Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kramer

Hur långt räcker färgen?

Rekommendera Poster

Hallå. 

 

Jo jag ska till att bottenmåla min Selco Rival (Sommenbygdens  pundigaste) med Biltemas epoxi primer. Jag har en liter men funderar på om detta räcker till fem lager? Båten ligger vid sommarstugan långt från butik.

 

mvh//Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om huruvida en liter räcker. Men biltema har 30 dagars öppet köp, så vill du säkra så köp en burk till och lämna tillbaka om den förblir oöppnad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxyprimer är till för att skapa ett tätt skikt, och därmed skydda botten från vatteninträngning. Det är inte ett beväxningsskydd. Det behövs fem lager för att den skall vara tät. Notera att den har ett intervall där du kan måla färgen utan att behöva mellanslipa, det är beroende av temperatur. 

Att måla färre lager gör att man får halvgenomsläppligt membran, vilket kan vara värre för båten än att inte måla alls. 

Färgen skall ligga på plast, dvs all gammal bottenfärg skall bort innan du använder epoxyprimern. 

Det är tveksamt om en liter räcker. 

 

Om jag vänder på frågan - vad är syftet med din bottenmålning?

Var skall båten ligga? Sjö, hav..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Epoxyprimer är till för att skapa ett tätt skikt, och därmed skydda botten från vatteninträngning. Det är inte ett beväxningsskydd. Det behövs fem lager för att den skall vara tät. Notera att den har ett intervall där du kan måla färgen utan att behöva mellanslipa, det är beroende av temperatur. 

Att måla färre lager gör att man får halvgenomsläppligt membran, vilket kan vara värre för båten än att inte måla alls. 

Färgen skall ligga på plast, dvs all gammal bottenfärg skall bort innan du använder epoxyprimern. 

Det är tveksamt om en liter räcker. 

 

Om jag vänder på frågan - vad är syftet med din bottenmålning?

Var skall båten ligga? Sjö, hav..?

All färg är borta förutom på en gammal lagning(inte min) där sitter den som berget. Det finns alltså en fara med att ha minsta gnutta gammal färg? 

 

Båten har torra flytelement än så länge och jag tänker behålla det så. Därför målar jag. Jag har den i insjö så bottenfärg behövs inte. Dock så skulle jag vilja ha en röd bottenfärg men endast av estetiska skäl. Men det kan vänta en säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Kramer:

Det finns alltså en fara med att ha minsta gnutta gammal färg? 

....

Dock så skulle jag vilja ha en röd bottenfärg men endast av estetiska skäl. Men det kan vänta en säsong.

Ja, är det enkomponentsfärg kvar försämrat det vidhäftningen. 

 

Avsluta med Tiger Coat; den finns som röd. 

http://www.lefant.se/produkter/nyhet-t-coat/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta med aceton innan målning eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, liten update. Första lagret tog nästan en hel burk. Kanske går åt mindre andra när jag får in tekniken bättre. Kommer nog max komma upp i tre lager på mina två liter. 

 

Alltså kommer jag inte hinna måla allt i helgen utan får ta de sista två lagren i midsommar. Räcker det med att slipa av allt med typ 180 papp?

 

målar på trailer så det är två punkter där jag inte kommer åt. Hur gör panelen? Flytta tornet mellan varje lager eller ta fem lager där vid annat tillfälle? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det nog inte bara antalet lager som är viktigt utan även den slutliga tjockleken. Jag skulle se till att använda så mycket epoxi per kvadratmeter som tillverkaren anger. Om det blir fyra, fem eller sex lager tror jag har mindre betydelse.

 

Jag har inte koll på just din färg, men jag fick rådet av min leverantör att tvätta med vatten och slipsvamp om det blev uppehåll i målningen.

 

Jag skulle nog försöka ta även ytan vid stödrullarna, i alla fall några lager, för att senare komplettera.

Lägg ett lager, flytta båten lite, lägg nästa lager, flytta tillbaks båten osv.

Det sista lagren vid stödrullarna kan göras senare.

 

Jag skule nog inte flytta tornet uta stötta båten på annat vis. Ett par tre plankor mellan relingslisten och marken på vardera funkar. Då kan du ta bort den planka som är ivägen när du målar och sedan sätta tillbaks. Egentligen räcker säkert en planka, men det är bra att ha flera om man skulle råka stöta bort en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Egentligen är det nog inte bara antalet lager som är viktigt utan även den slutliga tjockleken.....

 

Jag har inte koll på just din färg, men jag fick rådet av min leverantör att tvätta med vatten och slipsvamp om det blev uppehåll i målningen....

Det är Biltemas primer. Ja jag tänkte nog övergöra, måla lite för många. Det första blev inte supertjockt överallt. 

 

Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kramer:

Det är Biltemas primer. Ja jag tänkte nog övergöra, måla lite för många. Det första blev inte supertjockt överallt. 

 

Tack för tipsen!

bra :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎05‎-‎20 vid 10:16 skrev Daniel_K:

Har ingen aning om huruvida en liter räcker. Men biltema har 30 dagars öppet köp, så vill du säkra så köp en burk till och lämna tillbaka om den förblir oöppnad.

 

Inte säker på att öppet köp gäller färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Inte säker på att öppet köp gäller färg.

Lär ändå ej bli aktuellt för min del. 

Hinner med tre lager denna gång, sen är färgen slut och jag får ta de sista lagren senare i sommar. 

 

Funkar det då att mekaniskt rugga upp ytan med 120, 180 papp typ, för vidhäftning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag nere i stugan för att lägga dom sista två lagren då färgen inte räckte sist. Epoxin har stått och torkat i över en vecka nu. Ska jag rugga upp ytan med sandpapper eller ej?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Kramer:

Nu är jag nere i stugan för att lägga dom sista två lagren då färgen inte räckte sist. Epoxin har stått och torkat i över en vecka nu. Ska jag rugga upp ytan med sandpapper eller ej?

Ja - rugga ytan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Ja - rugga ytan. 

Will do!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...