snarare utvecklat den.

Idag säger jag att när det gäller blybatterier, "koppla ihop allt" det sliter minst på batterierna.

Men använd solregulatorn lastutgång eller en battman som kopplar bort ALL last om spänningen. Komplettera med Victron  batterimeter som kan larma vid för låg spänning dvs strax innan frånkoppling sker. 

Att vissa batterier har längre kablar fungerar. En kille som har det så tycker det fungerar bättre än tidigare med relän mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det här med båten blir extra meckigt när frun egentligen inte vill sälja, men  vi får se hur det blir:)

 

Ok, menar du även koppla samman AGM med vanliga fritidsbatterier? Vad är det han tycker fungerar bättre än med reläet? Mer kapacitet helt enkelt eller något annat?

 

Ordnar lågspänningsvarning mm med min Rpi3 setup istället:)

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte koppla ihop AGM och våta batterier. Men en del gör så och det funkar. Ev kan det faktum att man har en lång kabel mellan AGM och de våta batterierna jämna ut ev skillnader. Exakt vad som händer tror jag ingen vet. Skulle vara intressant att testa och mäta lite.

--

Det system som ersattes innehöll flera reläer och något fungerade inte, osagt om det berodde på en konstruktionsmiss eller på ett dåligt relä. Att koppla ihop allt var en enkel och snabb lösning som visade sig fungera bra och även lite bättre pga mer batterikapacitet. Planen var och är att köra slut på blybatterierna till förmån för LiFePO4.

 

Jag har ett AGM som startbatteri men kopplar nu ihop det med AGM-batteriet till ankarspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 timmar sedan skrev patrikflink:

Har även Victron batterimätare med shunt som jag kan se ut och in samt extern batteri som är startbatteriet. Jag ser alltså alla batterierna.

Fungerar fint och är helnöjd.

 

Antar att den är kopplad vid batterierna därbak och att den då inte mäter något som händer med batteriet i fören. Du "missar" således mätningen av de Ah som du förlorar när du kör bogisen. Börjar landa i att detta nog är bästa lösningen. Ska man vara riktigt seriös behöver man ju ta rejäl hänsyn till peukert effekten när man kör bogisen. De Ah som en shunt skulle registrera skulle sannolikt bli missvisande annars.

 

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ska man ta hänsyn till Peukert som kan vara ganska stor för vissa batterityper. Men, det är väldigt få Ah som en bogpropeller förbrukar.

 

De där "1,2 & both" omkopplarna är luriga, för eller senare hamnar de i fel läge och ibland lägger de bara av.

Att koppla ihop och isär batteribankar är inget som tex batteritillverkarna rekommenderar. Ett antal batterier som kopplas ihop växer samman till ett batteri efter några dagar. Finns det verkligen någon anledning att separera batterierna? Det man är ute efter är ju att se till att ha tillräckligt med kapacitet för att kunna starta. Men det finns ju flera sätt att ordna den saken. Jag använder lastutgången på min solregultor för att koppla bort all last om spänningen blir för låg. Fungerar perfekt och har gjort så i flera år.

Sen finns tex Victron Battery Protect mfl.

 

Jag har alltid ansett att ett separat startbatteri är det säkraste och att det kan fungera som nödbatteri för att driva VHF mm. Idag känns det onödigt. Har man något som kopplar bort lasten innan spänningen blir för låg och dessutom tex Victron batterimätare som kan larma så är man tillräckligt säker. 

Skaffar man sen en "Starthjälp" för en femhundring och som innehåller ett 9 Ah batteri så kan man köra VHF, ladda telefoner mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Olleman82:

 

Antar att den är kopplad vid batterierna därbak och att den då inte mäter något som händer med batteriet i fören. Du "missar" således mätningen av de Ah som du förlorar när du kör bogisen. Börjar landa i att detta nog är bästa lösningen. Ska man vara riktigt seriös behöver man ju ta rejäl hänsyn till peukert effekten när man kör bogisen. De Ah som en shunt skulle registrera skulle sannolikt bli missvisande annars.

 

Svar nej. Allt går via shunten på jordsidan. Även laddare, solceller mm.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Finns det verkligen någon anledning att separera batterierna?

Troligtvis inte, men känns skönt att alltid veta att jag kan starta och åka hem. Är nog svårt att ändra gamla vanor. Körde tidigare med skiljerelä men det hängde sig en gång, där av att jag tycker det är skönt med analog styrning, men talar endast för mig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kört 10 år med förbrukning och start batterierna ihopkopplade mha 1+2 brytare, blybatterier.
En Batterybrain på startbatteriet (underspänningsrelä) gav tryggheten att alltid kunna starta.

Funkat perfekt i 12 år, båten såldes 2018, osäker hur den nye ägaren väljer att använda batteribankerna.

 

På den nya båten är set-upen annorlunda, relä som kopplar ihop bankerna vid 13,5 volt och bryter vid 12,7 volt (LEAB EDR / Primepower EDR).

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Är nog svårt att ändra gamla vanor

Haha, jag vet! Min inställning började luckras upp pga mina positiva erfarenheter av lastutgången och att det nu finns bra larm.

För många skulle det innebära en fördel av att batterierna slits mindre.

Fast själv kör jag med separata hus och startbatterier men det beror enbart på att jag kör LiFePO4 som hus och vill ha bly till start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna är alltid kul. Min mattelärare hade rätt, vänta bara sa han.

En kill har ett startbatteri och två 95 Ah AGM som hus batteri. Det räcker bra tack vare solpaneler. Han vill ha en micro men får problem, AGM batteriernas spänning blir för låg när mickron går. Han behöver ett AGM till för att det ska fungera. Så startbatteriet ersätts med ett AGM, allt kopplas ihop och det fungerar. Lastutgången har han sen tidigare så batterierna kan inte laddas ut så mycket att inte motorn kan starta.

Har man två batterier. summa 190 Ah och drar ur de till 50% så har man förbrukat 95 A. När vi kopplar in det tredje batteriet har vi summa 285 Ah. Drar vi nu ur 95 Ah så har vi bara dragit ner banken till 33%.

Tittar man på hur många cykler ett AGM batteri ska hålla så är det ca 300 cykler vid 50% uttag. Men det håller 600 cykler om vi bara drar ur 33%.

Alltså, batteribanken håller dubbelt så länge. Alltså, det är lönsamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Räkna är alltid kul. Min mattelärare hade rätt, vänta bara sa han.

En kill har ett startbatteri och två 95 Ah AGM som hus batteri. Det räcker bra tack vare solpaneler. Han vill ha en micro men får problem, AGM batteriernas spänning blir för låg när mickron går. Han behöver ett AGM till för att det ska fungera. Så startbatteriet ersätts med ett AGM, allt kopplas ihop och det fungerar. Lastutgången har han sen tidigare så batterierna kan inte laddas ut så mycket att inte motorn kan starta.

Har man två batterier. summa 190 Ah och drar ur de till 50% så har man förbrukat 95 A. När vi kopplar in det tredje batteriet har vi summa 285 Ah. Drar vi nu ur 95 Ah så har vi bara dragit ner banken till 33%.

Tittar man på hur många cykler ett AGM batteri ska hålla så är det ca 300 cykler vid 50% uttag. Men det håller 600 cykler om vi bara drar ur 33%.

Alltså, batteribanken håller dubbelt så länge. Alltså, det är lönsamt.

Jag räknar så här:

Tryck in så många batterier som du har plats för och råd med.

Mer Ah=bättre liv för bankarna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Räkna är alltid kul. Min mattelärare hade rätt, vänta bara sa han.

......

När vi kopplar in det tredje batteriet har vi summa 285 Ah. Drar vi nu ur 95 Ah så har vi bara dragit ner banken till 33%.

Hmmmmm.........😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Kane:

Hmmmmm.........😂

Sorry vi har bara tagit 33% av banken. Bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Sorry vi har bara tagit 33% av banken. Bättre?

Inte bara bättre utan t.o.m. rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-21 vid 15:13 skrev bhemac:

Finns det verkligen någon anledning att separera batterierna?

Jag är inne på samma spår och håller på med tänket kring hopkoppling av alla batterier. Har enbart vanliga blybatterier och vill att samtliga skall samverka för att kunna mjölka ur nåt extra år eller två. Sedan blir det LiFePO4, är tanken.
Har ett batteri i fören till ankarspelet och resten sitter under soffan i salongen 6-7 meter längre bak, totalt 5 * 72 Ah = 360 Ah. Min tanke är att ha kvar batteriet i fören för att kunna ha lite klenare kablar bak till resterande batterier, men ändå så pass grova att batteriet där framme får laddning och kan bidra vid förbrukning. Fast hellst skulle jag vilja samla alla på ett ställe. Jaja, vi får se.
Alla förbrukare kopplas via lastutgången på Tracer 3215bn. Tänkte sätta low voltage disconnect till 12,2 och hoppas det finns kräm kvar att starta motorn... fast nu kanske jag har otur när jag tänker...

 

Jag tror att någon elektrisk apparat slagit rot i båten. Det växer sladdar nästan överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev McLasse:

Jag tror att någon elektrisk apparat slagit rot i båten. Det växer sladdar nästan överallt.

Samma fenomen hos mig, ytterst konstigt!

--

Sätt low voltage lite högre, jag skulle nog sätta det till 12,4. Motorn startar nog på 12,2 V men 12,4 är bättre för batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev bhemac:

Samma fenomen hos mig, ytterst konstigt!

Precis! Man tar bort en sladd ena dagen och när man kommer tillbaka nästa dag är det en hel kabelhärva i stället. Ogräs är vad det är, eller det kanske är osladdar (det där lät bättre i mitt huvud).

 

Förhoppningen är att tracern aldrig skall stänga av lastutgången men om den gör det är skadan redan skedd. Du har rätt, 12,4 är noterat. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...