Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
strober

Mariner 90 hk - Vad är detta för motor?

Rekommendera Poster

Är spekulant på en mindre båt där medföljande motor enligt säljaren är en ”Mariner 90hk 4-takt” men då jag söker på nedan mer detaljerad information på nätet hittar jag inte om det är en 2-taktare eller 4-taktare? Och om det är en 4-taktare så antar jag det är en med förgasare istället för insprutning? Hur hittar jag ett data sheet/faktablad på denna motor? 


Modellnr: MAR  70904124B
Modellår: 2004
Beskrivning: MA-90 ELPTO



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mariner är ett varumärke som ägs av Mercury, så samma motor fast med Mercury-logga på hittar du mer info om här:

 

ENGINE SPECIFICATIONS FOR 10904124B

Parts Group:

75/90 H.P. 65 JET (3 CYLINDER)

Options:

Electric start, long shaft (20”/508mm) driveshaft housing. Remote control steering. Power trim standard and oil injection standard

https://www.crowleymarine.com/mercury-outboard/3374.cfm?mdl=6YPKKA

 

Och det ser ut att vara en tvåtaktare. Insprutningen är för tvåtaktsoljan. I stället för färdigblandad bensin/olja så sprutar motorn själv in lagom mängd för den aktuella belastningen. Man tankar alltså ren bensin till den motorn, men man får förstås komma ihåg att fylla på oljan i samma takt.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, som skissen ser ut så ärendet tvåtakt. Oljeinsprutning, reedventiler, inga kamaxlar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn var en 2-takt till säljarens förvåning :) tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om säljaren också använt båten är det kanske lite oroväckande att hen inte varit medveten om motortyp. Har den då skötts och körts korrekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Om säljaren också använt båten är det kanske lite oroväckande att hen inte varit medveten om motortyp. Har den då skötts och körts korrekt?

 

Ja, det här var lite fascinerande. Om ägaren har trott att det var en 4-takt så borde den ju ha tankats med bensin utan tvåtaktsolja, borde väl ha skurit ganska omgående då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

 

Ja, det här var lite fascinerande. Om ägaren har trott att det var en 4-takt så borde den ju ha tankats med bensin utan tvåtaktsolja, borde väl ha skurit ganska omgående då?

 

Oljan har ju en egen behållare så den volymen kan ha räckt om han inte kört båten mycket (han kanske t.o.m. är ombud i affären). Eller så vet han om att det är en 2-taktare men säger 4-taktare av försäljningsskäl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...