Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
WhitePearl

Vilken daycruiser runt 7m är bäst?

Rekommendera Poster

Behöver hjälp! Vilken daycruiser tycker ni är bäst? Har tittat på Finnmaster T7, Nordkapp Noblesse , Uttern D77, motor ca 225-300hk. Har svårt att välja...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin blir mitt val i den klassen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ingen är bäst på allt. Den som är bäst för mig är ju inte säkert bäst för dig. Har du tänkt igenom vad, var och hur du tänker använda den? Berätta hur du tänker där så är det nog lättare att råda dig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft stor båt innan med allt som behövs när man ligger ute länge men nu ska vi inte spendera lika mycket tid på sjön så därför letar vi mindre båt. Vi vill ha den för vattenlekar och möjlighet att ligga ute några nätter i naturhamn. 2 vuxna + 2 barn. Utrustning vi vill ha är ankarspel bak, dusch på badbryggan, kylskåp/kylbox, pentry med gasspis, värmare. Stickkojer hade varit bra men hittar ingen lämplig modell i den storleksklassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättesvårt att hitta en båt i den storleken som fyra personer kan övernatta i. Vi har precis skaffat en Ryds 695 Family just för att man kan inreda den med sovplatser för 3-4 personer, samt att den har en liten, men ändock en riktig toalett med dörr. Och denna båten är just 7 meter lång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aquador 26 nimbus26 tycker jag är de vettigast alternativen, men beror ju också på hur "ny" båt man vill ha och vad plånboken säger=)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Flipper 717s, tycker den passar ditt önskemål, även om 717c kanske känns lite större. Modellen har några år på nacken men tycker den är ganska okey, även om man kanske har försökt tycka in lite för mycket på 7 m. Det är en lagom kompromiss mellan bo- och dagsbåt, dvs. den gör 25 knop utan att dra för mycket bränsle, och man har toa, kök, och sovplater.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla gånger Flipper: 640/uppföljare 650/670/uppföljare 700 DC eller Yamarin: 65/68 DC, Cross 75 BR en DC och Anytech utmanare den sistnämda som man dock inte kan övernatta i om man är rädd för regn, Flippern och de övriga Yamarinerna som är nämnda däremot funkar fin fint att övernatta 2 vuxna + 2 barn i under tak.

 

50 knop inga problem med dessa samt kan ta  115-250 (275) hk = 65/68 /640/650. 150 - 400R Mercury = 350 hk eller Yamaha 350 eller Evinrude 300 G2 t.ex. eller lägre hk finns också bland dessa märken = 79/670/700/Cross 75 beroende på hur fort ni vill åka? Snygga, bekväma, finfina sjöegenskaper och man åker med stil samt smarta lösningar, lite småmissar på Flippern (det allra sistnämnda enligt Hamnen.se, inte enligt mitt tycke).

 

Flippern har ett smidigt sätt att ta sig till akterspegeln ifall man vill bada mitt ute på vattnet och när man kliver ombord på fören för att komma ned i sittbrunnen (tror det heter så?) oBs: gäller även Yamarinerna. Dock är det förstnämnda smidigare på Flippern.

 

Negativt gasolköket (extra utrustning) ser lite väl billigt ut i Flippern och den har en tendens att skramla under färd så klarar man sig utan ett kök så är det ett tillval man ska undvika.

 

Sedan finns det ju massvis med konkurrenter som har sina lösningar och snygga skrov samt sjöegenskaper och bekvämligheter  men dessa 3 jag nämner står ut från mängden tycker jag samt rekommenderar starkt och Flippern särskilt.:)

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jimsson:

Har själv en Flipper 717s, tycker den passar ditt önskemål, även om 717c kanske känns lite större.

Är Flipper 717s en DC tycker mer den ser ut som en större HT på gränsen till en cabin? Men jag kan ju ha fel?😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aquador 23 / 24 om övernattning är viktigt. Uttern d77 samt Yamarin 76 / 79 gör nog också ett bra jobb när det gäller att övernatta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Aquador 23 / 24 om övernattning är viktigt. Uttern d77 samt Yamarin 76 / 79 gör nog också ett bra jobb när det gäller att övernatta.

 

Jo men Yamarin 79 är ju över 8 meter trodde ts var ute efter nåt runt 7?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Pilletant447:

Jo men Yamarin 79 är ju över 8 meter trodde ts var ute efter nåt runt 7?

Sant, det är en stor rackare. Ville mer tipsa om ”bobara” dc i denna storleksklass. 

 

Är inte övernattning en prio utan ruffen mest användas som torr stuv finns mkt fler modeller att välja på. 

 

Vill man inte sova men ändå köra längre turer då och då är en toalett ombord inte helt fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...