Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
saltpeter

Epoxy plywood mot skott i mahogny

Rekommendera Poster

Hej !

 

Ska fästa lite plywoodribbor mot ett skott i mahogny. cirka 2 kg last. Räcker det med epoxy på båda ytorna, kanske med lite filler eller glasfiberströssel blandat i eller måste man även lägga väv runt det hela ? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Igen, testade och det funkade utmärkt utan glasfiberväv. Sitter som berget faktiskt. T.o.m. skruvarna som användes för att fixera i läge satt stenhårt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - till nästa gång...

- Det finns två sorters filler. En för spackel, en för limning. 

- Grunda först båda sidorna med oförtjockad epoxy, vänta sedan en kvart innan du lägger på den med lim-filler. 

 

Skillnad; skitstarkt eller svin-skitstarkt limförband. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detta, börjar sakta förstå skillnaden. I instruktionerna pratade om slipbar filler, det måste vara den du benämner spackel. Då tog jag nog fel sort egentligen men det gör inget för lasten är bara två kg. 

 

Har hittat följande filler: west systems 405 high density filler, den ska jag använda till nästa projekt; ett motorfäste till drivenhet för autopilot. 

 

TJO Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev saltpeter:

Tack för detta, börjar sakta förstå skillnaden. I instruktionerna pratade om slipbar filler, det måste vara den du benämner spackel. Då tog jag nog fel sort egentligen men det gör inget för lasten är bara två kg. 

 

Har hittat följande filler: west systems 405 high density filler, den ska jag använda till nästa projekt; ett motorfäste till drivenhet för autopilot. 

 

TJO Peter

405:an är inte det bästa för limning, 404:an är ett bättre val. Se bifogad tabell från handboken (finns på nätet, gratis). 

 

 

8C7281EA-8465-49C7-8AD1-36A0A6B1F7A6.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-25 vid 19:58 skrev Peter_K:

Hej - till nästa gång...

- Det finns två sorters filler. En för spackel, en för limning. 

- Grunda först båda sidorna med oförtjockad epoxy, vänta sedan en kvart innan du lägger på den med lim-filler. 

 

Skillnad; skitstarkt eller svin-skitstarkt limförband. 

Tack för detta, börjar nu inse fördelarna med rätt filler. Verkar som om allt kring motorfästet blev superstarkt och ganska det var rätt lättjobbat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...