Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
carl-andersson

Knackigt backslag

Rekommendera Poster

Då var det dags för nytt spörsmål.. 

När jag lägger i backen så rasslar/hackar det och axeln stannar till och går omvart annat, hackigt. 

Motorn dör om jag inte gasar på.

Fram inga problem alls. Har ett litet filmklipp men är för stort för att ladda upp... 

Vadan detta nu då? Vågar man köra motorn? Någon? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ett så kallat fjäderbandsbackslag. En väldigt speciell konstruktion som Albin kom fram med för att kunna använda ett enspakreglage. Det finns ett par "Kolvar i växelmekanismen som slits med tiden, och kan behövas bytas ut. Prova att koppla bort reglagekabeln från backslaget, och växla direkt på armen. Om det funkar bättre då är växelkabeln feljusterad, eller så är det för mycket glapp i reglaget så att det inte rör kabeln tillräckligt långt. Albin Motor i Västra Frölunda har bytessystem på växelmekanismen. Det kan ju också vara andra delar i backslaget som är slitna. Till exempel klackarna på fjädrarna, som växelmekanismen ska ta tag i när man växlar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Som jag ser av din tidigare tråd så har du en Albin O-22 och en motorn har aldrig funnits i

Combi -version. Alltså med ställbar propeller. Det är ett helt riktigt svar du fått från Rollen och det är troligen plungarna i växelmekanismen som är slitna.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingemar, du har så rätt så. 

Ska kolla med att koppla bort växelkabeln och prova manuellt. Det kan man ju hoppas på. Verkar stökigt och tämligen dyrt med fjädrarna... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...