Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patriko1

Plastad botten

Rekommendera Poster

Jag har en Electroluxbåt (typ) helt byggd i mahogny från 1965. Den är i alldeles förträffligt skick bortsett från att botten är plastad (glasfiber) upp till vattenlinjen. Det var redan gjort när jag köpte båten för 15 år sedan.

Jag har väl egentligen inga större problem med detta. Båten har på senare år läckt lite mer än tidigare (första åren var den snustorr hela säsongen) men sista 3-4 åren har jag varit tvungen länspumpa då och då. Inga stora mängden. Kanske 6-8 liter på en vecka.

Det finns dock en gnagande oro att träet närmast plasten är i dåligt skick. Kanske bara på något ställe. Kanske mer utbrett.

Frågan är vad man ska göra? Är det någon som har någon erfarenhet? Kan/bör man provborra och undersöka? Går det att säkert plugga igen ett sånt hål? Var ska man i så fall testa? Bordläggningen eller bottenstocken?

Jag har lagt ned väldigt mycket tid och kärlek på båten så jag vill hålla den vid liv så länge som möjligt.

Har även kollat med båtbyggare men kostnaden att helt enkelt riva och bygga ny botten är orimlig. De trodde inte att 100.000 skulle räcka. Och det är lite för mycket för en campingbåt. Även om jag genom åren säkert lagt ned hälften så mycket på renovering och underhåll.

Alla tips och förslag mottages tacksamt!

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den har inombordare så tycker jag att du skall kolla axelgenomföringen  innan du börjar provborra.

 

Hoppas det går bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första testet måste att gå över botten med en hammare (varsamt alltså), att knacka och lyssna om det låter stumt eller ihåligt. Stumt är bra, ihåligt är dåligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips!

 

Knacka ska jag definitivt försöka mig på. Får se vad det ger.

 

Det är utombordsmotor så axelgenomföringar slipper jag oroa mig för iallafall

 

Fler förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk säger att jag är tokig då det gäller att reparera saker men jag ser inget problem i att bordlägga om bottnen den dagen då träet innanför plasten är kaputt.

 

100000 kronor låter onödigt dyrt tycker jag.  Dels så kan du ju göra en massa förberedande arbeten själv så båtbyggaren bara behöver borda upp bottnen och dels så kan du själv olja och ytbehandla. Då får du ju ned kostnaden betydligt.

Det borde gå bra att bordlägga bottnen med antingen furu eller gran och det sänker också priser betydligt. Mahogny är egentligen ett helt värdelöst material under vattenlinjen eftersom det fryser sönder så lätt. Det är därför man ofta ser mahognybåtar som är plastade upp till vattenlinjen. Borden har fått frostsprickor.  En båtbyggare som jag känner säger att både furu och gran faktiskt är hållbarare under vattenlinjen.

Undrar vad han skulle vilja ha för en träfärdig furubotten om du river bort plasten innan han börjar.....?

 

Skulle man ha litet tid och en verkstad av något slag att arbeta i är det inte hela världen att borda om en båtbotten själv men har man aldrig varit med och gjort det så är det litet svårt att se hur man skall göra. Jag har varit med en gång och bytt halva bottnen och kölen i en snipa. Andra gången skulle säkert gå bra på egen hand...... men då har jag ju nytta av att ha arbetat som både timmerman och snickare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det var värdefulla insikter. Hade lite såna tankar själv men det kanske är svårt att först plocka bort botten och sen frakta den "bottenlösa" båten till en byggare....

Jag ser inga problem med att byta träslag. Man ska naturligtvis välja det som fungerar bäst.

Att göra om bordläggningen själv ser jag inte som realistiskt. Jag har bytt fördäck på båten själv för några år sedan så jag har inte tummen mitt i handen men när man hamnar under vattenytan litar jag inte riktigt på mina förmågor. Jag har ingen som helst utbildning som duger för sånt här.

Båten finns i Umeå men jag antar att den båtbyggare du känner bor långt från Norrland...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En byggmodell för att byta bordläggningen under vattenlinjen kan vara att använda metoden "strip wood". Då används rätt tunna lister som är mer formbara än vanliga breda bordläggningbrädor. Listerna limmas samman på plats med epoxylim och hela botten stryks med epoxy så det blir nästan som en plastad botten med träribborna som distansmaterial.

 

Det finns en del projektredovisningar på nätet av de som byggt båtar med denna modell. En båt som byggdes i Örebrotrakten har nu kommit till Malaysia på sin resa runt jorden. Hemsidan har en väldokumenterad redovisning av bygget här  http://www.toan.se/Webtoan-2/index.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju faktiskt ganska genomförbart. Då slipper man basa planken vilket jag tycker verkar vara det svåraste. Frågan är bara om spanten är tillräckligt stadiga att bygga mot. Och det förutsätter kanske också att bottenstocken är intakt. Eller så får man byta den också antar jag. 

Om ingen annan utväg finns kanske det är värt att testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten klink- eller kravellbyggd?

Basade eller huggna spant?

Hur lång båt?

 

Ni har ju åtminstone en skicklig båtbyggare där i Umeåtrakten men jag minns inte namnet......Tyskt namn...... brukar väl hålla till på Holmön.

Annars är mina kontakter i Österbotten på andra sidan Kvarken. Jag bor en bit uppefter kusten från Vasa....Här är hantverkarlönerna aningen lägre.

 

Att basa är inte svårt. Jag har gjort det. Byggde basanrännan av en trälåda som kamaxeln till en Wärtsilädiesel hade kommit i. Ångpannan av ett oljefat. Det fungerade bra.

 

Jag tror inte på en epoxybotten för du har ju ingen chans att epoxybehandla träet under spanten. Epoxybehandling bygger ju på att alla sidor är täta.

 

Ja jag skulle inte heller våga frakta en bottenlös båt men jag tänkte om du skulle få bort plasten på något vis så blir träbottnen lättare för båtbyggaren att plocka loss.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är klinkbyggd. En klassisk Electroluxbåt men byggd i Oskarshamn. Basade spant. Båten är 5.60 lång.

Den enda båtbyggare som är duktiga på träbåtar jag känner till i trakten är Bröderna Johansson i Holmsund. De tyckte dock att kostnaden inte kunde försvaras. Skulle tro att det här är mer ett projekt för en mindre firma.

Det är dock värdefullt med alla synpunkter från insiktsfulla båtmänniskor här. Jag uppskattar ert engagemang!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...