Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
widfeldt

Garmin GPSmap 720s - vit skärm vid uppstar

Rekommendera Poster

När jag skulle starta plottern efter iläggningen så visar den bara en vit skärm.

Efter en stund höjs ljusstyrkan, sedan händer ingen ting. Touchskärmen reagerar på tryck genom att plottern ger en felsignal.

Någon som haft något liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev widfeldt:

När jag skulle starta plottern efter iläggningen så visar den bara en vit skärm.

Efter en stund höjs ljusstyrkan, sedan händer ingen ting. Touchskärmen reagerar på tryck genom att plottern ger en felsignal.

Någon som haft något liknande?

Nej. Men om jag skulle gissa så är det kontaktfel (kanske oxid p.g.a. fukt i anslutningen mellan skärm o elektronik). Det är nog rätt svårt att fixa som lekman (dessutom brukar apparaterna vara kvävgasfyllda för att minska kondensrisken).

 

Garmin har (eller hade åtminstone tidigare) en fast serviceavgift baserad på vilken typ av GPS det handlar om. Jag har vid tillfälle fått en helt ny apparat (t.o.m. av senare modell) efter att ha lämnat in "för reparation".

 

Kolla med en återförsäljare vad det kostar att lämna in för reparation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mailade Garmin support som svarade dagen efter:

Citat

Tack för att du har kontaktat Garmin Support.

Okej, Det vi kan testa som kan ge något resultat är att göra en Test Mode, Då gör du följande: Enheten avstängd>Tryck fingret i de övre högra hörnet samtidigt som du håller in Power knappen några sekunder längre än vanligt,Om du inte ser något på skärmen mer än att den är vit så låt den stå en stund innan du stänger av den.  För hopnings vis händer de något på skärmen.

Det du kan testa som andra alternativ är en påtvingad uppdatering, Då krävs det att du laddar ned den senaste uppdateringen på ett tomt minneskort och sedan sätter in detta i plottern innan den är startad, När kortet sitter i så håller du i power knappen tills det står på skärmen att den börjar uppdatera. Här är en länk till nedladdning(gratis): https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=8745


Om inget av dessa alternativ fungerar så är det dessvärre så att skärmen är trasig, Vi har inte heller någon service kvar på dessa så vi kan tyvärr inte hjälpa dig att laga den. 

 

Ingen av åtgärderna ändrade något. Skärmen var fortfarande vit.

Eftersom det ändå inte skulle gå att få hjälp från Garmin öppnade jag den själv. Jag lossade alla anslutningar mellan skärm och kretskort och rengjorde dem med kontaktspray. 

Det gjorde heller inte någon skillnad. Fortfarande samma vita skärm. Då det är kanske ändå som Garminsupporten skriver, att skärmen är trasig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte hjälper dig, men jag hade likartad problem med en Garmin bilnavigator.

Det visade sig vara ett litet sandkorn eller liknande som fastnat mellan skärmen och dess ram och låg där och tryckte varför den startade konstigt. Denna navigator hade legat på golvet under förarsätet och där har jag nog aldrig dammsugit...

Nåväl efter det att jag petat bort detta korn med en tandpetare funkade apparaten igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...